Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWNY2001: Mac OS X 10.1 rapport

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I år fokuserar Apple på mjukvara. Jag begav mig därmed för att kolla in det mest efterlängtade av dem alla: Mac OS X 10.1.

Det råder ingen tvekan om att Apple har gjort sitt med nästa stora uppdatering till Mac OS X.

Wow, är första intrycket. Vilken skillnad. En enorm skillnad jämfört med 10.0.4 och tidigare versioner. Systemet fullkomligt flög fram när jag testade det på en av Apples "OS X 10.1 Preview" datorer.

De flesta programmen startade med en bounce eller mindre, inkluderat Internet Explorer, Mail, Graphic Converter och Sherlock. Jag frågade en Apple anställd hur det kunde skilja så pass mycket mellan 10.0.4 och 10.1. "We optimized it a bit" blev svaret.

Att man kan flytta på Dockan är mycket välkommet. Medans många redan fixat detta i nuvarande versioner så är inbyggt stöd alltid inbyggt stöd.

DVD-uppspelning och att du kan bränna CD-skivor direkt från Finder är bra. Filmen Toy Story 2 flöt på alldeles utmärkt och ljudet lät bra.

Det enda som är något segt fortfarande är när man ändrar storleken på fönster. Klar förbättring men inte riktigt där ännu.

Sammanfattningsvis så kan man säga att:

1) OS X 10.1 är vad 10.0 kanske borde varit.
2) Hur ska man kunna vänta till September?

Mer rapporter och nyheter från MW Expo följer!

Jon Adolfsson
på plats i New York

Apple anställda som finns på mässgolvet är väldigt måna om att inte säga för mycket. En trodde dock att det skulle komma en mindre uppdatering innan 10.1, inte med några nya funktioner men med allmänna buggfixar och dylikt. M.a.o kan vi få se en 10.0.5 inom kort. De visste inte när i september den stora uppdateringen kan tänkas komma.

Builden som körs är speciellt framtagen för MacWorld Expo. Findern är ostabil just nu men fixades till lite hastigt inför Expot.

[ 20 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Wow, är första intrycket. Vilken skillnad. En enorm skillnad jämfört med 10.0.4 och tidigare versioner. Systemet fullkomligt flög fram när jag testade det på en av Apples "OS X 10.1 Preview" datorer.

Vilken konfiguration var det på datorn du testade?
Klockfrekvens, processorantal och RAM?
Vet du konfigurationen på Steve´s demonstrationsburk blir jag extra lycklig

Alla datorer som hade 10.1 (pa massgolvet i alla fall) var 2x800MHz Power Macar med 256MB RAM. Apple-killen trodde att det var en sadan Steve anvande ocksa under keynoten... Samma person sade daremot att han har kort flera olika builds av 10.1 pa kontoret pa hans Powerbook Firewire och systemet var betydligt snabbare an 10.0.4. Manga program startade pa 2 bounces (pb firewire) istallet for 1 (dual 800)...

[ 21 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Blir nog till att köpa en Dual G4/800 "BTO" med 128/40/CD-RW för 26 lakan ifall man ska köra OS X

  • Medlem
  • International user
  • 2001-07-21 17:39

Vad tror ni? Jag har just nu en G4 450 MP med 256 ram (256 extra kommer till snart) och jag undrar om det är värt att skaffa en 733 för 17.000:-? Är den snabbare än min? Jag kommer att lira allt i MacOS X inom kort, så fort UT kommer till OSX så kommer jag att gå över HELT så då kan man nästan säga att jag har en 900MHz, eller? Jag har också ett GeForce 2 MX inbyggt just nu så spelen fungerar ju finfint måste jag ju säga!
Men generellt i OSX, hur stor skillnad är det mellan en 450 MP och en 733 single?

Tror 450 din er noe raskere i OS X, da den har en MPC7400 processor som gjør mer (4 stages) pr. Mhz enn en MPC7450 (7 stages) som 733!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Zaphod:
Vad tror ni? Jag har just nu en G4 450 MP med 256 ram (256 extra kommer till snart) och jag undrar om det är värt att skaffa en 733 för 17.000:-? Är den snabbare än min? Jag kommer att lira allt i MacOS X inom kort, så fort UT kommer till OSX så kommer jag att gå över HELT så då kan man nästan säga att jag har en 900MHz, eller? Jag har också ett GeForce 2 MX inbyggt just nu så spelen fungerar ju finfint måste jag ju säga!
Men generellt i OSX, hur stor skillnad är det mellan en 450 MP och en 733 single?

Varför inte satsa på en 2x800 direkt? Ärligt talat ser jag inte riktigt poängen i att ersätta en i princip helt ny dator. Känns det berättigat att lägga ut över 17 tusen ex moms på en dator som om du har tur är 10-20% snabbare (om den nu skulle vara det, vilket jag betvivlar). Låter lite väl krystat tycker jag.

Dersom det kommer modeller (867/2x800) uten SuperDrive burde begge disse være meget gode tilbud...
en 867 minus det superdrive koster retail (8k) = prisen for en 733, og derfor vil nok apple i så fall sette prisen midt imellom...
dvs ca 25000!

1
Bevaka tråden