Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWNY Keynote Live uppdatering!

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hmmm. Kanske ny hårdvara till Seybold i Augusti (PowerBook med Combo) och OS X 10.1 till Expot i Paris i September.

Låter det rimligt? Jag tror inte att det kommer med en ny iMac förrän MWSF 2002. Men man kan ju alltid hoppas...

5 down. 95 to go - Steve Jobs

Jag tror Jobs sparade allt det bästa till MW Expo i Paris, eftersom jag ska dit, så måste det vara!!

Om vi macanvändare är bortskämda så beror det väl på att Apple skämt bort oss rätt rejält. "Oh, there´s one more thing..." har ju blivit en klassiker.

Och jag trodde verkligen att 9.2 skulle komma, men det kanske är en "tyst" uppgradering?

Det drojer inte lange forran OS 9.2 blir tillganglig tror jag. Systemet ar forinstallerat pa de nya iMacarna, som skeppas idag.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Hmmm. Kanske ny hårdvara till Seybold i Augusti (PowerBook med Combo) och OS X 10.1 till Expot i Paris i September.

Låter det rimligt? Jag tror inte att det kommer med en ny iMac förrän MWSF 2002. Men man kan ju alltid hoppas...

Viktiga datum:

jan: PowerBook G4 släpptes (!)

1 maj: iBook 500 MHz släpptes

18 juli: ny iMac, ny G4:a

aug: räkna med slutet av augusti - Dual 800 MHz G4 *levereras*.

3 sep: PowerBook-kampanjen tar slut

sept: AppleExpo Paris i mitten av september

sept: Seybold SF kommer att pågå i slutet av september.

Tro mig - i mitten av september - till AppleExpo kommer Mac OS X 10.1, iDVD 2, PowerBook G4/600 och kanske Mac OS 9.2.1 eller så.

MAYA för OS X släpps 25 september, dvs på Seybold!

I början av januari 2002 på MWSF kan skoj saker släppas

  • Medlem
  • 2001-07-19 09:28

Svenska Apple säger så här:
Nya iMac levereras med 9.1 och OS X 10.0.3
Nya PMG4 levereras med 9.2 och OS X 10.0.4

Svensk leverans för iMac, vecka 4 juli 700:an i augusti.
PMG4 vecka 3 i augusti.

Så nu vet ni det...

  • Oregistrerad
  • 2001-07-19 10:21

Jon Adolfsson:
Du som var där - provade du dom nya G4orna? Jag vill nämnligen veta hur den nya CD driven funkar - den ser mkt snyggare ut, men hur får man ut den Kollat runt en hel del men har inte fått reda på ngt.. :rolleyes:

Förmodligen med "Eject"-knappen på tangentbordet

5 down.95 to go - Stevev Jobs

TUT! Om det är så är det ju rätt uppenbart att dessa iMacs är en gammal skapelse.. då dom har 10.0.3 o 9.1 installerat.. Ingen annan som hajjar till på det?

Dom har antagligen funnits färdiga o lyftes fram i sista stund då den "NYA" iMacen inte hann bli "klar" till keynoten..

Nått sånt tycker jag det verkar som...

  • Oregistrerad
  • 2001-07-19 11:27

Fan va smart du e..! Tänkte inte på det.. :rolleyes:

Aja - den är fett snygg hur som helst - ska köpe en 733 Mhz så fort den kommer

Saida - var är Du? Ta oss ur denna oklarhet!!

/ Anders

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen:
TUT! Om det är så är det ju rätt uppenbart att dessa iMacs är en gammal skapelse.. då dom har 10.0.3 o 9.1 installerat.. Ingen annan som hajjar till på det?

Dom har antagligen funnits färdiga o lyftes fram i sista stund då den "NYA" iMacen inte hann bli "klar" till keynoten..

Nått sånt tycker jag det verkar som...

Stämmer nog. Egentligen är ju inget nytt på iMacen förutom hastigheten. En nödlösning helt enkelt.
Då kanske nya iMacen kommer i september trots allt...

Jon:
Vad var det för build-version på 10.1 (Nördinfo, jag vet) ?

5 down. 95 to go - Steve Jobs

  • Oregistrerad
  • 2001-07-19 13:41
Citat:

Kanske är det jag som har för bråttom; men med lanseringen av nya Ibook och PB Ti börjar man närma sig den punkt då man ifrågasätter stationära datorer överhuvudtaget...

Kan bara hålla med. iBook har närmat sig iMac så mycket båda ifråga om pris och prestanda att den senare definitivt känns onödig.

Kanske ska Apple en en gång vara de som tar det första steget och helt upphör med stationära burkar...? Nej, vi är inte riktigt där än, men snart. Speciellt om man är uppriktiga i "5 down, 95 to go".

Det extra som stationära datorer erbjuder idag är helt enkelt inte intressant för annat än en mycket liten skara användare.

Spelen är ändå bättre på konsoller, och inte ens formgivare behöver utbyggnadskort med dagens prestanda. Ett fåtal redigerare, 3D-artister o d, men då kanske Apple ska överväga att hitta en partner som kan tillverka high end-arbetsstationer till dem istället för att själva göra förlust på ett för brett sortiment.

  • Medlem
  • 2001-07-19 13:44

"Nya" iMacen har ATI Rage 128 Ultra 16MB, AGP 2X. Vad hade förra iMacen?

Tror ni att killen som hade ansvaret för digitalkameran under keynoten har kvar sitt jobb??

Vill först och främst säga att det är dålig stil att hindra användare från att skapa nya threads på den här delen av forumet.
P.g.a. ovan nämnda restriktioner tvingas jag lätta mitt hjärta i den här tråden.

Nuvarande poll angående mest prisvärda produkt är fel.
Den anger priserna på datorerna av typen iMac med momsen exkluderad, medan momsen är inkluderad i de angivna priserna gällande PowerMac G4.

/Jonatan

Hehe, kamerakillen fick nog sina fiskar varma...
Men visst verkar det ligga något i nytt alldeles om hörnet om inte "nya" Imacarna får 9.2/10.04! Man skeppar inte nya grejor med gammal mjukvara annars.

Jonatan,

Detta forum är ett Nyhetsforum, där våra skribenter skriver nyheter och som sedan kan diskuteras fritt bland våra medlemmar...

Du kan maila dina synpunkter direkt till [email protected] för ett snabbt svar.

[ 19 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Nya iMacen skeppas med 9.1 och OS X (vilken version vet jag ej, men förmodligen 10.0.4). Power Macintosh G4 "QuickSilver" däremot levereras med 9.2, som fortfarande inte är officiellt lanserad.

Ska se vad Apple säger...

Vi får väl se nästa vecka...

Nuvarande poll angående mest prisvärda produkt är fel.
Den anger priserna på datorerna av typen iMac med momsen exkluderad, medan momsen är inkluderad i de angivna priserna gällande PowerMac G4.

- Helt rätt! Och numera: helt fixat!

Det var jag som missuppfattade AppleStore. Dom anger pris inkl moms på förstasidan och sedan exkl moms i menyerna...hmm... Ok. Nu är misstaget fixat.

Det gör iofs att 700MHz iMac ser ohyggligt dyr ut plötsligt!

Var det inte så att iMacarna visas med moms som default på apple store medan PM G4 visas utan...

Dvs en iMac budget kostar ca 9500 exxl moms o en PM G4 ca 17000 exxl moms..

så det var rätt trots allt.. jag hade ett inlägg om detta som jag sedemera tog bort då jag fick för mig att det var rätt trots allt här på pollen..

Är det fel uppfattat nu igen

Apple listar sina konsument produkter = iMac, iBook inkl moms medan deras Pro modeller PM, PB G4 listas exxl moms.. på första sidan på Apple Store.. (Svenska givetvis då)

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Jonatan,

Detta forum är ett Nyhetsforum, där våra skribenter skriver nyheter och som sedan kan diskuteras fritt bland våra medlemmar...

Du kan maila dina synpunkter direkt till [email protected] för ett snabbt svar.

[ 19 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Vad jag tycker är besynnerligt är er hierarki och indelning av forum som antyder att bara adminitrativa medlemmar kan tillkännage nyheter. Alternativet vore att ha ännu ett forum "Nyheter (skrivet av övriga personer)", men det är inte ett förslag som jag lobbar för. Min mening är att vilken användare som helst skall kunna posta en nyhet om det har hänt något. På ett och samma forum.
Nyheter för alla, nyheter av alla helt enkelt!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen:
Var det inte så att iMacarna visas med moms som default på apple store medan PM G4 visas utan...

Dvs en iMac budget kostar ca 9500 exxl moms o en PM G4 ca 17000 exxl moms..

så det var rätt trots allt.. jag hade ett inlägg om detta som jag sedemera tog bort då jag fick för mig att det var rätt trots allt här på pollen..

Är det fel uppfattat nu igen

Apple listar sina konsument produkter = iMac, iBook inkl moms medan deras Pro modeller PM, PB G4 listas exxl moms.. på första sidan på Apple Store.. (Svenska givetvis då)

Det finns förvisso en iMac som kostar SEK 9.596, men det är en av de gamla modellerna som fortfarande säljs och den var inte med i pollen. Den för 9596 exkl. moms har 64 MB RAM (gentemot 128 MB), CD-ROM (att jämföra med CD-RW), Rage 128 Pro (Rage 128 Ultra) och ett cacheminne på 512 kB i 5:2 hastighet (den i pollen har 256 kB i hastighetsförhållandet 1:1).
Personligen tycker jag att Apple (och alla Mac-återförsäljare) borde ange priserna inkl. moms by default.

Min mening är att vilken användare som helst skall kunna posta en nyhet om det har hänt något. På ett och samma forum.
Nyheter för alla, nyheter av alla helt enkelt!

Det finns ett sådant forum - det allmänna forumet! Förutom det har vi detta forum som normalt sett används när det är dags för uppgraderingar av 99mac.com eller liknande. Nu var det MWNY2001 med ett nyhetsteam på plats - då valde vi att använda detta "halvstängda" forum.

Personligen tycker jag att Apple (och alla Mac-återförsäljare) borde ange priserna inkl. moms by default.

Enligt lag så måste alla företag som vänder sig till Privatpersoner ange priser inkl moms. Onoff och Siba gör alltid det. Nästan alla återförsäljare lever på sina företagskunder och vänder sig främst till denna målgrupp med t ex annonser i MacPressen och liknande. Därför är priserna exkl moms.

Som du vet så är inte företag intresserade av momsen vid jämförelser av inköpspriser (dom betalar inte moms)

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Enligt lag så måste alla företag som vänder sig till Privatpersoner ange priser inkl moms. Onoff och Siba gör alltid det. Nästan alla återförsäljare lever på sina företagskunder och vänder sig främst till denna målgrupp med t ex annonser i MacPressen och liknande. Därför är priserna exkl moms.

Som du vet så är inte företag intresserade av momsen vid jämförelser av inköpspriser (dom betalar inte moms)

Ja, förutsatt att försäljningen överstiger inköpen kvittar man bort all mervärdeskatt man betalat.
Men Apple satsar på privatpersoner också och långt ifrån alla köper sin Mac ämnad för privat bruk på OnOff/Siba.
Ett alternativ vore att sätta in en knapp kallad "Visa priser inklusive moms", som sparade valet i en cookie. Detta kunde medföra att man bara såg ett pris för varje produkt - det man är tvungen att betala. Som det är nu är man inte särskilt konsekvent på Apple Store; på förstasidan framhävs priser på två av datorfamiljerna inkl. moms, medan de två andra har sitt pris exkl. moms. Ännu mera inkonsekvent är att när man lämnar förstasidan för att dyka in i iMac-menyn, så visas priserna på samma dator helt plötsligt exklusive moms. Denna gång med total frånvaro av det slutliga priset privatpersonen får betala. För övrigt ett pris som företaget väl ändå måste lägga ut vid inköp även om det kvittas senare?

Företagen försöker få det att se billigare ut genom att visa priser ex. moms.
De senaste åren har en stor del, kanske större, sålts till privatpersoner. Trots detta envisas företagen i sin annonsering att visa priser ex. moms.
Jag jobbar för ett AB som inte får dra av momsen och alla priser ex. moms är totalt ointressanta för mig.

Bevaka tråden