Köpa PowerBook nu eller intel?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 20:13

Sitter och funderar över om det är listigt att köpa en PB nu? Med tanke dels på den "randiga" skärmen men framförallt med tanke på de kommande Intel-processorerna. Jag skulle iofs behöva en ny PB men säg att jag köper en 15" eller 17" - den kommer ju att dyka i beg pris så snart de nya Intel baserade PB:arna dyker upp, eller hur?! (Think secret menar ju att Intel-baserade iBooks kommer redan i januari). Och sen undrar jag hur det blir med programmen? Adobe t ex vars programsvit jag är beroende av kommer väl med tiden att sluta uppdatera/utveckla för den nuvarande modellen… Isch, vad svårt. Vad tycker och tror ni folk? Ge mig ett råd please!

Adobe och andra kommer att fortsätta att utväckla till ppc ett antal ar till, antagligen minst 3. Jag tycker att du ska köpa nu om behovet finns.

• Medlem
  • 2005-12-02 20:30

Jag har en 17" 1GHz PB (första versionen) och håller på att förgås på jobbet. Den känns hopplöst föråldrad och fruktansvärt långsam (mer minne går inte att få i men inte fn hjälper det). Bullrig och ljussvag skärm. Jag funderar allvarligt på att skaffa en stationär G5:a bara för att stå ut och invänta en ny generation PB. Växlar jag över till vår två år gamla CAD-PC (som då kostade hälften av min PB) och slås jsg av hur rappt allt känns... Betvivlar att en ny PB verkligen är tillräckligt bra för att motivera ett köp idag.

Ursprungligen av Syrsa:

Jag har en 17" 1GHz PB (första versionen) och håller på att förgås på jobbet. Den känns hopplöst föråldrad och fruktansvärt långsam (mer minne går inte att få i men inte fn hjälper det). Bullrig och ljussvag skärm. Jag funderar allvarligt på att skaffa en stationär G5:a bara för att stå ut och invänta en ny generation PB. Växlar jag över till vår två år gamla CAD-PC (som då kostade hälften av min PB) och slås jsg av hur rappt allt känns... Betvivlar att en ny PB verkligen är tillräckligt bra för att motivera ett köp idag.

Är PC:n du jämför med stationär? Då är det kanske inte å konstigt att den känns rappare eftersom den med största sanolikhet har en snabbare hårddisk. Sätt in en 7200 varvare i din PB och rensa systemet så lär du få upp hastigheten.
Sen förstod jag inte riktigt ditt uttalande "mer minne går inte att få i men inte fn hjälper det" Ska man tolka det som att du har maxminne installerat?

Vad jag har hört finns det en stor chans att intel-ibookarna kommer vara snabbare än powerböckerna. Inte säkert att dom blir det men intel har kraften att göra dem det!
Eftersom det bara rör sig om en ca 6veckor hade jag absolut väntat.

Men som sagt.. om behovet verkligen finns där så är det inget fel att köpa eftersom ztaafen säger så kommer de flesta(alla?) programen utvecklas för ppc och intel .

EDIT: http://www.macfeber.se/2005/12/s_snabb_r_yonah.html << intressant läsning ang möljiga processorer i kommande appleprodukter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-08 09:47
Ursprungligen av davidjohansson:

Vad jag har hört finns det en stor chans att intel-ibookarna kommer vara snabbare än powerböckerna. Inte säkert att dom blir det men intel har kraften att göra dem det!
Eftersom det bara rör sig om en ca 6veckor hade jag absolut väntat.

Men som sagt.. om behovet verkligen finns där så är det inget fel att köpa eftersom ztaafen säger så kommer de flesta(alla?) programen utvecklas för ppc och intel .

EDIT: http://www.macfeber.se/2005/12/s_snabb_r_yonah.html << intressant läsning ang möljiga processorer i kommande appleprodukter.

Vad säger att nya powerbooks kommer om 6 veckor?
Juni nästa år är väl vad som sagts från Apples sida, sen spekuleras det en hel del i mac mini, nya iMacs och iBooks ska komma i Januari, men det är väl bara spekulationer?

Sen är ju poängen med Intel-övergången att utvecklarna ska bygga sina program på s.k Universal Binaries som kan köras på båda arkitekturerna, så det är nog vad vi kommer att kunna köpa i butiken de närmsta åren. Kom ihåg att den överväldigande majoriteten av Mac-användarna kommer fortfarande sitta med PPC-macar även när Intel-övergången är klar.
Sen är det, som det sagts så många gånger tidigare, att om du har behov av datorn nu, så köp den, har du tålamod att vänta, så gör det...

• Medlem
  • 2005-12-02 20:29

Flyttar från "Powerbook".

Mod

• Medlem
  • International user
  • 2005-12-02 20:39

Om man får skojja till det:

Köpa PowerBook nu eller inte?

L-skar du mig?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 23:18
Ursprungligen av Wire:

Om man får skojja till det:

Köpa PowerBook nu eller inte?

L-skar du mig?

Erkänner! Försökte skoja till det en smula…

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-02 23:19

Och vad tror ni om beg priserna? Sjunker den gamla PBn som en sten när Intel-versionen kommer?

Är själv i funderingarna om jag ska ta ett personalköp här i dec. Då blir det en Powerbook 15". Tror inte själv att det kommer släppas Intel-PB nästa år, men tror ni det kommer en G5 i PB´n? Om det skulle vara så kan man ju alltid avsluta personalköpet och köpa en rent. Men försäkring och sånt är ju förmånligt om inte annat under de 3 år man hyr. Tror ni det kommer en ny PB i januari?

• Medlem
  • 2005-12-08 09:46
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Är själv i funderingarna om jag ska ta ett personalköp här i dec. Då blir det en Powerbook 15". Tror inte själv att det kommer släppas Intel-PB nästa år, men tror ni det kommer en G5 i PB´n? Om det skulle vara så kan man ju alltid avsluta personalköpet och köpa en rent. Men försäkring och sånt är ju förmånligt om inte annat under de 3 år man hyr. Tror ni det kommer en ny PB i januari?

G5 kan jag sätta mitt skägg på att vi aldrig kommer att se i en Powerbook.

Apple sa väl att hela linjen skulle uppdateras till Intel med början under 2006. Så kommer det förmodligen bli, och jag gissar att Powerbooken kommer komma tidigt. iBooken och MacMini gissar jag kommer dröja en stund, alternativt få bantade processorer. Sist tror jag att Apples G5-bestyckade datorer kommer att uppdateras.

Nu har vi fått hem-pc erbjudandet. Och för en PB 15" med 1,5 Gb ram ska vi få betala 593 kr i brutto/mån i 36 mån. Och det blir en ganska så billig dator ändå. Ska vänta tills den 29:e då de vill ha in beställningarna. Ifall det nu kommer en ny PB med Intel eller bara en snabbare.

Visst kommer jag göra en bra affär trots att jag kanske inte får en ny PB?

jag är oxå på väg att köpa en ny ibook. Min 5år gammla börjar tröttna och även jag på den. Men jag har ringt en hel del till applestore och pressat dom. Så av fyra olika säljare fick jag till slut fram att : Mja vi får inte säga något och vi vet inget om vad för maskin som får intel-cpu. Mitt råd är ändå att du ska vänta tills efter den 10 januari.

Tycker det är lite konstig formulering med "att de inte får säja något" och "vi vet inget". Fick känslan att det är nått på g och att dom har liiite iformation som de inte vill / får släppa. Men jag kan ju vara konspiratorisk

1
Bevaka tråden