Köpråd: Bredbandsrouter?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en bredbandsrouter, Netgear WGR614, som inte kommer överens med Bredbandsbolaget. Den hänger sig jobbigt ofta när jag kör trådlöst och det tycks ha att göra med att den inte klarar hastigheter över 8 mbps. Vissa webbtjänster slår ut den direkt, likaså när jag kopplar upp mig mot jobb-Citrixen.

Snart får vi Bredbandsbolagets lyxlina på 100 mbps, och tills dess vill jag skaffa en router som klarar lite kräm. Men vilken?

Mitt hemmanät består av:

* Powerbook (airport extreme)
* Ibook (airport extreme)
* Imac (sladd, tjänar mest som ftp- och Itunes-server)
* Laserskrivare (ansluten till nätverket via sladd till en Dlink 101P+ printserver)
* Airport Express (kopplad till stereon)

Vi kör egentligen inga avancerade grejer, men vill ha ett stabilt och snabbt trådlöst nätverk. Tips mottages tacksamt!

/
Johan

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-01 14:54

Får slå på stora trumman och lägga ut mycket pengar för att klara av 100Mbps med nån NAT-router..

Skulle tro att bästa lösningen är en renodlad router/firewall (utan trådlöst då) i 2-4000krs klassen + en vettig AP..

Senast redigerat 2005-12-01 15:09
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-01 15:41

Det är inte en helt lätt nöt att knäcka. BBB kopplade på 100mbit igår och det resulterade i att varken telefon (BBB:s ipvariant) eller internetuppkoppling fungerade. De påstår att det handlar om felaktiga kablar, så här har kopplats hejvilt och efter långa supportsamtal lyckades vi få telefonen att fungera och routern fick ip och den gav i sin tur ip till datorerna men ut på nätet kom jag icke. De kopplade tillbaka till 10mbit för att jag skulle kunna bruka datorerna idag. Ska ta en ny dust med BBB, vi får se vart det slutar. Ganska övertygad om att routern, netgear billig variant, får bytas men som det var igår gick det inte att koppla upp utan router heller. hmm.

• Medlem
  • Rättvik
  • 2005-12-01 18:16

Ett tips på router
ta en gammal pc och hämta fri programvara från http://www.clarkconnect.org

Flyttad till Köptips

Mod

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-01 20:14

Vad klarar egentligen Airport Express/Extreme att levera via WAN-porten? Kan den orka 100mbit?

Ursprungligen av obo:

Vad klarar egentligen Airport Express/Extreme att levera via WAN-porten? Kan den orka 100mbit?

Ja: "10/100BASE-T Ethernet WAN-port"

http://www.apple.com/se/airportextreme/specs.html

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-01 20:29

Jo, porten klarar 100mbit-anslutning, men orkar den att skicka/ta emot 100mbit? Det är väl inte så troligt. Jag hittade en D-link-router på dustin som klarade 80mbit.

Fick se en sida:
http://www.tomsnetworking.com/ProductGuides-Router-Details-ProdID-AIREXPRESS.php

Där står det 16.1 Mbit på WAN-porten.

Ursprungligen av obo:

Jo, porten klarar 100mbit-anslutning, men orkar den att skicka/ta emot 100mbit? Det är väl inte så troligt. Jag hittade en D-link-router på dustin som klarade 80mbit.

Kan Airport express/extreme klara av att skicka 100mbit så vore det kanon

Åh, tänkte inte så långt. Har inte sett några sådana tester.

Ursprungligen av joo:

Det är inte en helt lätt nöt att knäcka. BBB kopplade på 100mbit igår och det resulterade i att varken telefon (BBB:s ipvariant) eller internetuppkoppling fungerade. De påstår att det handlar om felaktiga kablar, så här har kopplats hejvilt och efter långa supportsamtal lyckades vi få telefonen att fungera och routern fick ip och den gav i sin tur ip till datorerna men ut på nätet kom jag icke. De kopplade tillbaka till 10mbit för att jag skulle kunna bruka datorerna idag. Ska ta en ny dust med BBB, vi får se vart det slutar. Ganska övertygad om att routern, netgear billig variant, får bytas men som det var igår gick det inte att koppla upp utan router heller. hmm.

Hehe, sa BBB att du behövde byta kablar?
Well, I'll tell you: Det är inget annat än ett svepskäl till att inte kolla upp felet och slippa skicka en tekniker till stationen.
Jag önskar dig lycka till och is i magen + att du inte ska behöva kontakta "support"-avdelningen för ofta. (plågsamt för nerverna)
Angående routers så talas det mycket gott om Linksys. Själv har jag en Airport Extreme. Den kräver dock en switch på LAN-porten för att kunna serva ett kabelbundet nätverk.

1
Bevaka tråden