Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ibook död, svart skärm & galna fläktar

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-10 13:07

Det gick bra att reklamera felet, iBooken är lagad sedan några veckor tillbaka utan kostnad.

Epidemi av iBook-problem?

Ursprungligen av jahve:

Det gick bra att reklamera felet, iBooken är lagad sedan några veckor tillbaka utan kostnad.

Min iBook, köpt genom Apple-store i slutet av maj 2004, visar alla symptom på allvarligt logikkortsproblem. Skall jobba på att reklamera den hos Apple då konsumentköplagen ju säger att jag har rätt till reparation eller utbyte inom två år efter köp, om felet varit ursprungligt.

Ville därför höra mera med dig Jahve, hur fungerade kontakten med Apple? Vilka argument var vinnande för dig för att få felet reklamerat?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-20 15:41

Kontakten med Apple var förvirrad, eftersom Apple förväntade sig att Macademic (Service provider i Uppsala) skulle höra av sig om reklamationen medan Macademic ville ha klartecken från Apple innan man tog sig an reparationen. Förhoppningsvis går detta smidigare för dig.

Så här skulle jag göra.

Först skulle jag ringa Apple och berätta vad som händer (eller inte händer) när du försöker starta datorn. Var så objektiv som möjligt i din beskrivning - tänk på att det är tråkigt att höra klagomål och att det är svårare att vara hård mot en trevlig person (som du givetvis är). Med lite tur kommer servicepersonen se till att du får datorn reparerad på momangen.
Detta senare gällde emellertid inte mig, utan jag lämnade in datorn för felsökning. Någon annan här på forumet talade om felsökningen som en kostnad, själv såg jag det som en investering för att hitta bevis. Försök också få din service provider att vid felsökningen yttra sig över om felet beror på yttre våld eller annan åverkan. Detta besked som utnyttjande jag mot Apple senare.

När jag fick veta att det var logikkortet och att det inte bar några spår av våld eller vätskor var resten ganska enkelt. Enligt rutinerna ska detta räcka för att få datorn reparerad hos Service providern. Jag fick, pga förvirringen mellan Apple och Macoteket ringa Apple igen för att få klartecken till reparationen - men sade då att jag har fått bekräftat det inte var jag som hade sönder logikkortet, då måste det vara ett tillverkningsfel (som kan reklameras inom två år). Ett logikkort är ju knappast en slitagedel.

  • Medlem
  • 2006-03-10 13:19

Kul! Bra gjort.

Bevaka tråden