Varför PB istället för PC?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 12:30

Har fått möjligheten att köpa en helt ny PB 17" (nya versionen) för 16 tusen. Visserligen en med eng-tangenbord men i övrigt "normal".

Frågan:
Har använt PC i hela mitt liv och anser mig ganska duktigt i den världen när det gäller nätverk, grafik, program, spel osv osv..

Ska nu börja plugga reklam/design på en reklamskola i Sydney som i huvudsak använder sig av appel-produkter.
Bör jag köpa PB:en eller ska jag lägga dessa pengar på en PC istället, man får ju en ganska bra bärbar pc för dem pengarna och jag är ju helt inne i pc-världen och har aldrig tidigare rört en mac...

Säg vad ni tycker/tänker osv! Allt av intresse!

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-28 12:35

Min uppfattning är att det är endast ytterst få som faktiskt ger Mac OS X en ordentlig chans (lämnar Windows-vanorna bakom sig) men som inte gillar det. (Tog typ en vecka exklusivt Mac-användande för mig att anpassa mig.) Låter som ett bra köp tycker jag. Dock ska du veta att PowerBooken inte är någon speldator, och att endast enstaka spel finns till Mac överhuvudtaget. Spela får du göra på din PC (eller Xbox/Playstation).

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-11-28 13:19

Jag levde helt i PC-världen innan. När jag började gymnasiet satte jag mig för första gången och jobbade ordentligt vid en mac. OS9 blev jag aldrig riktigt vän med, men senare när jag kom ut i arbetslivet och när OS10 kom så blev jag kär. Windows kändes plötsligt inte alls aktuellt. Jag kastade ut min PC och köpte en Powerbook 17.

Jag tror att eftersom du förmodligen kommer jobba i OS10 på skolan (eller jobbar ni enbart i era egna datorer?) så kommer du ångra att du inte köpte powerbooken när du väl har upptäckt hur skönt OS10 är.

Blir du sedan anställd på någon byrå eller vad du nu skall jobba med/som så kommer dom gissningsvis köra mac. Då kan det bli lite jobbigt om du inte har någon OS10-vana.

Powerbooken är tyst, otroligt driftsäker jämfört med en Windows-maskin, inga virus eller spyware, vaknar ur vilka på nolltid, underbar multitasking, väldigt värdefullt stöd för PDF-hantering, massor med löjligt kraftfulla Unix-verktyg osv.

Alldeles säkert finns det också saker som du inte kommer att gilla, men jag tror bestämt att du kommer att tycka fördelarna överväger solklart.

• Medlem
  • 2005-11-28 12:46

Att du kan köpa en dator som kostar över 25 000 för 16 låter ju rätt konstigt, men bortsett från det tror jag att du skulle bli väldigt nöjd. Powerbook 17" är en väldigt trevlig dator. Min är efter mer än ett års användande fortfarande precis som ny.

Du får absolut inte en lika bra dator för 16 000 någon annanstans. Powerbooken är i mina ögon värd sina 25 500:-. Relativt... men ändå.

Det där med att lämna gamla vanorna bakom sig har jag lite svårt för, det är precis det råd som ges när man går från Mac till PC, och det får i mina ögon inte betyda "glöm fördelarna", för fördelarna ska man möjligen leva utan men inte glömma. Det gäller alla sådana övergångar. Men det är riktiga fördelar man ska minnas (dvs söka lösningar på) medan det som bara är skillnader i handgrepp lungt kan förkastas som vanesaker. Man ska inte reta sig på att man trycker Cmd-X i stället för ctrl-X och sånt. Och så ska man vara lite nyfiken så man letar efter de där genvägarna som (nästan) alltid finns, frågan är bara i vilken form.

För 16000 låter det hur som helst ganska ofarligt, värt att prova och funkar det inte för dig så kommer du billigt ur det hela.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det där med att lämna gamla vanorna bakom sig har jag lite svårt för, det är precis det råd som ges när man går från Mac till PC, och det får i mina ögon inte betyda "glöm fördelarna", för fördelarna ska man möjligen leva utan men inte glömma. Det gäller alla sådana övergångar. Men det är riktiga fördelar man ska minnas (dvs söka lösningar på) medan det som bara är skillnader i handgrepp lungt kan förkastas som vanesaker. Man ska inte reta sig på att man trycker Cmd-X i stället för ctrl-X och sånt. Och så ska man vara lite nyfiken så man letar efter de där genvägarna som (nästan) alltid finns, frågan är bara i vilken form.

För 16000 låter det hur som helst ganska ofarligt, värt att prova och funkar det inte för dig så kommer du billigt ur det hela.

OffTopic:
Det var precis så det var för mig i början Nu är det precis tvärtom! Sitter jag vid mammas dator klickar jag Alt-C och drar muspekaren till vänstra hörnet och letar efter X-et

OnTopic:
1600! Det var billigt! Du kommer inte ångra dig. Och skulle du mot förmodan göra det så kan du ju som sagt sälja den - och tjäna pengar på affären - och byta till PC igen.

• Oregistrerad
  • 2005-11-28 16:03

Tack! Mycket bra saker att tänka och fundera på!
Tjogin: Nä har förståt att det är lite si o så på spel-sidan, tyvärr. Hur är det, finns det spel att ladda ner (schyy!) eller är det butik som gäller?

Hallon: Helt sant, sen vid anställning så kommer med största sanolikhet byrån att arbeta i mac-miljö - då är det skönt att redan vara inne i den!

Ingemar R: Precis! Man ska inte hänga upp på små grejer, sånt kommer man över - det är det större sakerna man ska tänka på! Och som sagt ogillar jag helt mac-konceptet kan jag faktiskt sälja och byta tillbaka!

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-28 16:18
Ursprungligen av Hilding:

Tjogin: Nä har förståt att det är lite si o så på spel-sidan, tyvärr. Hur är det, finns det spel att ladda ner (schyy!) eller är det butik som gäller?

Där är det ingen större skillnad vad gäller PC/Mac. Det är bara det att det släpps ytterst få spel till Mac jämfört med PC, och ofta släpps titlar mer än ett år senare än de kommer till PC. Mac är ingen speldator helt enkelt, även om det finns lite spel.

• Medlem
  • 2005-11-28 16:34

Utan att gå in på en jämförelse mellan PC o Mac så brukar det vara så att man vid en utbildning ger ut lån av program och utbildningsmaterial eller för köp till rabbaterat pris. Om nu Mac är den platform man anpassat utbildningen till lär det vara en klar fördel att arbeta i denna miljön dagligen. Naturligtvis finns det många (universitet osv) som har stöd för blandade platformar, men det brukar ändå bli ett annat focus på det (ex PC i detta fall) som är i minoritet. Det finns ofta skillnader i format och arbetsgång även i de stora programmen, men ofta används även gratis eller billighetsvarianter i arbetet. Just för dessa kan man se en hel del olikheter för PC och Mac (även om funktionen och slutresultatet är lika).

• Medlem
  • 2005-11-28 17:45

Jag tycker spelutbudet är helt ok till Macen. Det finns några jag önskat ha men dem är ganska få.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-28 18:17

Mitt inlägg tillför kanske inte så mycket, men det är så mycket med Mac som ger det där lilla extra. Givetvis är OS X en stor del, men även design (inte bara materialval, utan utformning rent praktiskt), ljudnivå osv. Det som fick mig att bli nyfiken på Mac var designen, snygga OCH smart utformade (t.ex. alla portar på en och samma sida på PB), men det som får mig att stanna kvar är OS X och helheten.

Så. Nu har jag raljerat klart. För 16 lax är det inget snack, du kommer bli oförskämt nöjd! Lycka till!

• Oregistrerad
  • 2005-11-28 19:43

Du får en betydligt bättre PC för de pengarna, Powerbooksen har för närvarande löjligt dålig prestanda och har inte uppdaterats något nämnvärt på över ett år (förutom ny skärm och annat smått). Dessutom går grafikprogram snabbare på PC, i alla fall Adobes. För 16 000 kan du få en riktigt rejäl bärbar PC, med bättre skärm än Powerbooken dessutom. Men när IntelPB kommer kanske det blir andra bullar.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-28 20:13
Ursprungligen av Macvarg:

Du får en betydligt bättre PC för de pengarna, Powerbooksen har för närvarande löjligt dålig prestanda och har inte uppdaterats något nämnvärt på över ett år (förutom ny skärm och annat smått). Dessutom går grafikprogram snabbare på PC, i alla fall Adobes. För 16 000 kan du få en riktigt rejäl bärbar PC, med bättre skärm än Powerbooken dessutom. Men när IntelPB kommer kanske det blir andra bullar.

Har du någon länk till denna PC?

Den måste uppfylla följande:

- 17"- skärm
- Vikt på max 3.1 kg
- Tjocklek på max 2.54 cm
- Tillverkad helt i aluminium
- Bakgrundsbelyst tangentbord
- Batteritid på mer än 3h vid arbete (IRL)
- Dual-link DVI
- Tyst
- Vakna och somna på under sekunden när man öppnar eller stänger locket
- Stor Firewirekontakt (så att fw-diskar kan anslutas utan extern strömförsörjning)
- Liten nätdel med mjuk strömsladd eller liten strömplugg för utrymmesbesparing
- Virusfritt operativsystem
- Pris: max 16.000 kr

Jag väntar med spänning på länken

Akesson, glöm inte att den också ska ha både FW 400 och 800, PC-card, S-video, DVD-brännare, Gigabit Ethernet, 120 GB hårddisk och Bluetooth

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-28 21:55

Bra svar av akesson ovan (och Richard). Flera av de punkter som akesson räknar upp påverkar produktivitetsnivån (för att inte tala om irritationsnivån) avsevärt mer än de prestandafördelar som en PC för samma pengar har.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-28 22:16

Välj Macen

Hej, som nybliven "switcher" (fast jag egentligen inte är det, kör både pc och mac parallellt) med nyinförskaffad PB 17" så kan jag ju tycka lite...men det gör jag inte, för i ditt fall så är det solklart med tanke på kommande utbildning.

Välj Macen så att du är kompatibel med skolan, enklast så. Att sedan Powerbooken är mkt bärbar för pengarna du nämner (vem säljer...?) gör ju saken ännu enklare.

/ Pekka

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-29 00:42

0 rätt! Ingen av de datorer du visade upp var ens i närheten av att upfylla kraven, och det vet du ju själv.

Bättre kan du! Länkar tack...

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-28 23:04

Jag är nyfiken på dig, MacVarg. Det står att du gjort 470 inlägg... har något av dem varit positiva? Om nu Mac är så efter på allt, varför byter du inte upp dig och lämnar forumet? Och snälla, dra inte något sidspår om att "man måste få lov och kritisera", för det är inte det det handlar om... Jag tycker själv att Mac har nackdelar likväl som fördelar, men du verkar ju inte se några fördelar? Hoppas tomten ger dig den PC du suktar efter.

PS. Den första länken du hänvisar till har inte 17" skärm, den andra har lägre upplösning och den tredje väger för mycket samt är gjord av plast.

Bytte från en 3.6GHz stationär PC till en 1GHz Powerbook 17" och ser inte tillbaka. Jobbar med bildbehandling med stora filer som skickas till tryckeri o används på webb. När intel-Powerböckerna kommer vill jag naturligtvis ha en sådan, men just nu känns det väldigt bakvänt att frivilligt hoppa in i den labila pc-världen igen för att få en något kvickare maskin. En duktig hyena vinner alltid mot en haltande gepard så att säga..

De länkar som Macvarg länkade till leverades också med Windows XP Home, och rent krasst så duger det inte, för en professionell användare behövs XP Professional, och då kan man lägga på en 1500:-, sen måste man också ha ett antivirusprogram, vilket ger ytterligare 500:-

• Medlem
  • 2005-11-29 12:19
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

De länkar som Macvarg länkade till leverades också med Windows XP Home, och rent krasst så duger det inte, för en professionell användare behövs XP Professional, och då kan man lägga på en 1500:-, sen måste man också ha ett antivirusprogram, vilket ger ytterligare 500:-

AVG duger iofs, som är gratis.

PC är billigare. Så är det. Vilket inte borde förvåna någon, men jag tror fortfarande inte att man får en lika bra dator för 16 000. Trots länkarna... och även om man skulle kunna köra OS X på dem.

Apple har ju hittat en nisch, tjänar rätt bra med pengar, och har råd att plöja ned miljarder i ett nisch-OS. Det finns två kommersiella tillverkare av desktop-OS. Om Apple inte skulle få in sina extrapengar, skulle de behöva minst 20% av marknaden för att täcka upp förlusten. Jag tycker att Apple ska ha lite cred för att de inte lagt sig ned och dött som alla andra, trots att de har en mindre andel än andra haft när de gett upp.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-29 12:47
Ursprungligen av stfm:

PC är billigare. Så är det.

Billigare hur då, per vadå? Mhz, prestanda? Isf stämmer det. Men det finns fler aspekter än bara prestanda att ta in i jämförelsen, anser jag.

Själv tycker jag det är väldigt märkligt hur folk jämför datorer och kommer fram till vilken som är "bäst". Jag menar, om ni köper bil, är det viktigaste när allt kommer omkring hur fort bilen går, eller hur många hästkrafter den har? Själv skulle jag iaf väga in en jäkla massa andra aspekter vid ett bilköp.

Väger man in andra egenskaper så som köregenskaper och komfort så är inte PC billigare längre, vetetusan om det överhuvudtaget existerar en PC som kan mäta sig med någon Mac på de punkterna.

• Medlem
  • 2005-11-29 13:21
Ursprungligen av tjogin:

Billigare hur då, per vadå? Mhz, prestanda? Isf stämmer det. Men det finns fler aspekter än bara prestanda att ta in i jämförelsen, anser jag.

Själv tycker jag det är väldigt märkligt hur folk jämför datorer och kommer fram till vilken som är "bäst". Jag menar, om ni köper bil, är det viktigaste när allt kommer omkring hur fort bilen går, eller hur många hästkrafter den har? Själv skulle jag iaf väga in en jäkla massa andra aspekter vid ett bilköp.

Väger man in andra egenskaper så som köregenskaper och komfort så är inte PC billigare längre, vetetusan om det överhuvudtaget existerar en PC som kan mäta sig med någon Mac på de punkterna.

Billigare per kilo dator. Jag hade inte hängt här om jag inte föredrog Mac...

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-29 13:30
Ursprungligen av stfm:

Billigare per kilo dator. Jag hade inte hängt här om jag inte föredrog Mac...

Hahaha, per kilo, ja det är ju också sant. Nej jag vet att du naturligtvis är Mac:are, mitt svar var inte till dig personligen utan mest en generell reflektion appropå ditt svar, var nog inte så tydlig med det.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-30 18:05
Ursprungligen av stfm:

Jag hade inte hängt här om jag inte föredrog Mac...

Fast Macvarg hänger ju här, så det kanske finns fler?

• Oregistrerad
  • 2005-11-29 07:50

- Iaktar, läser & lär -

Känns som det är PB som gäller för mig iaf

Bevaka tråden