Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router till trådlös nätverksbrygga till trådlös nätverksbrygga till dator. Hur?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-26 23:12

Jag har en netgear router utan trådlös möjlighet. Jag har köpt två d-link DWL-G810 för att koppla in en eyehome.

Hur ska jag konfigurera dessa?
De valmöjligheter som finns är:
Lan IP: Statisk eller dynamisk
Operating Mode : Ad-hoc eller Infrastructure
+ allt det vanliga med wep & sånt.

Som jag tycker att det borde konfigureras är:
Den ena inkopplad i routern, den andra i datorns nätverksport (för att ställa in, ska senare in i eyehome).
Båda på Infrastructure
Wep eller wpa skiter vi i så länge.
Statisk eller dynamisk ip? sätter jag den som är kopplad i rotern på dynamisk så får den ip från rotern.
Men problemet är att jag får ingen trådlös kontakt med bärbara via brygga nr 2.
Ställer jag in båda på ad-hoc så får jag kontakt och allt funkar, MEN!
Jag får ingen kontakt med det interna nätet!!!! helt sjukt, jag kommer åt internet med bra fart, men jag kommer inte åt dator 1 från dator 2 trots att brygga 1 sitter i routern och har ip i samma serie.

Vad göra?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-26 23:18

Dynamisk och Ad-Hoc

Då får dom IP från routern och kopplar ihop sig med varandra (om dom har samma SSID)..
Infrastructure använder du bara om du har en "riktig" ap att koppla mot.

Ska räcka, vettefan varför dom inte får kontakt över interna nätet faktiskt... kan dom pinga varandra och så? kan ju vara att bryggorna är dålig på att skicka viss typ av trafik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-26 23:43

Detta är helt sjukt, jag kommer som sagt åt allt utanför det lokala nätet (internet) men ingenting i lanet. Dator 2 med 192.168.0.20 svarar inte ens på ping.

Vad kan vara fel?
Brygga 1 sitter i routerns lan port, brygga 2 sitter i dator 1. dator 2 sitter i routerns lan port med kabel. dator 1 & 2 kommer åt internet, men hittar ej varrandra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-27 20:49

Vad ledsen man blir!

Efter att ha testat allt så inser jag att det inte går att koppla en DLink DWL-G810 brygga till en router via kabel & på så sätt få en trådlös router.
Min snälla pappa kommer till undsättning.
Han har en netgear trådlös router som jag kan få, han kommer över med den & jag kopplar in. Whola! Allt fungerar klockrent. Testar Powerbooken med ett linksys pcmcia airport (nja) kort & det funkar också!

Allt frid och fröjd?
Nej!
Routern går sönder!
Fanskapet brinner.

Suck!
Betsällt ny D-link router som kommer på tisdag.
Sålde just på min stackars mamma ena bryggan som hon har användning för.
Nåja, nu får jag 108Mbps i alla fall.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-27 22:41

Varför bytte du inte ut netgear routern på garanti bara? 3 års garanti på de flesta netgear-routrarna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-28 05:04
Ursprungligen av bogg:

Varför bytte du inte ut netgear routern på garanti bara? 3 års garanti på de flesta netgear-routrarna.

Det finns garanterat inget kvitto kvar om jag känner min far rätt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-28 12:48
Ursprungligen av hugg:

Det finns garanterat inget kvitto kvar om jag känner min far rätt.

Netgear kan slå upp på serienumret vilket datum routern tillverkades (vet av egen erfarenhet) och kräver därför aldrig nått kvitto. (Smidigt som fan att byta ut saker man hittat i soprummet )

Så det ska inte vara några problem

  • Medlem
  • 2005-11-28 14:03

Som bogg säger, har själv gjort så ett par gånger, ring dit och så skickar de en paketlapp för retur av den trasiga och på posten kommer sen en "ny" apparat, eller rättare sagt en reparerad

1
Bevaka tråden