Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har jag rätt kabel för TV<->Powerbook 12"?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skara
  • 2005-11-25 20:12

Hej, jag köpte idag en kabel på Clash Ohlson för att koppla min PB 12" till Tv:n. Jag vet att detta varit uppe i liknande diskussioner men jag hittade inte den info jag sökte efter; var på Pb:n man pluggar in den? Behöver jag ytterligare en adapter än de som följde med powerbooken? Datorn fick jag i oktober så den är av den nyare modellen. Vad göra?

MVH Kalam

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-25 20:37

Du behöver en videoadapter som säljs separat. Den fungerar ungefär som de båda adaptrar du fick med för att ansluta powerbooken till extern skärm, men har komposit- samt s-videoutgång istället för VGA eller DVI som på de du redan har.

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-11-25 22:08

Tack Perc, såg en sådan på som du beskrev på applestore... Ska beställa...
med andra ord, kabeln jag köpte var onödig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-25 22:15

Nej, den behövs också. Du pluggar i den i den tjocka delen på apple-kabeln.

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-11-26 03:16
Ursprungligen av C-mon:

Nej, den behövs också. Du pluggar i den i den tjocka delen på apple-kabeln.

Aaaaaaahhhhh,,,,,man tackar för den otroliga support man får på 99mac....tänk om apple kunde anställa ca 200 härifrån som jobbar på ackord....vilken service de skulle ha!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-26 03:30

Om du redan har kabeln från clas ohlson är det ju lite onödigt med en sån här, men jag kan ju ändå länka. Det är alltså en kabel som går direkt från ibook/12" powerbook till TV eller dylikt. Snyggare lösning, men ganska dyr.

http://www.macfeber.se/2005/11/testmonster_itv.html

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-11-26 04:24
Ursprungligen av Perc:

Om du redan har kabeln från clas ohlson är det ju lite onödigt med en sån här, men jag kan ju ändå länka. Det är alltså en kabel som går direkt från ibook/12" powerbook till TV eller dylikt. Snyggare lösning, men ganska dyr.

http://www.macfeber.se/2005/11/testmonster_itv.html

Snygg, snygg.... Hade aldrig kunnat övertalat flickvännen till att köpa en "monster"-sladd för 500 spänn...
men ändock...snygg

På måndag är det jag som knallar ner till Baltzargatan och köper mig en "Apple-mini-DVI-till -Video-adapter", och nöjer mig...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-11-28 09:50

Jag har en sådan här kabel (se bild).
På min PC körde jag med den här kabeln direkt kopplad till datorn (Grafikkort: Raden 9700). I andra änden av kabeln hade jag en konverterare till scart, som jag trycker in i TV:n.
Det här fungerar dock inte på powerbooken. Borde det inte göra det?

Jo det borde fungera utmärkt, en änden i videoadaptern och andra änden antingen direkt i TV'n eller i en scartadapter och sen in i TV'n.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-11-28 10:13
Ursprungligen av bjorn.schlingmann:

Jo det borde fungera utmärkt, en änden i videoadaptern och andra änden antingen direkt i TV'n eller i en scartadapter och sen in i TV'n.

Ja, men det är det jag menar. Måste jag ha en videoadapter? Det behövde jag ju inte till pezen.. Det va ju ett radeon-kort i den med. 9700 viserligen, men ändå...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-28 11:51
Ursprungligen av Hallon:

Ja, men det är det jag menar. Måste jag ha en videoadapter? Det behövde jag ju inte till pezen.. Det va ju ett radeon-kort i den med. 9700 viserligen, men ändå...

Eftersom PowerBooken inte har någon separat s-videoutgång måste du ha en adapter som konverterar från mini-DVI till s-video. På detta sätt får du en s-videoutgång så att du kan koppla din kabel mellan denna och TV:n.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-11-29 08:55
Ursprungligen av akesson:

Eftersom PowerBooken inte har någon separat s-videoutgång måste du ha en adapter som konverterar från mini-DVI till s-video. På detta sätt får du en s-videoutgång så att du kan koppla din kabel mellan denna och TV:n.

Borde kanske tillagt att jag har en powerbook 17 som har en separat s-videoutgång. Jag kopplar in min s-videokabel där och sedan i scarten på TVn. Ändå får jag inte fart på det..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-28 13:49

Vänta nu här, är jag seg eller(antagligen)? Ut från datorn via mini via Mini-DVI men hur ska monsterkabeln kopplas in i TV:n? Om man hara har röd, vit och gul på tv:n då?

Hur pass vanligt är det med S-video på tv-apparater?

Sorry för min seghet...

Senast redigerat 2005-11-28 14:19
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-11-29 09:41
Ursprungligen av acke:

Vänta nu här, är jag seg eller(antagligen)? Ut från datorn via mini via Mini-DVI men hur ska monsterkabeln kopplas in i TV:n? Om man hara har röd, vit och gul på tv:n då?

Hur pass vanligt är det med S-video på tv-apparater?

Sorry för min seghet...

Utan att ha gjort någon systematisk undersökning vågar jag hävda att det är väldigt vanligt att (någorlunda nya) TV-apparater har en s-video-ingång. Annars går det som sagt att lösa med en enkel scartadapter (Clas O etc) på vilka det brukar finnas såväl L-R ljud- som s-video-kontakter.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-29 10:08

har du inget s-vhsjack på tvn är det lika bra att köpa en sådan här direkt:

du slipper ha en separat scartadapter från s-vhs.
artikelnummer 32-6661, 32-6694, 32-6695 på clasohlson (beroende på vilken längd du vill ha.

1
Bevaka tråden