Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enorma problem med den nya Powerbooken

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-11-25 15:08

Hej
Haft min 15" Powerbook i några dagar nu och stött på en hel del problem:
Precis som flera har nämnt är ränderna på skärmen där.
F9 och F11 knappen bucklar upp.
Tangentbordsbelysningen fungerar inte längre. Den reagerar inte heller när jag håller händerna över sensorn och ger överstryken ikon när jag försöker använda F9 och F10 tangenterna.

Har även ett mycket konstigt problem med ljudet. Helt plötsligt hackar ljudet till och repeteras, ungefär som en hackig LP-skiva, och ljudet höjs till max. Detta pågår i ungefär 10sek och händer en gång i timmen. Borde notera att detta händer med allt ljud som spelas, iTunes, mPlayer osv.
Ena USB-ingången glappar på vänstra sidan också.

Ska ringa till Apple support efter helgen. Någon som haft liknande problem?

/Staffan

Jag har samma problem med ljudet. ser också ränderna men störs inte av det. så ska det inte vara.

/olle

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-25 16:31

Jag har tangentbordsproblem på min PB12" också. Jag har bara inte kommit mig för att skicka bort den, det känns surt att vara utan dator så länge pga ett litet skitfel som det här.

Piltangenterna reagerar lite dåligt om man trycker snett eller för svagt. "Klickkänslan" finns, men den registrerar inte tangenttryckningen samtidigt utan först när man uttryckligen trycker tangenten ÄNDA i botten.
Tangentbordet ligger inte heller platt, utan vissa tangenter bucklar lite. För lite för att det ska fastna på kamera, men tillräckligt för att man ska se det.
F12 har ingen klickkänsla, utan fjädrar hela vägen ner i botten. Tangenten som sådan fungerar dock fint.

Förutom detta så hade jag en massa konstiga grafikbuggar när jag först hade köpt den, men de försvann när jag zappade pram'et.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-11-25 16:52

Trist att ni drabbats av dåliga ex - förstår om besvikelsen är stor... )

Men mitt råd till dig som konsument: R E K L A M E R A M E R A.
(inte meningen att skrika.)
/M

OT: Irriterande att komma åt F12 när man håller shift intryckt...

  • Medlem
  • 2005-11-25 17:03

Gör som jag gjorde med min iBook. Efter mycket tramsande med AppleSupport ringde jag och var litet barsk hos AppleStore. Resultatet: De skickade en ny dator till mig och ett transportföretag kom och hämtade den gamla datorn en vecka senare.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-11-25 17:28

Angående ljudproblemet
Läste om fler som hade problem med det. Tydligen är det en preference fil som det är fel på.
Om man skapar en ny användare eller installerar mac os på nytt försvinner problemet.
Jag tror jag hellre väntar på att apple eller någon annan hittar preferences filen det är fel på så man kan ta bort den.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-03 14:48

Ljudproblem

Jag har ett mekaniskt/surr/laddningsljud, dom låter när jag har musen över docken och rör den sakta.'Minns jag hade ett liknande ljud med en stationär dator för ett par år sedan när man scrollade i Internet Explorer och liknande.

Visade sig vara fel på moderkortet och det var så på alla moder kort ifrån tillverkaren.

Hör ni några svaga ljud när ni går med musen över dockan sidleds?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 12:36

Ja kraspor jag hör det. Jag har också problemet med ljudloopar (extremt jobbigt), ränder på skärmen, knaster (från hårddisk?) när man skriver i vissa program, utstående tangenter, buktad skärm och långt, långt ifrån 5.5 h batteritid. Ja, jag är tyvärr lite bitter.

Ja mitt batteri är då långt ifrån 5.5 timmar, ska få ett nytt batteri på måndag så det är bra, dock har jag en död pixel på skärmen, skitkul! Helt ny dator och så går skärmen sönder efter typ 3 veckor.
Min Applebutik bad mig ringa till Apple själv men känns fel, deras problem när jag köpte via en butik känns det som, skiter om det är en pixel, en pixel är för mycket på en ny dator! Ok om den vore 3 månader eller 6 månader. Appels policy är för övrigt att det ska vara "-ett antal felaktiga pixlar" ?? Min är mitt i skärmen också! Mäkta skeptisk..

Ursprungligen av chris_sfp:

Ja mitt batteri är då långt ifrån 5.5 timmar, ska få ett nytt batteri på måndag så det är bra, dock har jag en död pixel på skärmen, skitkul! Helt ny dator och så går skärmen sönder efter typ 3 veckor.
Min Applebutik bad mig ringa till Apple själv men känns fel, deras problem när jag köpte via en butik känns det som, skiter om det är en pixel, en pixel är för mycket på en ny dator! Ok om den vore 3 månader eller 6 månader. Appels policy är för övrigt att det ska vara "-ett antal felaktiga pixlar" ?? Min är mitt i skärmen också! Mäkta skeptisk..

Jasså, du fick ett nytt betteri. Blir till att knalla ner och hämta ett jag med då.

Mitt batteri är nere på 33% av orginalkapaciteten, på en 2 månader gammal(ny!) maskin!

Jag klarar mig in en halvtimma kanske.. sen tar det slut.

Suck, alltid ska det vara något som krånglar.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-10 11:24

just det, en död pixel mitt i skärmen här med.

Döda pixlar får man acceptera verkar det som, det ska vara typ tre sammanhängande eller nått för att det ska gå att byta. Sök lite här så hittar ni nog precisa siffror.
Skärmen anses alltså felfri, trots att det finns enstaka döda pixlar.
Inget unikt för Apple, så resonerar de flesta, kanske alla.

1
Bevaka tråden