Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ADSL i Mars. Hur ansluter jag 4 macar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 12:18

Hej!

Jag är helt utan kunskap om ADSL-anslutningar. I mars 2006 får vi ute på landet utanför Jönköping en anslutning via Teracom- radiolänk och via telesystemet.
Jag har 4 Macar i huset. Hur gör jag dem surfbara? Airport? Express? Trådlösa kort i datorn???? Please fyll på mina diminutiva kunskaper!

Sten-Åke

Jag antar att när du tecknar dig som abbonent för Teracom radiolänk så får du någon slags mottagare med en ethernet-port på. Om du då ansluter en router till den så har du i routern sedan 4 portar, en till varja mac.

En annan billigare men både tråkigare och sämre lösning är att en av macarna ställs in för "Internetdelning", då kan de andra macarna nå denna under förutsättning att du har en ethernet-hubb samt tilldelar dessa 3 macar DHCP anslutning mot den första macen.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-25 13:06

En billig router "bredbandsdelare" får du från 299:-. Då slipper du bekýmmer med att en dator alltid måste vara igång.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 13:36

Förtydligande

Hej och tack för svar.
Jag behöver förtydliga. Radiolänk blir det till telesationen därefter ADSL. Någon skillnad då?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 14:36
Ursprungligen av Sten-Åke Granberg:

Jag behöver förtydliga. Radiolänk blir det till telesationen därefter ADSL. Någon skillnad då?

Se till att ha ett ADSL-modem med ethernetkontakt, och koppla bredbandsroutern till detta.
Eventuellt behöver din router eller ditt ADSL-modem klara PPPoE eller webinloggning, beror på leverantör av ADSL:en

Har du USB-modem måste det sitta i en dator och denna får då agera internetdelare. Bättre att ha modem med ethernetkontakt + bredbandsrouter!

Du behöver två eller tre saker:
ADSL-modem (och som asker skriver så bör det vara med Ethernet-kontakt; USB är nog inte att rekommendera)
Router (kallas även bredbandsdelare)
Och eventuellt en trådlös accesspunkt om du vill köra trådlöst från någon eller några av datorerna (och i så fall behöver du såklart också ha kort för detta i de datorerna)

Det vanligaste är väl att man har två "burkar": en för modemet, och en för de andra två funktionerna.
Men det finns även "burkar" som klarar alla tre funktionerna.

Valet av "burkar" beror också på ditt ADSL-abonnemang - det ingår kanske ett modem där.

Och om det inte ingår ett modem, så måste man före inköp av modem tänka på att alla modem inte fungerar på alla abonnemang. Vissa operatörer rekommenderar eller kräver vissa märken och modeller.

Tips på några produkter:
Bredbandsdelare UTAN trådlös accesspunkt, t.ex Netgear eller D-Link
Bredbandsdelare MED trådlös accesspunkt, t.ex Netgear eller D-Link eller Linksys

Senast redigerat 2005-11-25 15:39
Ursprungligen av Sten-Åke Granberg:

Hej och tack för svar.
Jag behöver förtydliga. Radiolänk blir det till telesationen därefter ADSL. Någon skillnad då?

Nämner leverantören av uppkopplingen någonting om medföljande modem eller adapter?

Beror på hur du pratar med radiolänken till telestationen - har du ett radiokort i datorn, eller har du en låda bredvid som sedan kopplas till macen?

Om det senare så är frågan hur du pratar med lådan - är det Ethernet (dvs en nätverkssladd) eller USB? Om du pratar med Ethernet så gör du som David föreslår, och köper en "bredbandsdelare" (eller router) och sätter emellan.

Är det USB eller ett kort som sitter i datorn så är du hänvisad till Olles förslag, dvs att dela ut en internetkoppling. Då måste datorn stå på hela tiden.

/CX

1
Bevaka tråden