Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstigt blippande i Textredigerare

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-24 15:36

Hej, när jag skriver i Textredigerare händer det i bland att datorn ger ifrån sig ett svagt pipande ljud när man trycker på tangentbordet. Det är inte tangenterna som är gnissliga, och det låter från datorn även när man stänger av ljudet. Det låter faktiskt till och med om man kopplar in en minitele -> telekonverterare i ljudutgången.

Ska tillägga att blippningarna inte uppstår om man trycker på exempelvist funktionstagenterna, piltangernerna eller äpplet. Detta gäller alltså bara siffror och bokstäver. Sjukt konstigt är vad det är.

Datorn i fråga är en Powerbook 15", 1,67 ghz, inköpt februari 2005.

Någon annan som råkat ut för liknande?

Har samma fel med min nya PowerBook 15", inköpt i november 2005

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-24 15:41
Ursprungligen av capojava:

Har samma fel med min nya PowerBook 15", inköpt i november 2005

Har du snackat med ÅF/reparatör/AppleCare om detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-05 23:31

Har samma fel på min Powerbook 15" 1,33GHz.

Det har med processorns strömspararläge (NAP) att göra. Kan "lösas" genom att stänga av NAP, men då blir processorn varmare och fläkten går istället mer ofta. Detta rekommenderas förmodligen inte.

Är det någon som vet om det går att lösa problemet på riktigt?

Hade samma strul med min Dual G5:a. Fick nya nätdelar flera gånger i hopp om att bli av med störningarna men gav upp efter 4 försök med ny nätdels-revision hos Apple Center.

Lite svårare att byta nätdel i en Powerbook antar jag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-06 02:17
Ursprungligen av cal:

Har samma fel på min Powerbook 15" 1,33GHz.

Det har med processorns strömspararläge (NAP) att göra. Kan "lösas" genom att stänga av NAP, men då blir processorn varmare och fläkten går istället mer ofta. Detta rekommenderas förmodligen inte.

Intressant, blippar det i andra program också? Märks problemet på något annat sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-06 02:58

Jag har researchat en del nu och funnit en tråd i ämnet:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=161807

Har också spelat in ljudet, förvisso med den interna datormikrofonen, men ändå.
http://www.jourtor.se/blipp.mp3

Nu är bara den stora frågan om Apple fixar till detta om man lämnar in datorn på på rep.

1
Bevaka tråden