Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskmeck på lödkolvsnivå

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 250GB 6 månader gammal Maxtor som strömkretsarna har brunnit på. Dock innehåller skivorna en HEL DEL information som jag gärna skulle vilja komma åt...
Kan man köpa en likadan disk och flytta över kretskortet från den till den trasiga?

Någon som testat?

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2005-11-23 20:58

Har testat med gamla Ibm & Fujitsu diskar med blandat resultat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-24 17:27
Ursprungligen av Kakazooka:

Jag har en 250GB 6 månader gammal Maxtor som strömkretsarna har brunnit på. Dock innehåller skivorna en HEL DEL information som jag gärna skulle vilja komma åt...
Kan man köpa en likadan disk och flytta över kretskortet från den till den trasiga?

Någon som testat?

Kakazooka,

Jodå, jag har provat detta flera gånger med gott resultat!!

Se bara till att det verkligen ÄR en likadan disk du får tag i och tänk på att använda "antistat-armband", eller åtminstone laddar ur dig innan du börjar mecka...

Lycka till,

-Torkel

Jahaja.... då har jag testat... disken varvar upp man sen låter den (som det heter på fackspråk) "plånk-plånk-plånk-plånk"

Nåt fysiskt fel verkar det vara. Kan man göra något mer? Öppna skiten och peta på någon grej?

Ursprungligen av Kakazooka:

Jahaja.... då har jag testat... disken varvar upp man sen låter den (som det heter på fackspråk) "plånk-plånk-plånk-plånk"

Nåt fysiskt fel verkar det vara. Kan man göra något mer? Öppna skiten och peta på någon grej?

Kan fungera, men när man blottlägger skivorna är chanserna ganska låga att man lyckas. Oddsen blir aningen bättre ju äldre diskar det rör sig om, men det rör sig om ett maskineri vars precisionsnivå brukar jämföras med att framföra ett jumbojet på ett par centimeters höjd över marken. Det behövs bara ett dammkorn (eller en rökpartikel) på fel ställe så är det kört, och eftersom läshuvudet då plöjer sönder ytan förstörs även data. Rör det sig om viktiga data så skicka den till Ibas i stället, de har renrum och den expertis som behövs. Eller så återställer du från senaste backupen i stället, för såna har du väl gjort med jämna mellanrum?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-05 15:49

Komplettering av mitt tidigare inlägg

Att öppna disken & manuellt "kicka igång den" skall ses som en sista utväg bortom all återvändo.

IBAS m.fl. har större chans än du att åteskapa dina data, men de jobbar inte gratis...

-Torkel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-05 10:27

Läshuvudet brukar man ju kunna peta tillbaka om det har fastnat i fel läge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-05 13:25

Kakazooka,

Som Klas beskrev, så kan det vara skrivhuvudet som "låst" sig...

Om du dömt ut disken & inte vill kosta på dig femsiffriga belopp hos ex.v. IBAS kan du öppna den och försöka att manuellt "kicka igång den".

Jag gjorde det en gång åt en kollega som hade en hel outgiven bok på sin havererade hårddisk..

Öppnade disken, snurrade igång skivorna med en penna, och kopierade över all data till en frisk hårddisk.

Lycka till,

-Torkel

Ja det är väl tur att vi julstädade i helgen.....
Ska ta å ta på mina renaste kalsonger och öppna denna ultrarena box...
Backup... hrrmm jodå.. det har väl hänt nångång (men inte på den här disken...)

Återkommer med resultat efter det kirurgiska ingreppet. (Känns litet som om man just ska operera bort huvudvärk på en polare med cirkelsåg och svets.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-06 17:20
Ursprungligen av Kakazooka:

Återkommer med resultat efter det kirurgiska ingreppet. (Känns litet som om man just ska operera bort huvudvärk på en polare med cirkelsåg och svets.)

Hur gick det!?

-Torkel

Scheisse!! Jag öppnade luckan till det allra heligaste och körde i vind. (För övrigt måste jag säga att med den hastighet som skivorna snurrar skulle jag bli storögt förvånad om något dammkorn skulle kunna fastna.)

Läsarmen med huvudena flippar fram å tillbaka likt en flipperspelsflipper och ger upp efter en liten stund. Börjar fundera på om det kan vara skillnad på kontrollerkorten TROTS att de är (åtminstone prestandamessigt) identiska kort. Utseendemässigt är de 99,7% identiska. Nån enstaka krets ser anorluna ut... men det kanske räcker, inte vet jag.

Någon som vet vem som distribuerar MAXTOR i Sverige? Med några kilo tur kanske DE har ett kontrollerkort som jag kan köpa billigt... (MAXTOR DiamondMax10 250 GB PATA133 HDD)

Ursprungligen av Kakazooka:

Scheisse!! Jag öppnade luckan till det allra heligaste och körde i vind. (För övrigt måste jag säga att med den hastighet som skivorna snurrar skulle jag bli storögt förvånad om något dammkorn skulle kunna fastna.)

De fastnar inte på själva skivorna, utan lägger sig framför läshuvudena där de plöjer sönder underlaget. Men eftersom det är så små marginaler behöver det inte vara något så stort som ett dammkorn, det räcker egentligen med lite rökpartiklar eller något annat ofattbart litet.

Teoretiskt gäller de här teorierna om dammkorn men det behövs litet otur också. Hade en skorrande HD (hårdskiva, inte Harley D.) som jag öppnade och oljade. sen använde jag den länge i öppet tillstånd. Räknade aldrig med att den skulle vara pålitlig men den höll mycket mer än väntat. Det som sen tog livet av den var att jag pillade på läsarmens höjdjusteringsmutter, och den går inte att få rätt utan riktiga instrument.

Hade också identiska hårdskivor ena scsi och den andra ide, där det gick att byta ut kretskortet.

Symptomen ovan liknar dem som en hårdskiva uppvisar som fått värmeslag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-10 22:39
Ursprungligen av Kakazooka:

Läsarmen med huvudena flippar fram å tillbaka likt en flipperspelsflipper och ger upp efter en liten stund. Börjar fundera på om det kan vara skillnad på kontrollerkorten TROTS att de är (åtminstone prestandamessigt) identiska kort. Utseendemässigt är de 99,7% identiska. Nån enstaka krets ser anorluna ut... men det kanske räcker, inte vet jag.

Du kan ta läshuvud och styra den manuellt, förflytta den millimeter för millimeter.
Starta Recover-program och sätt igång söka data, då kan du börja förflytta läshuvud inåt mot centrum.
Men det är ytterst korta framstöt manuellt du ska göra och under tiden försöker Recover-program läsa data.
Jag har inte försökt, men teoretisk borde det gå. Bästa recover-program idag är DataRescue II.
Du kan se on-line på skärmen vad Datarescue hittar data (det är blocks den läser) medan du förflyttar läshuvud manuellt. Teoretisk borde det gå, men det är ytterst små marginaler att flytta huvud för spår för spår.

Allt som sitter i dagens datorer är ju att betrakta som vilka traktordelar som helst.. Lite olja här, en stövelspark där och man är uppe på vägen igen

1
Bevaka tråden