Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Martin på Majorna anmäler sig

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er allesammans. Gammal användare som just köpt bärbar ibook g4. Började med en 145b för dryga tio år sedan. Hoppas att kunna få lite hjälp med det ena och det andra. ps. Någon som vill hämta kraschad g3 med separat cd-brännare ds.

Heter det inte "i Majorna"?

Mja, det beror på, Kalle.

Egentligen är jag från Borås, och där heter det på angående stadsdelar. På Hulta, på Norrmalm, på Göta. Är du inte från Borås tycker jag det är ok att du säger i Majorna.

Kul att se fler Majorna-bor - välkommen !

Så klart det kan heta på Hulta. Det heter också PÅ Gullheden, PÅ Kungshöjd, medan det heter I Majorna. Också för Boråsare.
Hjärtligt välkommen är du!

Brämhult

Håller inte med, Kalle. I Borås är diskussionen t ex om någon bor i eller på Brämhult. Brämhultsborna som menar att Brämhult är en egen ort (kommun fram till sjuttiotalet) säger i Brämhult, vi som anser att det är en stadsdel bland andra på Brämhult. Självklart kan man säga på Kungshöjd, men vad säger din språkkänsla om Borås klassiska arbetarstadsdelar: på Norrby, på Trandared, på Sjöbo? Tack för välkomnandet!

Kan bara säga, och det gäller Borås, Göteborg och alla språk på denna planet man försöker förstå eller lära: prepositioner är ALLTID ologiska, inkonsekventa och totalt obegripliga.

Vad kan man då lära av detta då?
Jo på detta forum kan en tråd om USB lätt sluta med en diskussion om Steves frisyr.

  • Medlem
  • 2005-11-23 18:53

Majornabo själv (nära Jeagerdorff). Gillar att klaga men blir glad när saker funkar som de ska, dvs i stort sett aldrig. Välkommen hit och lycka till med din vita lycka.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-11-23 20:03

Majorna är bäst både i och på .....

Välkomen & hälsningar Ebbe från: "Nära Bangatan

PS.
Jag HAR bott i Majorna, men det var innan jag lämnade hela Sverige bakom mig (puh!).
DS.

/ kalle.

i majorna!

välkommen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-11-24 21:14

Hej och välkommen. Bor själv "på" Gråberget.

Välkommen

ang det här med på och i .

Här det inte så att man ska säga på om stället är en gammal fiskehamn lr liknade ?
Sa iaf min svenska lärare. Det kanske bara gäller här nere på österlen dock?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-11-24 21:21

Kan det inte vara så att det heter "på" när området ligger på en höjd ex. på Guldheden, på Kungshöjd, på Gråberget.

Angående på Majorna

Tack för alla snälla hälsningar! Jag känner mig verkligen varmt välkommen!

Apropå på Majorna (utsikt mot Karl Johans torg - verkar som om vi är flera grannar här? Kul!); mitt perfekta träben angående prepositionsbruket är ju att jag faktiskt är svensklärare på gymnasiet i Uddevalla (träben = alla kritiska röster kommer att bemötas med: "vem är svensklärare här, du eller jag?").

Väl mött allihop, tillbaka till rättningsmappen!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 22:47
Ursprungligen av onnyt:

Kan det inte vara så att det heter "på" när området ligger på en höjd ex. på Guldheden, på Kungshöjd, på Gråberget.

Självklart har du rätt ! man bor på när det är något som sticker upp, typ: ö eller höjd.
Och i bor man när det är en grop eller ett område som är som ett hav, typ skog eller land...
men man kan också bo på bangatan och i hängmattan (åtminstonde här i majorna ).

Ebbe

Vi som bor i majorna är majbor, hur konstigt det än kan låta.
Kanske en pub för oss majbor?? Jag gillar RedLion

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-11-24 23:28

Dito:)

dito...själv ser jag chapmans torg från fönstret...

1
Bevaka tråden