Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skiljer man en G4 400 PCI från en AGP?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-22 21:15

Jag behöver identifiera en PM G4 400 på distans för ett råd om minnesinköp. Nu passar inte samma minnen i AGP och PCI så jag undrar hur en helt okunnig och ointtresserad användare kan ta reda på vilken modell det är.

Ursprungligen av Baron:

Jag behöver identifiera en PM G4 400 på distans för ett råd om minnesinköp. Nu passar inte samma minnen i AGP och PCI så jag undrar hur en helt okunnig och ointtresserad användare kan ta reda på vilken modell det är.

Om den här datorn > Mer info > Grafik

  • Medlem
  • 2005-11-22 21:31

Är det vid "Buss" det ska stå? Nu har han inte OSX, men det lär väl stå i Apple Systeminfo även i OS9. Tack!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-22 21:36

Power Mac version 1,2 respektive 3,1 i systeminformation kanske kan hjälpa dig?
PC100 fungerar ju men PC133 är ju lite kinkigare i vissa fall (har jag hört).

  • Medlem
  • 2005-11-22 21:38

SDRAM PC133 256MB

Denna modell av minne passar i alla PowerMac G4 samt G4 Cube och iMac G3 500 - 700MHz. (dock ej de allra första PowerMac G4 med PCI-grafik, så kallade "Yikes")

Klarar båda hastigheterna PC100 och PC133 i PowerMac G4!!!
OBS! Detta minne passar ej i PowerMac G3.

(Saxat från Macoteket.)
Jag hittar fö inget om grafikkortet när jag startar Classic Systeminfo på min TiBook.

Jag har kört PC133 i en G3a utan problem, funkade galant, dom körs ju ändå inte i 133MHz eftersom datorns minnesbuss begränsar dom till 100MHz i den datorn.
Både Yikes och Sawtooth använder PC100 har jag för mig.
Jo, du kan se om det är en AGP genom att öppna datorn och kolla på grafikkortets kontakt(behöver ej plocka ut)
PCI, ser ut som en PCI heltenkelt
AGP, sitter längre bak på moderkortet jämnfört med PCI kortplateserna och har en plastbit som håller fast grafikkortet.

  • Medlem
  • 2005-11-22 22:06

Jag vet knappt om jag känner igen ett pci-kort. Jag är helt övertygad om att han med datorn inte gör det.

Ok, säg som så här då, om grafikkortets kontakt sitter några centimeter längre bak än dom stora vita kontakterna vid sidan om så är det AGP.

EDIT: Den bruna kontakten är AGP, de vita är PCI
http://www.sweclockers.com/html/recension/aopen_ak77pro/pci,agp.jpg

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-22 22:54

I något nummer av MacWord så stod det att man grejar det på hur ljudkontakterna sitter på baksidan. Den ena har kontakterna horisontellt och den andra vertikalt.

Be någon som har en G4 AGP att kolla.

/Fred

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-23 09:40
Ursprungligen av Aerofred:

I något nummer av MacWord så stod det att man grejar det på hur ljudkontakterna sitter på baksidan. Den ena har kontakterna horisontellt och den andra vertikalt.

Be någon som har en G4 AGP att kolla.

/Fred

Jag har en G4 AGP. På den så sitter ljudkontakterna lodrät. Hur det är på PCI-versionen vet jag inte.

/Per-Anders

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-23 09:56

if you want to tell the difference between a PCI Graphics G4 and an AGP Graphics G4, you may have to get down on your hands an knees and crawl under your desk. The only visible difference is on the back panel: PCI Graphics G4s orient sound and video input jacks horizontally; AGP Graphics G4s orient them vertically.

Från:
http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=05546
sextio procent ner ungefär.

/Per-Anders

  • Medlem
  • 2005-11-23 10:13

Tack alla för hjälpen.

1
Bevaka tråden