Begagnad PowerBook eller iBook?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-22 19:17

Hej.
Jag hade tänkt köpa en begagnad bärbar mac i väntan på de nya "intelmacarna".
Jag har följande datorer "på gång":

PowerBook G4
Skärm: 15"
Hårddisk: 30 GB
Processor: 667 mhz
Grafik: Ati 7500 32 mb vram
Minne: 768 MB
Optisk enhet: DVD-spelare
Pris: 6000 kr
USB 1, Firewire 400, DVI, S-video.

iBook G4
Skärm: 12"
Hårddisk: 30 GB
Processor: 800 mhz
Grafik: ATi 9200 32 Mb vram
Minne: 640 MB
Optisk enhet: Combo
Pris: 5500 kr
USB 2.0, Firewire 400, Vga

Vilken maskin skulle ni valt? Jag har beslutsångest. Har Pb:n troligtvis bäst andrahandsvärde p.g.a det höga nypriset för en bärbar mac med 15" skärm.
Tacksam för tips.

Senast redigerat 2005-11-22 22:51

Eftersom du, som du själv skriver, vill köpa antingen en PB eller iBook i väntan på intelmacarna, tycker jag du ska satsa på iBook (eller i vilket fall skulle jag göra det valet i samma sits). Om du ska köpa ny dator senare, vore det väl roligare att gå iBook -> Powerbook än tvärtom?

Det enda som talar emot det beslutet är väl i så fall att den första bärbara intelmacen antagligen blir en iBook - så satsar du på en PB kan det hända att du får vänta lite längre.

iBooken, billigare, portablare, mer mhz, mm
Powerbooken, mer ram, större skärm, superdrive?

Jag skulle ha tagit iBooken.

• Medlem
  • 2005-11-22 22:08

PB utan tvekan. Skärmen och brännaren avgör saken. Och så är den mycket snyggare. Jag har en TiBook själv, och jag är mycket nöjd.

• Medlem
  • 2005-11-22 22:09

PowerBooken har inte en SuperDrive, utan bara DVD-spelare. Är valet ändå givet baron?

• Medlem
  • 2005-11-22 22:49

Då är det exakt en sådan jag har, fast jag har mindre minne. Inte lika givet val, men valet blir ändå detsamma. Men det är ju du som ska köpa den...

• Medlem
  • 2005-11-22 22:53
Ursprungligen av Baron:

Då är det exakt en sådan jag har, fast jag har mindre minne. Inte lika givet val, men valet blir ändå detsamma. Men det är ju du som ska köpa den...

Jo det lutar nog åt Pb:n. Vad jag förstår flyter din Pb på bra i vardagligt arbete, troligtvis inte stor skillnad mot iBooken. Sen att PowerBooken har DVI är ju ett plus.

• Medlem
  • 2005-11-22 22:57

Jag arbetar inte med min PB. Till det har jag en dubbel-G5. Men jag har arbetat med den en del tidigare, i (det visserligen resurssnåla) QuarkXPress 5 och lite PS 7.

• Medlem
  • 2005-11-23 15:01
Ursprungligen av Baron:

Jag arbetar inte med min PB. Till det har jag en dubbel-G5. Men jag har arbetat med den en del tidigare, i (det visserligen resurssnåla) QuarkXPress 5 och lite PS 7.

Du vill inte sälja Pb:n? Nära och bra:D

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-23 00:38

Jag skulle tagit iBooken. 5500 verkar vara ett rimligt pris, får du den för 5000 kr har du gjort ett helt ok köp tycker jag.

- Nyare
- Snabbare
- Mindre, lättare, smidigare
- Bättre batteritid
- Möjlighet till Airport Extreme
- USB 2.0 (mycket viktigt om du vill använda en nyare iPod med datorn)
- CD-brännare

• Medlem
  • 2005-11-23 10:16

Brännare finns även i TiBook:en. USB2 pcmcia finns på Clas Ohlson för några hundringar. Extreme är överskattat om man bara har nätet för surf och mail.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-11-23 15:03

Erfarenheter av en TiBook 667 MHz med DVI

Har haft exakt en sån TiBook du funderar på. Gångjärnen brukar gå sönder på den modellen, plus att dom oftast ser onödigt slitna ut på grund av dålig ytbehandling.
CD/DVD på den jag hade krånglade ofta och till slut tog den inga skivor alls, dyrt att byta.
Dom blir varam som strykjärn och fölljdaktligen slits interna komponenter hårt av värmen.
Grafikkortet klarar inte speciellt mycket och det är absolut inte en dator att spela på om man vill kunna köra åtminstonde halvnya spel.
Mycket dålig Airportmottagning på grund av dålig konstruktion från början.
Fördelen med datorn kan väl vara att den har mycket funktioner, som till exempel DVI.

Mvh
/Lamin

Apropå iBook och Powerbook så tycker jag det blir allt svårare att värdera de gamla G3'orna. Många säger att en Pismo inte är värd mer än en tusenlapp och en Lombard eller dasslock ännu mindre, men sanningen är helt annorlunda. Dasslocken verkar vara heta just nu (en såld för 2000 och en annan annons frågar efter en), och sämre Lombarden går inte för under tusenlappen i alla fall. Ska en Pismo kosta under 2000 får den vara i ganska dåligt skick, och det finns säljare som kräver 4000 (fast det får de knappast).

Sanningen verkar vara att en Lombard eller Dasslock ligger någonstans mellan 1000 och 2000, Pismo snarast över 2000, vita iBook G3 ännu högre. Eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-29 22:01

Apropå diskussionen som pågår här: En kompis till mig ska köpa en begagnad bärbar som hon kan använda när hon tar med sig jobb hem i Indesign, Photoshop och ljudprogrammet Protools. Jag har rekommenderat antingen PB G4 eller iBook G4 som ni diskuterar om här ovan. Hon vill ha så stor skärm som är möjligt med tanke på bärbarheten och jag har rekommenderat 14" eller 15" och över 667 MHz på antingen den ena eller den andra g4:an. Har jag rätt eller har ni någon andra råd att ge henne?

Ursprungligen av Rajje:

Apropå diskussionen som pågår här: En kompis till mig ska köpa en begagnad bärbar som hon kan använda när hon tar med sig jobb hem i Indesign, Photoshop och ljudprogrammet Protools. Jag har rekommenderat antingen PB G4 eller iBook G4 som ni diskuterar om här ovan. Hon vill ha så stor skärm som är möjligt med tanke på bärbarheten och jag har rekommenderat 14" eller 15" och över 667 MHz på antingen den ena eller den andra g4:an. Har jag rätt eller har ni någon andra råd att ge henne?

Kan inte jobbet köpa den åt henne helt enkelt? Då ska hon ha en ny.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-29 22:39

Hon är sin egen har liten firma så alla utlägg är utlägg för henne även om hon får dra av för arbetsmaterialet i deklarationen. Om begagnad: Vilken skulle du välja? Om ny: vilken skulle du välja?

Ska man köra InDesign och PhotoShop och ProTools duger det knappast med sämre än PB15 (för mycket paletter för 12-tum) på 1 GHz, helst snabbare. Och ja just det ja: RAM! Minst 768 MB, helst mer.

Om helt ny: 15 tums Apple PowerBook med 1,67 GHz processor och 1 GB internminne. Kostar ca 21000 SEK. Håller länge, hon kan ha den minst 3 år.

Enligt mig (obviously... )

1
Bevaka tråden