Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig i köp av Powerbook 15"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan.

Jag har bestämt att jag ska gå över till den ljusa sidan, efter att ha kört pc i 7 år nu. Mac verkar så oerhört mycket mer genomtänkt, stabilare, enklare och givetvis – snyggare.

Jag tänkte välja 15":aren med Superdrive, och jag vill ha 2 gb i ram. Men jag vet inte om det är bäst att köpa ett 1 gb-ram från Apple och ett extra billigare från något annat ställe. Jag har hört att det ska fungera precis lika bra. Är det så? Är det inte någon skillnad överhuvudtaget? Jag vill inte att den ska börja krångla så om det finns risk för det lägger jag nog hellre ner mer pengar på ett originalminne.

- Vilken hastighet är minnena från Apple i?
- Behöver man en sån där duk att lägga mellan skärmen och tgb:t så att tgb:t inte ska slita på skärmen?
- Går det att använda den skärm jag har till pc:n? Är det bara att koppla in den direkt eller behövs adapter? Om ja, blir det kvalitetsförlust?

Jag tar gärna emot fler tips om saker man kan behöva osv., eftersom jag är helt grön på mac-området.

  • Medlem
  • 2005-11-21 15:11

1 - pass för tillfället
2 - kan vara trevligt, den bit plastduk som medföljer datorn funkar fint som skydd.
3 - adapter medföljer, blir väl ingen kvalitetsförlust om det är dvi->dvi, blandar du in vga är det nog möjligt om än bara lite...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 18:08

2 - Precis som Ma säger så räcker det med den medföljande plastgrejen. Själv använder jag inte ens den
3 - Inga problem med att använda den medföljande adaptern, den bara plockar ut den analoga vgasignalen som finns vid sidan om den digitala i dvi-kontakten.

ja om du vill ha 2 gb (jag har just gjort de du vill göra) så tar apple ca 6000:- för 2 gb ram plus instalation om du inte beställer det direkt..

Jag köpte kingston 1gb moduler för ca 2000:- totalt, installer själv, dock har jag haft otur och fått en modul som inte funkar, men i väntan på reklamation har jag 1.5 gb som funkar fint

kör ingen duk eller nått, datorn mår alldeles utmärk, man kan inte tänka att man ska skydda datorn i alla situationer då är det en dålig pryl man köper om man inte kan använda den.

Har inte powerbooken små "ploppar" i varje hörn som just motverkar avtryck på skärmen från tgb ?
Så någon platsduk behövs ju inte om det är så

Ursprungligen av davidjohansson:

Har inte powerbooken små "ploppar" i varje hörn som just motverkar avtryck på skärmen från tgb ?
Så någon platsduk behövs ju inte om det är så

Jo det finns små små "ploppar" i varje hörn. Har haft min PB 15" i snart ett år utan märken på skärmen så nån duk verkar väldigt onödigt.

Ursprungligen av Tobias Bergius:

- Vilken hastighet är minnena från Apple i?

PC2-4200 DDR2 SDRAM (running at 333MHz)

Samma här, inga problem med märken på skärmen efter tangenterna.
Hade problemet på min Pismo, men på de nya verkar de ha fixat det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-21 21:37

Det jag tycker kan vara värt att tänka på är om det verkligen är läge att köpa nu eller om man skall vänta till januari, då det ev presenteras nya bärbara macar. Om prestanda är jätteviktigt kan det vara värt att vänta, men om du vill ha en mac så fort som möjligt så är det förstås bäst att handla snarast möjligt. Personligen skulle jag inte känna mig stressad i den frågan, jag är inte beroende av bästa möjliga prestanda utan köper hellre en beprövad modell utan barnsjukdomar.

Betyder detta att vi blir en till på våra mitt99mac-träffar?

Okaj. Tack för alla svar.

Ja, jag vill nog inte heller ha en massa barnsjukdomar så det tar nog längre än till januari för att dom ska fungera felfritt.

Citat:

Betyder detta att vi blir en till på våra mitt99mac-träffar?

Hehe. Det är möjligt.

1
Bevaka tråden