Danska svar i svensk Applecare

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag skulle just ringa applecare, och vad svarar. Jo en dansk som jag inte förstår ett ord av vad han säger!

Kan man inte få tala med en SVENSK?!?!?!?!?!?!
Jäkla skit.

• Oregistrerad
  • 2005-11-21 11:08

1. Det räcker oftast med ett frågetecken för att andra ska förstå att du är lite undrande, en blandning av 12 fråge- och utropstecken är kanske lite onödigt.

2. Jo, be att få prata med en svensktalande säljare, eller prata engelska om du har svårt för danska.

Nu när ni talar om Apples support så måste jag bara få inflika; vilken skitsupport. Alltså Apple är bra på många vis men supporten är under all kritik. När jag ringde dit och skulle fråga hur min order låg så tog det DAGAR innan jag kom fram. Då jag väl lyckats hitta till en person på kundtjänsten så kunde hon knappt svenska (hon skulle enligt dem vara svensktalande) så jag förstod inte mycket av vad hon sa. Sen framstod det som om att hon inte visste ett jäkla dugg om nånting. Förmodligen hade de kopplat mig till städtanten en våning ner...

Ursprungligen av lepra_macintosh:

Nu när ni talar om Apples support så måste jag bara få inflika; vilken skitsupport. Alltså Apple är bra på många vis men supporten är under all kritik. När jag ringde dit och skulle fråga hur min order låg så tog det DAGAR innan jag kom fram. Då jag väl lyckats hitta till en person på kundtjänsten så kunde hon knappt svenska (hon skulle enligt dem vara svensktalande) så jag förstod inte mycket av vad hon sa. Sen framstod det som om att hon inte visste ett jäkla dugg om nånting. Förmodligen hade de kopplat mig till städtanten en våning ner...

Jag håller med, jag tycker inte de har speciellt kundvänlig support. Apple Care är jättebra, men de som handlägger det håller inte måttet för kundservice.

Bakgrund :

2004 fick jag min ibook utbytt pga de klassiska logicboard problemet. Det tog ca 6 veckor innan den blev utbytt pga att apple uppdaterade sina modeller (Vilket jag inte har något emot) Jag var i kontakt med Apple veckovis pga att jag inte fick någon information om vad som hände eller skulle hända.

Jag skulle dessutom få en 512:a som plåster på såren för att jag fick vänta.

De skickade en 128:a först, och då ringde jag till dom och sa att det var fel, de sa skicka tillbaka den till oss, vilket jag gjorde, (där jag fick stå för frakten för att jag hade fått fel) detta löstes genom att jag skulle faxa in ett kvitto så skulle de sätta in pengarna på mitt konto) Detta gjorde jag och jag har fortfarande inte fått pengarna till mitt konto!.

De skickade sen en 512:a till mig av fel modell för min ibook, denna ville de också att jag skulle skicka tillbaka, men då sa jag att jag har inte tid med sådant. (När man får sittta i deras kö och vänta mellan 20min - 50min. innan de svarar och sedan får man berätta hela historien om och om igen) Jag slapp skicka tillbaka denna, ännu en vecka senare kom den rätta minnesmodulen.

Då jag inte hade mottagit någon betalning i Februari så ringde jag till Apple igen och de sa att de höll på med utbetalningar (och dumt nog spelade jag inte in det samtalet) och jag trodde tryggt att pengarna skulle komma in på mitt konto.

(Och jag har pratat med Svenskar, Norrmän och Danskar. I de sistnämnda fallen har jag valt engelska i första hand)

Då man inte har tid att sitta i telefonkö alltid, och jobbar tider som gör att man inte alltid hinner ringa till ett support nummer så har tiden bara sprungit iväg och jag har inte hunnit/tagit mig tid att ringa för att se vad som händer med mina pengar. En dag för ca 2 månader sedan ringde jag för att kolla vad som händer, och till min stora förvåning så "hittar" de ingen notering på mitt case no. varpå jag känner att nu struntar jag i det hela. (lite enkelt förklarar jag för opperatören som tog emot samtalet att det inte är hans fel, jag har så klart namnen på de jag har pratat med innan och han säger att den ansvarige skall ringa upp i veckan (dubbelkollar så att de har alla de kontaktuppgifter som behövs) men ingen har hört av sig ännu).

Jag struntar fullkomligt i pengarna numera, jag har sålt den extra 512:an då jag inte hade någon användning för den, summan täckte portot. MEN i mitt fall så känner jag att jag kommer ifortsättningen att handla via butik och låta de sköta alla hantering mot Apple, Det känns ju dessvärre svårt att rekommendera Apple till någon när de man pratar med undrar om supporten, jag jobbar själv inom kundservice och om man skall ringa upp någon så gör man detta. Jag kommer inte att ringa till dom igen.

Det var några av mina tankar och synpunkter, och jag håller med.

Apple Customer Support s***s

Mvh

Eftersom supporten inte har med order att göra så är det inte så konstigt om du inte kunde få hjälp där. Att "städtanten" i stället borde ha bett dig kontakta Apple Stores kundtjänst är en annan femma.

nu pratar jag men en dansk på engelska.. katastrof...... han visste inte vad s.m.a.r.t error is. Is that normal for a support guy?

snart 50 mon med han, detta blir dyrt...

• Medlem
  • Öland
  • 2005-11-21 11:44

jag tycker ni är på tok för hårda. Har iofs bara varit i kontakt med dem en (1) gång men då var det inga problem, visst han pratade norska och det tog väll lite längre tid än vad det kanske gjort om han var svensk, men vad är alternativet?

Hällre en norsk eller dansk i telefonen än ingen alls, vi (svenskar och andra skandinavier) är fortfarande ingen stor grupp om man räkar antal som beöver support. Alternativet är väll att de (Apple) lägger ner supporten på "vårt eget" språk, och tvingar oss ringe till Irland. Och det tror jag ingen av oss vill...

Ursprungligen av Filip:

Alternativet är väll att de (Apple) lägger ner supporten på "vårt eget" språk, och tvingar oss ringe till Irland. Och det tror jag ingen av oss vill...

Rätta mig om jag har fel, men jag tror att det är precis det vi gör i nuläget.

Danska må vara ett "främmande" språk men är fortfarande ett nordiskt sådant och det är för dårligt att man blockerar sig mentalt och vägrar förstå.
Nynorsk må vara en ända rotvälska men har åtminstone både grund och bakgrund att falla tillbaks på.
Men att skriva ”i nuläget” istället för rätt och slätt NU är inget annat en politikernonsenspatetiksvenska som via media smittat befolkningen. Äh, Bah, änna och lixom för gubbar i slips. :eek: Jag ryser!

Ursprungligen av Hagelin:

vi gör i nuläget.

(Jag vet kommentaren kommer lite sent men kunde inte låta bli. Älskar off topic-kommentarer.;) )

/ kalle.

• Oregistrerad
  • 2006-04-18 23:33

Erfarenhet av Apple Support

Jag har haft min 12" powerbook G4 inne för byte av hårddisk två gånger (tre). Jag skriver tre beroende på att jag skickade in den en gång för reparation, men fick tillbaks den i samma skick. Detta var ju dock inte AS fel utan AppleCenterts fel.

Det jag har lärt mig av dessa 5-6 samtal jag har haft med Apple Support är att man ska stå på sig, och gärna bli lite upprörd. Då detta får dem att springa och fråga "chefen". (Antar att det är bara är ett trick de använder för att det ska verka som de jobbar för saken. :rolleyes: ) "Chefen" som jag sedan fick prata med var norsk och pratade på glatt och snabbt som om jag skulle förstå hnm, efter att försökt lista ut vad han sa så fick jag ta till Engelska. Att de pratar norska har jag inte några som helst problem med, men de hade gärna fått prata i en takt så man hänger med.

Iaf skickade in min powerbook för reparation när det var 2 månader kvar på grundgarantin. Efter 3 månader så kollapsade hårddisken igen, vilket då inte gick på garantin (först iaf). Dock efter en 3-4 samtal och med lite hjälp utav AppleCentert här i Helsingborg lyckades jag få hårddiskentad en gång till utanför garantin. Då jag fann det orimligt att en hårddisk som hade blivit utbytt 3 månader tidigare skulle rasa igen. Det som hjälpte var att vara verbalt aggresiv (detta fick jag då ta till efter 40 minuter med vänlig ton). Tråkigt att den stackars tjejen som satt på andra sidan fick ta den skiten, men det var det som behövdes.

5 månader senare rasar hårddisken igen, och jag står mållös samt förbannad och tittar på min icke fungerande powerbook. Dock efter mkt lirkande med vinklar och diverse hjälpmedel för att balansera powerbooken (samt trådlöst tangentbord och mus) Lyckas jag göra back up på datorn. (fråga mig inte, det bara fungerade ) Datorn fick sedan vila i detta läge i några dagar och fungerar nu som den ska igen.

Allt jag kan säga är: Stå på dig, tala i vänlig ton, hjälper ej de föregående så ta till en aggresiv ton.

Edit: Hoppas detta hjälper någon. Såg precis att tråden varit död sedan januari.

//Björn

• Oregistrerad
  • 2005-12-30 20:00
Ursprungligen av Filip:

jag tycker ni är på tok för hårda. Har iofs bara varit i kontakt med dem en (1) gång men då var det inga problem, visst han pratade norska och det tog väll lite längre tid än vad det kanske gjort om han var svensk, men vad är alternativet?

Hällre en norsk eller dansk i telefonen än ingen alls, vi (svenskar och andra skandinavier) är fortfarande ingen stor grupp om man räkar antal som beöver support. Alternativet är väll att de (Apple) lägger ner supporten på "vårt eget" språk, och tvingar oss ringe till Irland. Och det tror jag ingen av oss vill...

Ja, din erfarenhet väger ju inte ett dyft då du, som du precis säger bara pratat med dom EN gång.

Jag föredra faktiskt en engelsk support som kan sina saker, än en taskisk "nordisk" support. Har stor erfarenhet av support och ibland är det tom. så att företagens enda krav på en support är att dom kan svenska. Att dom inte sett en mac i hela sitt liv spelar ingen som helst roll.

Asså, är detta normalt. Jag ringer, möts av en svensk röst, blir kopplad till en dansk som talar perfekt brittiska, vi får prata på engelska så vi ska förstå varandra och det går hyffsat bra. Han ställer en massa frågor, vill ha serienummer och så vidare och det får han, sen vill han jag ska boota upp datorn och köra hardwaretest och det gör jag, utan att det skapas fel. Sen går han ifrån hela tiden och pratar med sina kolegor och får lyssna på poppig musik.. Sen när han förstått att det ÄR fel på hådisken så kollar han upp hur den ska repareras, och då vill han jag ska åka till Norrköping, finns tydligen någon service mottagning där. Sen frågar han hur långt jag bor ifrån där, 10 mil säger jag (ja det är 10 mil) och då ska "någon" komma och kolla på min ibook, och se om hårdisken är trasig, och om den är det ska den till Norrköping för "applecare". Jag trodde jag skulle få skicka i väg den typ. Hmm... Inom en vecka skulle den där snubben höra av sig.

edit: vad kallas den där skärmen som kommer upp, direkt när man bootar upp en mac? Den vita med äpplet på?

edit igen: Vad kostar det där samtalet man ringer, 0771? Blev ju kopplad till en kille i danmark. Låter sviiiindyrt!

Senast redigerat 2005-11-21 12:41
  • Oregistrerad
  • 2005-11-21 13:20

Nej nu tycker jag att ni är orättvisa. Jag har fått massor av hjälp från apple care, visserligen på danska ibland och på engelska eller norska ibland men det är ju inget som hindrar att man blandar språken om det är svårt att förstå varandra. Jag håller med om att det kan vara svårt med danska men det är bara att fråga om. Jag upplever alla på apple care som enormt tålmodiga (de har ju hjälpt mig). Det enda jag tycker är synd är att det tar så lång tid att komma fram, men det kan man ju inte lasta dom för. Att de går ifrån och frågar kolleger tycker jag vittnar om professionalitet. Alternativet är ju att säga: jag vet inte och då har man ju knappast fått någon hjälp.

Ursprungligen av blodsugare:

edit igen: Vad kostar det där samtalet man ringer, 0771? Blev ju kopplad till en kille i danmark. Låter sviiiindyrt!

Alltså, Apple har ett Callcenter på Irland dit alla nordiska supportsamtal kopplas. Numret du ringer är ett 08-nummer, alternativt ett 0771-nummer. 08-numret kostar som ett normalt samtal till en abonnent i Stockholm och 0771-numret kostar en markering (som ett lokalsamtal).

skärp dig, bara att lyssna ordentligt, så svårt är danska faktiskt inte att förstå.

Ursprungligen av johan dansk:

skärp dig, bara att lyssna ordentligt, så svårt är danska faktiskt inte att förstå.

Jag förstod inte ett ord han sa, möjligtvis "mitt namn är".

Men iallafall. Nu har en svensk trevlig tjeja ringt mig och skickar en företags avi, så den ska skickas till norrköping och testas och sen till Stockholm för byte av hårdisk. Visst måste de förstå att det är fel på hårdisken om jag förra veckan fick s.m.a.r.t error på disken, hängningar i systemet, oljud(!), I/O error MED MERA. Men apple hardware test genererar inga fel. Tycker jag är konstigt. Kört bode snabbtest och utökattest. Bäst och ta lite screenshots och skicka med!

Det har hänt mig vid ett par tillfällen att support-personalen är dansk eller norsk. Oftast har det inte varit något problem, men jag håller med om att danska är lite svårt att uppfatta ibland. De gånger som språkförbistringen varit som mest påtaglig har jag bett om att få prata med en svensktalande support och blev då kopplad till en sådan.

Detta måste ju räcka att skicka med, för de ska förstå att hårdisken är trasig:
http://www.flickr.com/photos/jlw/65494320/

• Medlem
  • 2005-11-21 14:45

Försök gärna att beskriva problemet i rubriken. Ändrar från typ "Svensk Applecare !?!?!?!?!?!?!?!"

Mod

Ursprungligen av Baron:

Försök gärna att beskriva problemet i rubriken. Ändrar från typ "Svensk Applecare !?!?!?!?!?!?!?!"

Mod

Jag använde dessa tecken för att dra uppmärksamhet till mig och visa den temporära ilska som fanns i min kropp just då.

Äh, norrmannen jag pratade med sist förstod till och med "vilken jävla smäll" när min strömadapter behagade väcka mig något brutalt.

tycker allmänt att det är inga större problem med danska och norska (förutom bokmål då) så länge dom håller sig till riksaccenten. Detsamma gäller ju svenskan, för en norrman eller dansk....

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-12-23 10:10
Ursprungligen av ghost9999:

tycker allmänt att det är inga större problem med danska och norska (förutom bokmål då) så länge dom håller sig till riksaccenten. Detsamma gäller ju svenskan, för en norrman eller dansk....

Kanske lite petigt, men det finns ingen som pratar bokmål, bokmål och nynorsk är båda skriftspråk. Bokmål bygger på skriven danska (eftersom danskarna styrt Norge länge).

Nynorsk är ett försök att återskapa det norska skriftspråket, vilket skedde på 1800-talet.

Om någon pratar "bokmål" så är det bättre att säga Oslo-dialekt, för det är där den gamla genuina norskan inte längre finns kvar. Det är också Oslo-dialekt svenskar har lättast att förstå. Bokmål är det som är lättast att läsa.

Nynorsk är som sagt en återskapning av gammal norska och är svårare att läsa för svenskar, det bygger på norska landsortsdialekter. Norsk landsortsdialekt kan vara ett helvete att förstå, beroende på varifrån talaren kommer.

---

Håller med om att norska och danska är relativt lätta att förstå. Danska språket är väl lite svårare än norska. Tyvärr har väl danskundervisningen helt försvunnit från svenskundervisningen numera, förr var det ett krav att nordiska språk skulle ingå.

Danska kan ju låta väldigt svårt men det är egentligen bara två saker man behöver vänja sig vid för att kunna klara ut det.

Första problemet är den danska "stöten" som språkforskare kallar det. Det är danskarnas ovana att trycka till med extra stark betoning på för oss helt oförutsägbara ställen. Man måste vänja sig vid att tänka bort stöten om man ska förstå.

Andra problemet är att danska kan låta otydligt mot slutet av varje ord, de sväljer nästan ändelserna på orden, men bara nästan, man får träna örat för att höra dem.

Men även Danmark har dialekter, råkar du på någon som pratar sønderjydsk (sydjylländska) är det kört, det är nästan som ett annat språk.

---

I det stora hela är våra ordförråd mycket lika i norska, svenska och danska. Det mesta går att förstå om man bara lyckas höra vad den andre säger.

Jag har varit i kontakt med Apple Support vid ett tillfälle fördelat på två telefonsamtal. Det senare berodde dock inte på Apple utan på UPS. Vid första samtalet fick jag prata med en väldigt trevlig norrman vid andra samtalet en väldigt trevlig svensk. Så helt fel är de inte alltid.

Jag tycker det är oväsentligt om ni har haft bra erfarenhet av Apples support, här talar vi om de som haft sämre erfarenheter av densamma. Jag tycker det är helt på tok att ett så stort och etablerat företag med så många kunder ska ha en support som enligt min egen erfarenhet är undermålig den på ICA Maxi eller närmsta korvkiosk...

Senast redigerat 2005-11-21 16:42

Jag tycker det är oväsentligt om ni har haft bra erfarenhet av Apples support, här talar vi om de som haft sämre erfarenheter av densamma. Jag tycker det är helt på tok att ett så stort och etablerat företag med så många kunder ska ha en support som enligt min egen erfarenhet är undermålig den på ICA Maxi eller närmsta korvkiosk...

Varför är det oväsentligt? Eftersom det vanligen är de som har haft problem vid kontakten med en support, oavsett om det är Apples, Dells eller Icas, så finns ju risken att de som aldrig ringt avskräcks från att någonsin göra det. Trots att majoriteten säkerligen fått all hjälp de önskar och mer därtill. Om det sedan skiter sig på tvären vid vissa tillfällen så är det ju upp till Apple att försöka kompensera det på något sätt, alternativt förlora förtroendet hos en kund. I ditt fall verkar det som om det senare har hänt.

Att de ställer alldeles för många frågor och basala frågor, som många klagar på, kan jag hålla med om, men det är enbart för att jag själv inte är tappad bakom en vagn när det gäller problemlösning på mac. Men tänk då på att långt i från alla som ringer har full koll på sin dator. En del vet ju inte ens att det finns andra program på datorn än dem som ligger i dockan, än mindre hur man öppnar systeminställningarna. Och den du pratar med känner ju inte dig och har inte koll på hur mycket eller lite du kan, så frågorna är nödvändiga.

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-12-24 23:15

De enda trevliga jag har pratat är de som jobbar på Apple Store som säljare vilket inte är så konstigt. De ska ju trots allt lyckas sälja saker. När det kommer till support, felanmälan osv har jag bara mötts av otrevliga personer och blivit kopplat och bortkopplad hej vilt.

Sorgligt...

• Oregistrerad
  • 2006-04-19 08:39

Jag blev uppringd av en heltokig danska från "supporten" (några år sen) som svor & hade sig (en riktig utskällning) för att Apple var tvugna att reparera min spruckna P-Book som de själva spräckt vid en nyss gjord reparation. Det var det värsta jag nånsin varit med om.

Ni som tycker "supporten" är bra har ju ingen aning (erfarenhet?). Apples support är ju för f-n ökänd inom Applekretsar. Att många får bra bemötande är ju inget konstigt (så borde det väl vara?). Att hävda att den är bra i.o.m. det säger ju ingenting...

(Har också fått bra bemötande, men om oddsen är typ 50/50 är ju "servicen" verkligen patetisk).

Ursprungligen av DaPhox:

Jag blev uppringd av en heltokig danska från "supporten" (några år sen) som svor & hade sig (en riktig utskällning) för att Apple var tvugna att reparera min spruckna P-Book som de själva spräckt vid en nyss gjord reparation. Det var det värsta jag nånsin varit med om.

Ni som tycker "supporten" är bra har ju ingen aning (erfarenhet?). Apples support är ju för f-n ökänd inom Applekretsar. Att många får bra bemötande är ju inget konstigt (så borde det väl vara?). Att hävda att den är bra i.o.m. det säger ju ingenting...

(Har också fått bra bemötande, men om oddsen är typ 50/50 är ju "servicen" verkligen patetisk).

Jag tror inte Apples support är sämre än någon annan dator tillverkares. Jag tror absolut inte Dell eller Acer har en bättre support. Man ska också komma ihåg att alla bra sakerna med dåliga saker ofta inte kommer upp på ett forum.

Förra året rankades Apple support bäst i USA. Vi bor i en annan del av världen, men så stor skillnad kan det inte vara.

Vissa har bra erfarenheter då dom inte har för höga krav på supporten, och då är det ju du som inte har någon aning (erfarenhet?) när du tycker den är dålig. Klanka inte ner på dom som har bra erfarenheter, dom kanske bara visste vad dom kunde förvänta sig.

• Oregistrerad
  • 2006-04-19 12:44
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag tror inte Apples support är sämre än någon annan dator tillverkares. Jag tror absolut inte Dell eller Acer har en bättre support.

Helt ointressant om andra tillverkare har lika dålig service. Det gör inte Apples ett dugg bättre. Förutom statistiskt...vilket är just bara statistik.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Man ska också komma ihåg att alla bra sakerna med dåliga saker ofta inte kommer upp på ett forum.

...& tvärtom... det lär finnas tusen & åter tusentals som är j-t missnöjda som inte är datanördar & skriver ut sin ilska på ett Macforum. (Mina föräldrar t.ex.).

Vad gäller den där undersökningen som hänvisades, visste jag skulle dyka upp efter mitt inlägg. Den gör alltid det vid negativa inlägg. Dessutom tror jag den gällde "nöjda" kunder om jag inte missminner mig (rätta mig gärna, kan ha fel här). Den kan betyda vad som helst.

Om så j-a många är missnöjda med Apple's service, så tycker jag det är magstarkt & kalla den bra. Ja, för den enskilda, men inte generellt. (jojo, allt är relativt blabla).

Det är samma sak som när Apple har fel på sina burkar & tusentals skriver på forum & gnäller över div. hårdvarufel, då är det alltid nån lycklig jeppe som tränger sig emellan & skriver: "min funkar jättebra". Jaha?

Det finns inget rätt eller fel då det finns nöjda och missnöjda. Du tror att dom flesta är missnöjda och jag tror dom flesta är nöjda.

Jag tror att Apple support klarar av de flesta support samtalen galant och de flesta service ärendena bra. Nästan alla samtal till supporten är av den enkla graden. Servicen har ÅF hand om, men del som apple har hand om löser dom säkert bra.

Bara för att elda upp dig lite mer så kan jag säga att jag är helt säker på att dom flesta är nöjda.

Det finns personer på forumet som jobbar på Apple och kanske vi får se något inlägg ifrån dom i saken. Fast det är ej troligt.

Bevaka tråden