Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ICQ håller sig starkt

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Starta en ny tråd om ni ska diskutera olika ICQ-program, här diskuterar vi den sociala aktivitetsmotorn ICQ!

Kul att så många har kommenterat - jag misstänkte att det var populärt bland 99mac medlemmarna!

När jag väl använder ICQ så är det Icy Juice som gäller.. Lite Gerrys ICQ fast på MacOS X.

Men som sagt. Gillar mer iChat stilen med att man kan inkludera media direkt i sina meddelanden. Så jag är en switcher

  • Medlem
  • 2002-12-10 19:37

Icq har ersatt vanlig telefon. Klarar mig finfint med bara icq. Mobilen används bara hemma när bredbandet krånglar och när jag ska prata med mamma.

  • Medlem
  • 2002-12-10 19:37

Icq har ersatt vanlig telefon. Klarar mig finfint med bara icq. Mobilen används bara hemma när bredbandet krånglar och när jag ska prata med mamma.

ICQ är alltid igång, mycket viktigt program på datorn.

Det jobbiga med ICQ är att man kan skicka meddelanden till helt fel person.

Jag kör ICQ, för det gör polarna. Men, när ska det går att skicka filer? ICQ 3.2 klarar inte filöverföring så vitt jag kan förstå. Felkonfigurerat eller bara fel?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 22:14

Har inte använt ICQ på flera år, men förr använde jag det riktigt mycket. Men sedan flyttades mycket av ICQ-kommunikationen till Lunarstorm...som jag dock tröttnat kraftigt på.

Blev dock inspirerad att ladda ner ICQ igen när jag såg den här tråden, och se, det var ju riktigt trevligt. Jag kom t.o.m ihåg mitt UIN och tillhörande lösenord. Nu måste jag bara återuppbygga min en gång så långa ICQ-lista...

Citat:

quote: Men, när ska det går att skicka filer? ICQ 3.2 klarar inte filöverföring...(Ingemar Ragnemalm)

hmm. ICQ 3.2 är den version som löste mina problem. jag behöver kunna skicka filer(enkelt) till en del kompisar jag har som kör pc. iom 3.2 är det inga problem. mac polare har det aldrig varit några problem med. det verkar som mac-pc strulet uppstår när det kommer nya versioner till pc men inte till mac. macversionen släpar som vanligt efter...

  • Medlem
  • 2002-12-10 23:24

Har anvant ICQ lange lange.... tyvarr sa har mitt daliga minne gjort att jag har ca 6 olika konton som dom inte vill ta bort.

Har hur som helst haft samma nu i 3 ar och nu sen jag flyttade till London sa skulle jag inte kunna leva utan det.
Och aven fast jag for tillfallet bara sitter pa 56k uppkoppling (javla underutvecklade skitland) sa ar jag online 8 timmar om dan.
Kort sagt ICQ ager som bara den!

//51472021

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-11 00:20

Kanske lite halv-OT, men here goes...
Skaffade just proteus. Vilka tangenter trycker man för att skicka ett meddelande.. Har upptäckt att F9 funkar. Likaså Enter och sen retur(efter varandra). Men båda grejerna känns liksom skumma... Finns det några fler som är enklare/logiskare?

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-11 02:49

Eh. He he.. Svarar på min egen fråga:
Visst går det att ändra på så att meddelandet skickas när man trycker enter(och det skickas redan som default när man tycker shift-enter).
Men går helt enkelt in under inställningar(preferences), väljer Messages(under Interface) och där i mitten av fliken Behavior så finns det en fin liten kryssruta där man kan välja om man vill att det ska vara shift-enter som skickar meddelanden eller bara enter. F9 funkar alltid som skicka knapp.

/arvid

För er som kör icq på PCn också - pröva Miranda (miranda-icq.sourceforge.net) som även stöder krypterad kommunikation med andra Mirandaklienter, m m. Mycket bättre än "vanliga" ICQ.

På min Mac orkar jag inte överhuvudtaget köra vanliga ICQ. Senast jag testade hade det inte ens scrollhjulskompabilitet. Way to go liksom. :rolleyes:

Det är lite intressant att ICQ och AIM fortfarande inte är "interoperatibla" trots att AOL plockade upp [wired.com] Mirabilis redan 1998. Det vore inte så pjåkigt om vi fick se lite mer uniformitet i protokollen, så att man inte behöver ha typ fem olika chatkonton. Alla mot MSN/Hotmail kanske

Japper är ju ett intressant alternativ som numera är en internetstandard [IETF.org].

[email protected] [iChat]
perwising [AIM]
[email protected] [Jabber] (ibland)
143560175 [ICQ]

  • Medlem
  • 2002-12-12 11:41

ICQ är svårt att klara sig utan, men vad jag skulle vilja ha är en H323 kompatibel klient för Mac. För ex Netmeeting etc. Här ligger man lite utanför känns det då detta är vanligt i PC (Windows) dominansens wärld. Någon som vet om något är på G? Sqiudcam är det närmanste men inte riktigt där ännu...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: LucE:
ICQ är svårt att klara sig utan, men vad jag skulle vilja ha är en H323 kompatibel klient för Mac. För ex Netmeeting etc. Här ligger man lite utanför känns det då detta är vanligt i PC (Windows) dominansens wärld. Någon som vet om något är på G? Sqiudcam är det närmanste men inte riktigt där ännu...

Kolla här för lite info.

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-12 12:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
ICQ=Noll säkerhet och massor av spam.

Spammen är ganska lätt att bli av med. KLicka i "do not accept www pager messagse", "do not accept email-express messages" kryssa ur "allow users to see my online status on the web".
Jag får max 1-2 spam/vecka med de inställningarna och jag är online jämt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
På min Mac orkar jag inte överhuvudtaget köra vanliga ICQ. Senast jag testade hade det inte ens scrollhjulskompabilitet. Way to go liksom. :rolleyes:

När var det senast du använde det då? ICQ ryckte upp sig ganska rejält för ett tag sedan och gav ut en version som faktiskt är rätt ok. Det finns split window och åäö-grejen är inte ett problem längre. Och nu kan man till och med se när någon annan skriver, det tror jag inte ens finns på PC-ICQ.

Men tidigare så körde man ju förstås inte ICQs (f.d. Mirabilis) version utan Gerry´s ICQ som var milsvida bättre.

Jag har ett par 99mac:are på min ICQ-lista. Ni ska bara veta hur mycket Björnström retas Nejdå - så farligt är det inte.

Jag har över 100 kontakter. Ett 10/20-tal kontakter är oftast online 24/7 med varierande status.

ICQ har en jättestor fördel mot iChat: den klarar radbrytningar. Det är superbra när man t.ex. chattar om programmering.

På min ICQ-lista kryllar det även av andra MacNytt:are självklart. På MacNytt är det väl ICQ som är absolut vanligast och iChat är solklar 2:a då inte alla ännu har uppgraderat till Jaguar - dessutom krävs en @mac.com-adress eller AIM-konto vilket inte heller alla MacNytt-användare har (=spekuleringar).

Nån som vet om dom på MacWorld.se använder sig av ICQ?

Jag stör mig lite på att MSN Messenger har blivit så poppis *morrar*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: rhesus:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
ICQ=Noll säkerhet och massor av spam.

Spammen är ganska lätt att bli av med. KLicka i "do not accept www pager messagse", "do not accept email-express messages" kryssa ur "allow users to see my online status on the web".
Jag får max 1-2 spam/vecka med de inställningarna och jag är online jämt.

Jepps, men uppenbarligen hjälper det eftersom jag fortfarande får spam av någon anldening. Iofs så är det mycket bättre med Icy Juice.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: rhesus:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
ICQ=Noll säkerhet och massor av spam.

Spammen är ganska lätt att bli av med. KLicka i "do not accept www pager messagse", "do not accept email-express messages" kryssa ur "allow users to see my online status on the web".
Jag får max 1-2 spam/vecka med de inställningarna och jag är online jämt.

Jag använder även Yahoo Instant Messenger (YIM) och där får jag en eller två gånger per dag påhälsningar av någon som heter "12121Lucy" eller varianter på namnet - antagligen en robot som direkt rapporterar om jag svarar till en människa som sedan tar över. Jag väljer naturligtvis "ignore user" direkt utan att svara, men jag kan ändå inte låta bli förundras över Spammarnas uppfinningsrikedom... Tröttsamt!
/Prof X

[ 17 December 2002, 09:56: Meddelandet ändrat av: Charles Xavier ]

Jag använder ICQ sedan ett par år tillbaka och har inga stora problem med spam. De är väldigt sällsynta.

ICQ är ett smidigt sätt att hålla kontakten. Jag har kompisar som har flyttat på min lista. Vi pratar sällan men vi visar att vi lever me den gröna lilla blomman.

/c

[ 17 December 2002, 10:46: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: LucE:
ICQ är svårt att klara sig utan, men vad jag skulle vilja ha är en H323 kompatibel klient för Mac. För ex Netmeeting etc. Här ligger man lite utanför känns det då detta är vanligt i PC (Windows) dominansens wärld. Någon som vet om något är på G? Sqiudcam är det närmanste men inte riktigt där ännu...

Kolla här för lite info.

Ciryon

Helt sanslösa spekulationer när det gäller codec biten. Dom har ingen kolla för fem öre

Sen, har jag börjat gilla ichat. Som sagt, att droppa filer (t.e.x) direkt i chatfönstret är ju hur coolt som helst, sen är filöverföringar alltid smidigt.

Jag vet inte, har nog slutat använda IM i allmänhet. Ni vet, den där stressen att MAN MÅSTE titta om man får ett mess. Och det är alltid någon som skall göra det också

[ 17 December 2002, 12:02: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Bytte till Proteus pga hypen i den här tråden och är väldigt nöjd på alla sätt och vis, nästan.

1. Hur söker man nya kontakter, måste man ha deras nr?

2. Jag skulle vilja ha "Drawern" stängd som default, går det?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-22 02:40

när det kommer en klon som man kan skicka/ta emot filer till pc med, så byter jag direkt. Något fulare program än ICQ har jag typ aldrig sett. men, användbart dock. Men än sålänge såär man ju tvungen att sitta här, med det fula ICQ 3.2 bara för att alla polare kör ICQ och PC...

Vilket program kan man använda för att skicka filer till PC-vänner som sitter på MSN Messenger? Jag har testat Proteus, Fire och liknande, men inte hittat något program som klarar filöverföring ännu..

Finns det något överhuvudtaget?

Edit: (Jag sitter på 10.2.3)

[ 01. februari 2003, 15:16: Meddelandet ändrat av: Goldbeach ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-01 23:26
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Goldbeach:
Vilket program kan man använda för att skicka filer till PC-vänner som sitter på MSN Messenger? Jag har testat Proteus, Fire och liknande, men inte hittat något program som klarar filöverföring ännu..

Finns det något överhuvudtaget?

Edit: (Jag sitter på 10.2.3)

MSN Messenger!
Det fungerar i alla fall.

Ichat - ICQ

Hej,

läste här någonstans att det skulle vara möjligt att chatta med PC folk som använder ICQ när man själv kör på Mac och ichat.

Är det nån som vet hur man gör för att få det att funka? Måste jag installera ICQ då?

Tacksam för svar

/David

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-30 18:22
Ursprungligen av davidschreiner:

Hej,

läste här någonstans att det skulle vara möjligt att chatta med PC folk som använder ICQ när man själv kör på Mac och ichat.

Är det nån som vet hur man gör för att få det att funka? Måste jag installera ICQ då?

iChat (AIM alltså) och ICQ fungerar bra tillsammans. I iChat måste du vara inloggad med ditt AIM-namn (jag tror att @mac.com-adresser ocså fungerar), men du kan lägga till ICQ UINer på din buddy list. Mer än hälften av alla mina kontakter i iChat är ICQ-användare.

Det fungerar däremot inte med alla ICQ-klienter därute. Bland annat har jag märkt att de som använder Miranda aldrig verkar dyka upp som online. Enligt uppgift beror det på att Miranda använder någon urgammal version av ICQ-protokollet.

Och nej, du behöver inte installera ICQ eller någon annan klient på din Mac om du nöjer dig med att använda ett AIM-namn.

Fungerar det andra vägen också? Om en kompis sitter på en PC me ICQ kan han då lägga till mitt AIM konto i ICQ?

Bevaka tråden