Telenr till applecare + äldre än 1 år.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska skicka in min Ibook får hårdisk byte. Men hittar fasiken inget nummer till applecare.

Om ibooken är äldre än ett år. Gäller inte garantin då? hur gör man då för att få disken utbytt?

• Oregistrerad
  • 2005-11-21 13:33

Telefon 0771 199 519

Ursprungligen av blodsugare:

Ska skicka in min Ibook får hårdisk byte. Men hittar fasiken inget nummer till applecare.

Om ibooken är äldre än ett år. Gäller inte garantin då? hur gör man då för att få disken utbytt?

Om inte apple går med på garantiutbyte så får du skruva loss den och gå till hårddisktillverkaren som borde byta ut den med tanke på att de flesta diskar har minst tre års garanti nuförtiden.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-22 09:21
Ursprungligen av ptolemy:

Om inte apple går med på garantiutbyte så får du skruva loss den och gå till hårddisktillverkaren som borde byta ut den med tanke på att de flesta diskar har minst tre års garanti nuförtiden.

Apples diskar är märkta med Apples logga, detta innebär att hårddisktillverkarens garanti inte gäller.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-22 11:10
Ursprungligen av JohanK:

Apples diskar är märkta med Apples logga, detta innebär att hårddisktillverkarens garanti inte gäller.

Samtidigt har man ju 2 års reklamationsrätt (3 år numer), så eftersom diskar håller längre än 1-1.5 år vid normalt bruk så är ju saken biff

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-22 22:03
Ursprungligen av bogg:

Samtidigt har man ju 2 års reklamationsrätt (3 år numer), så eftersom diskar håller längre än 1-1.5 år vid normalt bruk så är ju saken biff

Nja. då gäller det ju för slutkunden att bevisa att felet varit där från början.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-22 22:40
Ursprungligen av JohanK:

Nja. då gäller det ju för slutkunden att bevisa att felet varit där från början.

Inte nödvändigtvis funnits från början, utan att det är ett fel som uppstått på grund av ett fabrikationsfel alt. bristande kvalitet i komponenterna.

Även om den är tillverkad för OEM-bruk så tror jag inte att t.ex. Toshiba använder sämre komponenter i sina apple-specifika hårddiskar än andra. Kollar man då på vad dom lämnar för garanti på samma, icke oemade, disk och jämför det med den tid den höll. så borde det inte alldeles orimligt att anta att den var felaktig/undermålig från fabrik om den tiden skiljer sig avsevärt.

T.ex. om Toshiba lämnar 3 år garanti på i stort sett samma disk fast utan att den har apples fina logga på sig, men den fina oemade disken (med ett fint klistermärke med apple-logga) går sönder efter bara 1.5 år. så är det inte orimligt att anta att den disken därför skulle anses ha undermålig kvalitet redan från början.

Hursomhelst så har datortillverkare det jävligt svårt att ducka för reklamationsrätten, är oftast bara vara lite högljudd i telefonen och prata om konsumentköpslagen så fixar det sig.

Jag vet t.ex. att Dell inte vunnit ett enda fall som varit uppe hos konsumentverket/ARN eller vad det nu heter angående reklamationsärenden efter 1års garantin. skulle inte tro att Apple har det lättare..

1
Bevaka tråden