Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med lösenord i OS X 10.4 TIGER

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dessa två fönster kommer upp hela tiden och jag måste fylla i lösenord på dessa - otroligt irriterande.

Vad kan man göra för att slippa detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-19 14:28

Kolla i Systeminställningar Säkerhet kanske hittar du svaret där.

Yes!!

Och vad ska man hitta där för lösning?

Ursprungligen av draags:

Dessa två fönster kommer upp hela tiden och jag måste fylla i lösenord på dessa - otroligt irriterande.

Vad kan man göra för att slippa detta?

Det hände för mig när jag ändrade mitt admin-lösenord och sen ändrade tillbaks det. Jag gick då in i nyckelrringshanteraren i verktyg (Keychain Access i Utilities) och sparade om lösenordet till min nyckelring.

Kanske är en idiotisk fråga men hur gör jag det du skriver?

Ursprungligen av draags:

Kanske är en idiotisk fråga men hur gör jag det du skriver?

Öppna programet Keychain Access. Välj en nyckelring uppe till vänster, i mitt fall var det den översta och den hette login. (Eventuellt måste du först låsa upp med admin-lösen för att kunna göra ändringar) I menyn "Edit" så ska man sen kunna ändra lösenord. Jag slog bara in samma (mitt admin-lösenord).

Jag har nu provat ovanstående men detta fungerar dock inte.

Är det inte så att om man har hela nyckelringen låst så poppar det upp rutor då och då där man måste slå in sitt lösenord? Om man har nyckelringen olåst så letar datorn själv på lösenord för respektive grej? Jag kan mycket väl ha fel, dock.

Jag testade ovanstående men fortfarande hoppar dotmactranslator upp däremot försvann den andre.

Nu har jag bråkat med detta jäkla skit ett bra tag nu och jag får den inte att fungera.

Det kommer upp nya idiotiska lösenordsskyltar typ ovanstående hela tiden samt lösenord för nyckelring -"inloggning".

Jag provade att ta bort nyckelringen - och helt enkelt börja om från början.
Skapade en ny nyckelring.

Men Icke.

Nu får man skriva in lösenord för min nya nyckelring och sen för nyckelringen för inloggning. Den som jag raderade.

Ska detta vara enkelt eller inte.

Jag provade att ringa Apple men fick ju inte direkt mycket till svars utan en fumlig support.

Reparera nyckelringen?

/Program/Verktygsprogram/Nyckelhanterare

Under programmenyn "Nyckelhanterare" finns alternativet "Nyckelringsreparation". Markera alla objekt i Nyckelhanteraren och kör sedan "Kontrollera" och möjligen också "Reparera". Funkar inte detta?

//Mikael

Jag har testat det nu och som det ser ut nu så fungerar det - jag har tidigare tagit reparera nyckelring men ej tagit med alla nyckelringar - nu hittade den nått fel som nu ska vara fixat.

Tusen tack om detta nu fungerar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-29 20:29

Om du hittar lösningen, skriv gärna en rad för oss andra.

Yes!!

Nu verkar det faktiskt fungera och det ser ut som om man helt enkelt måste markera alla nyckelringar i inloggning och sen välja reparera nyckelring. Vad jag hade gjort tidigare var att enbart välja inloggningsnyckeln till vänster och sen välja reparera. Jag trodde då att den kolla allt men man måste alltså välja alla saker till höger också.

Då hittade den ett fel som den reparerade.

Så det var inte så krångligt ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-29 21:46

Kanon!
Då vet vi....

Yes!!

Nu är jag tillbaka igen...

Det hela höll ett kort tag men efter en dag så kom det tillbaka - och det är fortfarande samma frågor om lösenord.

Tröttsamt.

Får väl idag ringa Apple support - har ju ändå betalt Apple care - men sist jag ringde så var det ingen direkt expert som satt på andra sidan.

Därför frågar man hellre här.

Så nån som vet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-08 10:32

Är det bara dem där dotmac-lösenorden som är problematiska eller måste du ange nyckleringslösenordet för allt alltid?

Det är dotmac lösenord och ett lösenord för inloggning - sen kan det även dyka upp andra.

Jag ska skriva upp vilka det är.

Jag startade om datorn och loggade in - då åbehövde jag skriva in lösen på följande:

Skype - min keychain
mirroragent - min keychain
dotmacsyncclient - min keychain
mail - login keychain (ej samma lösenord)

Och två av dessa , sync och mirror kommer upp hela tiden - otroligt störigt.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-18 09:40

Detta har börjat trassla också...igen.

Jag har haft detta problem förut men denna gång får jag det inte att funka.
Mina lösenord till mail sparas inte. Jag får skriva in dem varje gång. Trots att jag klickar i att det skall sparas i nyckelringen så gör det inte det.
Det räcker att jag stänger av mail så "glöms" lösen bort.
Det finns inga inlogg eller liknande i nyckelringen. (Det är tomt) När jag provat skriva in manuellt så kan jag inte sedan gå in och ändra det jag nyss gjort. Den accepterar inte ens det lösen jag nyss skrivit. Så nu har jag gjort ett lösen (nyckel) för mail som jag inte kan ändra.
Jag vill gärna använda mail som jag annars är nöjd med. (jag har ju använt det i flera år utan några större problem, detta har ju tidigare löst sig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-31 15:38

jag har också samma problem. Jag hade inte det förut men jag formaterade min dator och efter det får jag fylla i mitt lösenord om och om igen överallt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-18 16:18

Väcker en gammal björn. Några news på denna front!?

Bytt password till samma som login (va iofs samma redan)
Repairat genom att markera allt, den tyckte inte att något var fel

2x dotmacsyncclient password popups fortfarande..

Alla andra program funkar ju som de ska, de har sin timeout för nyckelrings-usage, vissa frågar första gången vid ny session etc. Men inte .mac

- draags! några snillen på apple care som hade svaret!?

Hur gör man om lösenordet till själva nyckelringen är borta? (Det är inte samma som admin). Problemet är att jag borde veta det själv, men då jag varit borta från den här datorn pga barn-/tjänstledighet en längre tid är det som bortblåst. Har försökt med alla mina "vanliga" lösenord utan att lyckas. Och att inifrån Nyckelhanteraren försöka radera nyckelringen och börja om från scratch funkar inte - den gamla poppar upp igen. Har ingen lust att blåsa hela datorn men det är irriterande att hela tiden få frågor om nyckelringslösenordet när man skall in på servrar mm.

Tillägg: Provade att helt enkelt att radera de enskilda objekten inne i den trilskande "inloggning"-nyckelringen. Och si, det verkar avhjälpa åtminstone de irriterande popuperna vid serverinloggning etc. Det löser iofs inte problemet med att kunna spara nya objekt (tror jag), men det får man väl leva med.

Senast redigerat 2007-09-28 11:18

Om inte lösenord sparas i nyckelringen låter det som en behörighetsgrej. Har aldrig sådana problem själv numera men kommer ihåg det från förr när jag hade olika users för admin och användning. En titt i "visa info" för olika mappar visade tydligt att jag inte hade behörigheter till allt jag behövde. Jag installerade om allt och körde på adminkontot. Efter det försvann problemen.

1
Bevaka tråden