Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sänk ljudet på nya PowerMac G4 i Mac OS 9

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har du som så många andra tröttnat på ljudnivån i dom nya Power macarna (mirror drive door)..

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17165

[ 27 November 2002, 10:35: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Är det någon som har testat uppdateringen och märkt någon skillnad.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-11-27 09:33

Någon som vill spekulera i huruvida de nya G4:ornas ljudnivå gör att Apple får lättare eller svårare att sälja in Macar i en miljö som är van bra mycket tystare Windowsburkar? :rolleyes:

Min fru har en HP (tror jag) på sitt jobb och den hörs knappt!
Ganska tungt argument enligt mig...

(Stör mig för övrigt hårt på HD:n i min PowerBook, så väsnas ordentligt - viiiiner)

[ 27 November 2002, 09:34: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

Jag märker inte någon skillnad. Fast jag kör bara X och tror att det är Mac OS 9-användare som märker mest ...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Har du som så många andra tröttnat på ljudnivån i dom nya Power macarna (mirror drive door)..

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17165

Du borde skriva att det bara gäller OS 9:

Improves fan control behavior and reduces high speed fan cycling when running in Mac OS 9.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-27 10:04

Tror den mest adresserar Leafblower-effekten i OS9, och det är ju trevligt Och de som kört den rapporterar att det verkar som att nivån på "Leafblowern" minskat i OS9.

MEN den åtgärdar INTE oljudet från strömagregatet och dess fläktar, vilket är det oljud som faktiskt är mest irriterande

Filen låg listad under OS X forumet på versiontracker.. jag har ingen G4 o pröva själv på så vi får väl se.

Oscar trodde för den delen att ljudnivån blev sänkt med 10.2.2 - visar ju hur bra koll Apple verkligen har.. el inte.

till windows finns det program där man kan kolla av temperaturen på processorn/na - finns det till OSX?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-27 10:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Oscar trodde för den delen att ljudnivån blev sänkt med 10.2.2 - visar ju hur bra koll Apple verkligen har.. el inte.

?? Nog upplevde jag en minimal förändring av hastigheten på fläktarna efter 10.2.2, men inte var det mycket inte.
Så nog hade Oscar pejl på det.

Däremot så är det nu nätaggregatet och dess fläktar som skapar mest OLJUD

Kreativitetsfaktor -5

Tyvärr så är det nog att många audioanvändare fortfarande kör OS9 och så kommer det nog vara fram till nästa sommar då kanske pendeln svänger. Releasen av Logic för OS X med bara stöd för audio units var nog mer en ploj för aktieägarna än av något värde för en vanlig användare

[ 27 November 2002, 10:57: Meddelandet ändrat av: replicant ]

Våra G4 2x1GHz blev då inte tystare med 10.2.2.. .. dock finns det i ett flertal en plåt som är lös vilket bygger på oljudet än mer..
inte bra..

*springa till bussen*

  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 09:49

Plåt??

Om du öppnar burken så är det precis i kanten på baksidan av drivechassit som den lösa plåten kan finnas.. vilken kommer i självsvängning av bla fläktarna vilket bygger på oljudet än mer.

Optiskaenheterna alltså.. stora feta lådan rakt fram då du öppnar

Hörde nått om att nästan upp till var femte burk hade det felet.

[ 28 November 2002, 15:17: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-28 14:31

Vilket drive-chassie menar du? HD/optiska enheterna?? Vore guld om du kunde peka på en bild

Varför inte för OS X?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Varför inte för OS X?

Därför att felet uppstod under OS 9 kanske?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Varför inte för OS X?

Enligt användarrapporter har oväsendet varit mycket värre i OS9 än i OS X. Man kan anta att med den här firmwareuppdateringen så låter OS 9 lika lite som i OS X. Ehrr, lika mycket kanske man skall säga.

Varför kan inte Apple bara ta in alla maskinerna och byta fläkten?

Eller klaga hos den ÅF ni köpt G4:an hos. Det gjorde jag med min nyss inköpta G4 DP867. De meckade lite med fläktarna till nätaggregatet, vips låter den bättre (dvs lägre ljudnivår)både i X och Classic.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-28 22:44

Strunt samma vad man gör, 4 fläktar låter mycket!
Enda rätta är att hysta in burken i en ljudhuv. Har man råd med en burk för 20 papp kan man ha råd med en ljudhuv.
PC-apparater kan vara tysta men oftast bara tills garantin gått ut. En Dell vi köpte, med de tillval som skulle göra datorn tyst, var mycket tyst i 15 månader ungefär. Sedan började den skramla ofantligt mycket vilket visade sig bero på att processorfläkten var en liten glidlagrad skit som bara bad om att bli utsliten.

Min Athlon 1400 här hemma är inte direkt ljudlös heller, tur att man bara spelar spel

  • Oregistrerad
  • 2002-11-29 09:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Strunt samma vad man gör, 4 fläktar låter mycket!
Enda rätta är att hysta in burken i en ljudhuv. Har man råd med en burk för 20 papp kan man ha råd med en ljudhuv.

Den analogin kan man komma långt med

Har man råd att köpa en bil för 200 papp så ska man väl ha råd med sjukvården när man kraschar!?

Det är ingen rocketscience att bygga tysta datorer, det klarar till och med en hemmapulare med rätt komponenter.

Nej, jag tror att Apple gjort bort sig här, maskinerna uppfyller inte ens de bullerkrav som satts i TCO´99 och som dom själva satt upp för sina G4´or på sin hemsida. MacWorld uppmätte bullernivåer på 65dB i sin recension när den stora fläkten satte igång

[ 29 November 2002, 09:33: Meddelandet ändrat av: replicant ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: replicant:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Strunt samma vad man gör, 4 fläktar låter mycket!
Enda rätta är att hysta in burken i en ljudhuv. Har man råd med en burk för 20 papp kan man ha råd med en ljudhuv.

Precis, en ljudhuv kostar ju bara ca. 5.000.-

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-29 09:40

En sån här har jag:

Ljudhuv

Passar G4:an perfekt. Ljudnivån kommer ner till acceptabel, öppnar man frontluckan brusar det fint

  • Oregistrerad
  • 2002-11-29 10:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
En sån här har jag:

Ljudhuv

Passar G4:an perfekt. Ljudnivån kommer ner till acceptabel, öppnar man frontluckan brusar det fint

OK

Du tycker att det är OK att behöva köpa till en motorhuv, jag tycker inte det. Men sån är mänskligheten

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-29 10:21

Nej, jag tycker inte det är okej, G4 låter som f*n, det är ju själva f att inte Apple lär sig någon gång. Med den kylflänsen som sitter i de nya G4:orna hade de knappt behövt fläktar, ändå får man 5 stycken (4 om man inte har superdirve) vilket är rena löjan. Dock blir den ju inte tystare av att man klagar. Apple lär ju knappast ta in alla och byta til Zalman-fläktar, eller?
Hellre ut med mer pengar än sinnessjukdom pga oljudet!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-29 10:38

Man måste ju försöka klaga

Så vitt jag förstått är maskinerna helt überdesignade, med alla dessa fläktar som bara surrar.

Dock verkar det för tillfället som att de som fått Samsung strömaggregat upplever det som acceptabelt, och vi håller på och försöker ta reda på varför det är så, och det som Jürgen B skriver ovan är ju intressant om det är ett konstaterat faktum?!

...Men ett utlägg på 5000:- för att dämpa ljudet från en dator?!? Orimligt.

Det skall intevara upp till kunden att försöka reglera en sådan miss utan Apples, tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-29 11:05

Lite info om från http://home.swipnet.se/tr/silence.html

Apple®

Apple is regarded to be one of the Worlds most inventive personal computer hardware manufacturers, and also well known for providing an operating system (MacOS) and other software with an easy to use human interface. They have regarding noise emissions manifested their thoughts on the importance of lowering them in products like the iMac and the now discontinued PowerMac G4 Cube.

Apple provides some detailed pdf documents on their products´ environmental attributes and below the heading "Noise characteristics" can one read the following:

"Acoustical noise is becoming an increasingly important concern to computer users. It affects user comfort and performance, and it may become disruptive and annoying to the user or others in the work environment. For these reasons, Apple is concerned and designs our products to generate acoustical noise levels as low as possible."

As one reads these impressingly thoroughful documents can one see that Apple are prepared to provide their products´ acoustic noise emission data to purchasers according to the ISO 9296 standard. Regarding some of the earlier iMac versions have they already done it, and state noise emissions LwA 3.9 B in operation and 2.9 B in sleep; said to be declared in accordance with ISO 9296.

Comment: It is hoped that the creative Apple company soon will choose to declare all their products according to ISO 9296. It is worth noting that LwA isn´t what should be stated according to ISO 9296. LwA values are tempting to show customers because they look more favorable than the LwAd values. Probably is the use of LwA here just a mistake by Apple.

Bara för att man köper en ljudhuv så behöver det ju inte betyda att man tycker det är ok med högt ljud. Men om man nu har en ny G4 och vill få den tystare så är det ju faktiskt bästa sättet, om än väldigt dyrt.

Sen så får vi kunder se till att vara högljudda (no pun intended) mot Apple så att de förstår att deras maskiner låter på tok för mycket och att det är en faktor som spelar stor roll för användarna. Det har hänt att Apple faktiskt lyssnat på kunderna, så om vi bara protesterar tillräckligt. Jag tycker MacWorld gör ett bra jobb när de gör en stor grej av detta.

Men det hjälper ju inte de som redan har dagens G4:or. Därför kanske man köper en ljudhuv ändå.

Tillägg: Ryktessajter har påstått att ett av skälen till ljudet egentligen är Motorolas fel, indirekt. För den nuvarande PPC-processorn blir helt enkelt väldigt varm vid höga klockfrekvenser. Det är därför XServe inte har fått några 1,25 GHz, utan väntar på nästa version av G4 (PPC 7457) som ska vara betydligt svalare och dra mindre ström och ryktas ligga på 1,4 GHz. Det är samma processor som ska sitta i kommande PowerMacar också. Så även om prestandahoppet från 1,25 till 1,4 är rätt litet så kan det ju vara värt mycket om den är betydligt tystare. (Sen kommer ju annat också som ger bättre prestanda som FW2, 8X AGP osv - men det är en annan historia.)

Allt detta är som sagt taget från ryktessajter, så det finns inga hårda fakta bakom det.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-29 11:23

Att sedan G4 (PPC 7457) inte stödjer OS9 (om jag förtstått det rätt?) gör ju att den i dagsläget är rätt ointressant för oss som pysslar med musik.

Bevaka tråden