Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.2.4 släppt

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .

JA! Läste just detta:
"Åtgärdar problemet med att det Finder-fönster som öppnas vid anslutning till en AFP- eller annan server visade innehållet i mappen Volumes istället för den anslutna servern."

Den buggen har jag varit besvärad av. Jag mountar SMB-enheter som en galning på jobbet. Irriterande då Volumes-fönstret dyker upp varje gång.

But no more! Thanx Apple!

Jag är i alla fall övertygad om att min tiBook 550/512 är mkt rappare, speciellt i findern men överlag också - najs!

Skit också! Min apache har fått kocko!

Äh - det var inget? lite trixande i httpd.conf löste det på fem röda! Skönt! Då kan man sova gott nu...

[ 14. februari 2003, 02:11: Meddelandet ändrat av: scooterbabe ]

10.2.4 är snärtigt

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-14 04:35
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ännu en Martin:
Mitt "Address Book"-program verkar ha pajat i och med OS 10.2.4 uppdateringen. Det har blivit en "vanlig" programsymbol på programmet och när man startar det stängs det kvickt igen.
Kör engelskt språk på systemet i övrigt, men just på mapparna i "Applications" har jag gjort lite egen struktur med svenska mappnamn, men det brukar har ju inte varit någon fara tidigare...

Det är en riktig svaghet i Apple´s installerare att den inte kan söka reda på program på egen hand utan förutsätter att de ligger på standardplatsen. Har själv undermappar i Applications och det är mekkigt (och framför allt oMacigt) att behöva dra upp iAppsen varje gång det kommer en systemuppdatering.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ulf H:
En liten varning bara...som gäller apache

10.2.4 installerar mod_rendezvous_apple.so och ändrade min httpd.conf så jag loosade mina konfigureringar för WebDav och php4 som inte längre fungerar. Apple backupar dock den gamla inställningsfilen men det verkar bli en del manuellt arbete iaf... så var helgen räddad...

Kan vara bra att veta för fler...

/Uffe

Men vafa...

Update:

Klockan i menyn vägrar att starta. Helt weird. Annars, no problemas.

[ 14. februari 2003, 06:33: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Undrade just när Apple skulle enabla Rendezvous by default för Apache. Nu kommer det bli mycket fler Rendezvous servrar för apache att hitta!

Ciryon

Det var förresten också skumt med "Calculator".
Fick "själv" uppdatera den genom att kopiera de nya filerna från en mapp som hette "sv.lproj" (vilken låg i en mapp som hette "Calculator" i "Applications") till min "Calculator" (Applications/Övrigt/Calculator).

Hade jag haft "Calculator" direkt i "Applications" så hade det säkert skett på egen hand.

Ganska irriterande.
Man kanske ska börja kalla sin dator för Meckintosh?

Min "Address Book" är det fortfarande fel på.

Skulle någon vilja vara snäll och skicka en fungerande med e-post

[ 14. februari 2003, 09:18: Meddelandet ändrat av: Ännu en Martin ]

Senast redigerat 2005-09-25 15:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-14 09:22

En mindre bugg är tillrättad:

Ny mapp + enter
När man är inne i program och ska spara filer man kan nu ÄNTLIGEN igen "skapa ny mapp" och sedan tycker ENTER för att stänga den lilla rutan om poppar upp.

Det har stört som in-i h-evete.

Återstår att se vad mer som fixats/lagt till... "VOLUME" buggen är ju trevlig att den är borta. Annars tycker jag 10.2.3 varit väldigt rapp vad gäller det mesta, även på äldre maskiner (sitter nu på en G4/400, 192MB, Rage128 Pro!).

Hehehe.. prova att starta Personal Web Sharing i System Preferences->Sharing och sedan kolla under Rendezvous i Safari.

Lite fräckare version än vanliga mod_rendezvous, eller kanske bara bättre defaultinställningar?

Ciryon

Kollegans iMac hängde sig precis när Finder ska starta. Misstänkte något gammal som låg i Login Items och det visade sig vara Backlight som var boven (ett program för att visa skärmsläckare på skrivbordet).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-14 09:53

Nätverksnavigation har blivit snabbare - helt klart. Går så-när-som "instant" att mounta en share-point from en OSX Server!

Wooohooo!

Har det kommit en Server 10.2.4 också tro?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-14 10:20

Min iBook startade med welcome to Darwin.. fick en DOS-flashback.. brrr

Efter omstart verkar dock allt vara ok..

[ 14. februari 2003, 10:21: Meddelandet ändrat av: mcelwee ]

  • Oregistrerad
  • 2003-02-14 10:29
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Apple:

· Åtgärdar ett problem som kunde uppstå när objekt släpps nära vänster- elleröverkanten på skrivbordet där befintliga objektsymboler "knuffas bort" från objekten som släpps.

· Bättre funktion när en anpassad symbol klistras in över en befintlig anpassad symbol.

Dessa två är två av de mest välkomna uppdateringarna för mig

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
Uppdateringen rättar till åt minstonde fyra saker jag irriterade mig över.
Undrar hur många uppdateringar till det kommer på 10.2?

Vi kan ju börja gissa, jag tror att 10.2.7 kommer innan 10.3 dyker upp i höst. 10.2.5 i slutet av april 10.2.6 i juni och 10.2.7 strax före släppet av 10.3 i september.

Och att säga "wow, min mac blev mycket snabbare" är lite önsketänkande anser jag. Skillnaden är knappt märkbar.

Ok, flame me

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Och att säga "wow, min mac blev mycket snabbare" är lite önsketänkande anser jag. Skillnaden är knappt märkbar.

Ok, flame me

Du får anse vad du vill, det är möjligt att det inte märktes på din dator men därmed inte sagt att det inte märktes på min

Fast Samba är fortfarande ganska uppf*ckat.

Snygg krasch iofs. Nästan som att den inte ens kraschade - bara omstartas...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Det är en riktig svaghet i Apple´s installerare att den inte kan söka reda på program på egen hand utan förutsätter att de ligger på standardplatsen. Har själv undermappar i Applications och det är mekkigt (och framför allt oMacigt) att behöva dra upp iAppsen varje gång det kommer en systemuppdatering.

Jo, det är lite tråkigt. Jag har lärt mig att inte röra de program Apple själva lagt in i Program (Applications). Men när jag själv laddade ner Safari så la jag den på annat ställe. Sen körde jag programuppdateringen och hittade ingenting. Jag flyttade Safari till Program och vips hittade programuppdateringen en ny version.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: flexable:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Apple:

· Åtgärdar ett problem som kunde uppstå när objekt släpps nära vänster- elleröverkanten på skrivbordet där befintliga objektsymboler "knuffas bort" från objekten som släpps.

· Bättre funktion när en anpassad symbol klistras in över en befintlig anpassad symbol.

Dessa två är två av de mest välkomna uppdateringarna för mig

Ah, den senare har jag stört mig på. Jag har klistrat in en ny ikon och så måste jag starta om för att se den. Nice!

På det hela taget verkar detta (utifrån kommentarerna här) vara en väl testat uppdatering som löser många buggar utan att introducera några nya. Mer sånt!

Bättre Bluetooth-inställningar är det som sagt iallafall. Förut har det känts väldigt beta-aktigt, men nu ser det bättre ut.

Jeroen - Bluetoothdiggare

Så här sen har jag nog aldrig varit när det gäller en OS X-uppdatering... Först 12 timmar efter släpp börjar jag tanka.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-14 11:43

Uppdateringen pajade mina skrivbordsbilder..? Bilden nedan visar Solid Colors. Alla bilder i Solid Colors mappen visar samma resultat, underliga vertikala streck.

vad 17 har hänt??? Kan någon förklara? Ja, jag har startat om åtskilliga gånger.

skönt att slippa den irriterande Volumes-mappen dock vid montering av AFP-volymer.

[ 14. februari 2003, 11:45: Meddelandet ändrat av: mr_oop ]

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-14 12:03

Det öppnas nya möjligheter med 10.2.4 !

Citat:

citera:PDF Workflow
In Mac OS X it is easy to save a document as a PDF file by simply opening the Print dialog and clicking the Save As PDF button. With the release of Mac OS X version 10.2.4, you now have the option to process the saved PDF file with AppleScript scripts that can perform a variety of tasks such as adding the saved file to a compressed archive, or including the PDF in an outgoing email message.

To access the PDF workflow options, click the PDF button in the Print dialog, as shown below. All available options and scripts will be listed in the PDF workflow pop-up menu.

Läs mer om hur här: http://www.apple.com/applescript/print/

(Hittade tipset här)

[ 14. februari 2003, 12:15: Meddelandet ändrat av: Micke F ]

Bra tips Micke!

- - -

Fick just precis nu en hård "krasch". Satt å jobbade i InDesign när plötsligt muspilen bara försvann. Inga tangentkommandon tar så jag kunde inte göra force quit. Bara att trycka på runda knappen. Något liknande har inte hänt på flera månader.

Jag vet att det finns nån smart UNIX-variant man kan ta sig till för att låsa upp maskinen men dels så vet jag inte hur och dels sitter jag med deadline så jag måste bara få upp maskinen på stört.

Ser nu att datumen på filer i Finder skrivs med amerikanska inställningar. Går in i Syst prefs men språket står fortfarande på svenska. Fipplar runt lite där men inget biter. Får se efter nästa utloggning hurdet ser ut.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-02-14 13:06

Jag upplevde att mitt batteri på PowerBooken tog slut fortare i och med uppdateringen till 10.2.3. Någon annan som upplevt samma sak?

Hoppas hur som helst att det är fixat i 10.2.4!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-14 13:16
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rasmus:
Jag upplevde att mitt batteri på PowerBooken tog slut fortare i och med uppdateringen till 10.2.3. Någon annan som upplevt samma sak?

Hoppas hur som helst att det är fixat i 10.2.4!

Batteriet på min PowerBook G3 tar slut på en halvtimme. Har varit så sista månaderna, har inte tänkt att den kunde bero på mjukvaran.

Innan 10.2.4 släpptes var det rykten om förbättringar för gamla PowerBooks. Det rykten har man hört förrut. Blev det av denna gång?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-02-14 15:24

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Olof Forsberg:
]Batteriet på min PowerBook G3 tar slut på en halvtimme. Har varit så sista månaderna, har inte tänkt att den kunde bero på mjukvaran.

Innan 10.2.4 släpptes var det rykten om förbättringar för gamla PowerBooks. Det rykten har man hört förrut. Blev det av denna gång?

[/quote]Jag märkte stor skillnad. Fick min PowerBook levererad med 10.2.1 och körde den någon dag innan jag uppdaterade till 10.2.3

Det märktes stor skillnad mellan de två versionerna! Med 10.2.1 höll batteriet i ca fyra timmar. Med 10.2.3 var det ungefär tre timmar.

Upplever också att min tiBook har försämrats, har inte hunnit testa i .4 ännu men har man tur så

Audion krashar vid uppstart. Slängda Prefs filer hjälper ej. Alla "Apple" menu plugs syns inte.

B.l.a Klockan och volymen.

Bevaka tråden