Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdisksen i min Ibook på G att gå sönder?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Ibook 12" G4 med 1,2 GHZ processor och 768MB i ram, med en 80GB hårdisk. Den har fungerat toppen sedan jag köpte den i vintras. Men nu har den börjat krångla. Systemet fryser, och hårdisken börjar låta riktigt konstigt. |- - - | - - -| - - - | - - - | Om ni förstår hur jag menar men min figur. När man exempelvis ska öppna en webbsida så tar den en evighet att få fram den. Få fram Inställningarna tar också lika lång tid. Så, tror ni att det är min hårdisk i ibooken som håller på och gå sönder? Riktigt irriterande. Kan också meddela att det tar minst 5 minuter och starta om helvetesmaskinen, och nu kan jag inte ens logga in, då den står och gnager.

Vad ska göra?

Finns det inget program jag kan köra som kollar efter fel på hårdisken, som gärna finns inbyggt i tigern.

ehh...skiverktyg

Ursprungligen av Kellogs:

ehh...skiverktyg

Vad menar du med ehh?

Kommer iallafall inte in där.

edit:
Så här säger skivverktyg. Fick låta datorn vara avstängd en stund:

http://www.jlw.se/foto/crash.jpg

Senast redigerat 2005-11-16 22:20

Med dessa symtom är det knappast nån tvekan om att din hårddisk sjunger på sista versen.
Det är ingen idé att försöka reparera filsystemet med nån hårddiskutility. Se till att backa upp din data medan du kan istället.

Jag vet inte om du har garanti kvar på datorn från apple. Annars har nästan alla hårddisktillverkare minst tre års garanti så det borde inte vara några problem att få en ny.

Om inte det är några speciella villkor som gäller för OEM-diskar?

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-11-17 10:47

jag råkade ut för exakt samma sak, jag körde en backup och efter någon dag gick datorn inte att starta alls.

Då ringde jag till Apple Support och fast min garanti hade gått ut fixade de en ny HD åt med inkl montering osv.

//Filip

Tog det lång tid? Fick s.m.a.r.t error idag. Rött i diskhanteraren...

1
Bevaka tråden