Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

85 Mbits snart genom 220 volt

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2005-12-16 14:55

Tänk om man har 100Mbits bredband då? eller om man har Gbit nätverk hemma... då vill man ju ha snabbare grejjer... kul att det alltid är vissa saker som ligger efter.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-30 12:45
Ursprungligen av kainen:

Tänk om man har 100Mbits bredband då? eller om man har Gbit nätverk hemma... då vill man ju ha snabbare grejjer... kul att det alltid är vissa saker som ligger efter.

Om du byggt ett GigE nät hemma va faan ska du med trådlöst skit till då ?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-01-04 11:29
Ursprungligen av studiox:

Om du byggt ett GigE nät hemma va faan ska du med trådlöst skit till då ?

Ursäkta... trådlöst? Det är ingen som har skrivit någonting om trådlöst.

vattenfall håller på att utveckla ett sätt att lev. bredband via elnätet. vad man gör är väl att man lägger nån sorts freqvens-klocka för att inte slaska fr el. till elleveransen. hoppas bara det lyckas snart,därmed är problemet borta med telia´s krav på tel-abb. för bb, borta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-04 17:25

Torbjörn,

I ett vägguttag spelar det ingen roll/vet du inte, vad som är nolla kontra fas.

I en fast monterad armatur, såsom en taklampa , ser man till att koppla så att den ledaren som går över strömbrytaren ligger på fasen. Detta så att just strömbrytaren bryter fasen då man släcker den.

Jo, lampan slocknar även om man skulle bryta nolledaren, men med den skillnaden att lampan/armaturen ändå är strömsatt...

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 09:40

Ok, så om man monterar isär ett vägguttag och tog i fasen så skulle man få sig en kyss eftersom den är strömsatt, men tog man i nollan så händer ingenting, eftersom den i förlängningen är kopplad till jorden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-05 10:36

Typ så, ja...

Dock inget jag rekommenderar!!

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2006-01-05 10:54
Ursprungligen av Torkel:

Typ så, ja...

Dock inget jag rekommenderar!!

-Torkel

För sent, jag måste pröva!!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-05 11:10
Ursprungligen av torbjorn2000:

För sent, jag måste pröva!!!

Det finns två utfall av det försöket:

1) Om fungerande jordfelsbrytare finns: Svart hus/lägenhet

2) Övriga fall: "instant barbeque":D

Någon som har testat dessa Netgearprylar? Funderar på att byta ut vårt trådlösa 802.11b-nät mot två stycken XE104 och en XE103, men det verkar inte finnas några vettiga tester på nätet av dessa produkterna. T.ex. fungerar det bra med MacOSX och fungerar AppleTalk och Bonjour (till kopplingen till min skrivare Samsung ML-3051ND)?

Har inte testat dem, men det dök då upp en del recensioner när jag googlade på Netgear XE104. Något man kan räkna med är att 85 (eller 200) Mbit är i medvind och nedförsbacke eftersom det inte är någon QoS att tala om när man sänder via elnätet. I ett modernt hem är elnätet fullständigt nedsållat med störningar, som rimligtvis inverkar en del på överföringshastigheten. Bör dock ändå prestera bättre än ett wlan, men inte i närheten av en riktig kabeldragning.

Kompatibilitet ska inte vara några problem eftersom det rör sig om transparenta ethernetbryggor, nätverkskorten struntar ju blankt i vilken utrustning paketen passerar på vägen.

Ursprungligen av Samuel K:

Har inte testat dem, men det dök då upp en del recensioner när jag googlade på Netgear XE104. Något man kan räkna med är att 85 (eller 200) Mbit är i medvind och nedförsbacke eftersom det inte är någon QoS att tala om när man sänder via elnätet. I ett modernt hem är elnätet fullständigt nedsållat med störningar, som rimligtvis inverkar en del på överföringshastigheten. Bör dock ändå prestera bättre än ett wlan, men inte i närheten av en riktig kabeldragning.

Kompatibilitet ska inte vara några problem eftersom det rör sig om transparenta ethernetbryggor, nätverkskorten struntar ju blankt i vilken utrustning paketen passerar på vägen.

Då kanske Netgears 200-taggar är bättre? Eller Devolos 200-taggare?

Jag vill inte att det ska kosta för mycket, men att det ska vara säkrare och stabilare än vanligt WLAN. Behöver en till skrivaren, en till pc:n och två till powerböckerna. Sedan lär det väl behövas en till ADSL-modemet?

Bevaka tråden