Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

allokera mer minne till grafikkortet

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som det är nu så är det väl så att grafikkortet allokerar 32 Meg från ditt vanliga minne för att anända till grafikkoret.
Finns det nån inställning man kan göra så att den allokerar mer minne och på så sätt får ett bättre grafikkort?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-11-16 14:12

Den har separat VRAM(Video RAM) som sitter på grafikkortet.

Men det är en bra fråga. Det vore ju inte helt fel om man kunde föra över lite minne till grafikkortet. Om man t.ex. har 1 gb ram och 32 mb grafikkort så skulle man ju utan problem kunna föra över 96 mb för att få 128 mb grafikkort t.ex.

Jag har för mig att det minne som sitter på grafikkortet är snabbare än det vanliga minnet. Rätta mig om jag har fel.

Språkpolisen: Heter det inte omlokalisera på svenska? Bara en undran.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-16 15:41
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag har för mig att det minne som sitter på grafikkortet är snabbare än det vanliga minnet. Rätta mig om jag har fel.

Helt rätt! iBook har fast separat grafikminne. Det går inte att utöka på något sätt alls.

Ursprungligen av lepra_macintosh:

Men det är en bra fråga. Det vore ju inte helt fel om man kunde föra över lite minne till grafikkortet. Om man t.ex. har 1 gb ram och 32 mb grafikkort så skulle man ju utan problem kunna föra över 96 mb för att få 128 mb grafikkort t.ex.

...bortsett från att agp:n och minnesbussen inte ens kommer i närheten av att leverera den bandbredd som grafikkretsarna behöver. AGP har redan som det är möjlighet att direktadressera minnet, som en avlastning för grafikminnet, men när grafikkortet måste jobba på det sättet får man usla grafikprestanda.

edit: Inlägg nummer 2000! Woohoo!

Ursprungligen av Samuel K:

...bortsett från att agp:n och minnesbussen inte ens kommer i närheten av att leverera den bandbredd som grafikkretsarna behöver. AGP har redan som det är möjlighet att direktadressera minnet, som en avlastning för grafikminnet, men när grafikkortet måste jobba på det sättet får man usla grafikprestanda.

edit: Inlägg nummer 2000! Woohoo!

Som sagt, vore inte helt fel om de funkade ihop. Min önskan kvarstår...

Senast redigerat 2005-11-16 20:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-16 16:37
Ursprungligen av Samuel K:

edit: Inlägg nummer 2000! Woohoo!

Grattis!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-16 17:11

Tack vare att det är ett AGP-kort så allokerar den automatiskt minne för texturer i vanliga RAM-minnet om det inbyggda inte räcker.

AGP Aperture...vetni..

Fast...hur ändrar man den?

På PC-datorer kan man ju ställa in i BIOS hur mycket RAM AGP-bussen får allokera.

T.ex. 16,32,64,128 eller 256 MB...

Hur gör man detta i OS X

1
Bevaka tråden