Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om Nätverksskrivare?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,

Jag behöver lite tips på nätverksskrivare i budgetklassen. Ska fungera lika bra med både Mac OS X och Windows/Linux och kan vara svartvit och/eller färg. Bläckstråle går bra, om inte laser gör det billigare i längden på säg ett års sikt.
Det finns ju en massa att titta på, så lite erfarenheter kan vara intressanta innan jag .testar själv.

Valfri HP-laser. Tillförlitliga, vettig firmware och *bra* drivrutiner till alla plattformar. Har haft att göra med massor av otäcka budgetlasrar från andra tillverkare i mina dagar, och HP är banne mig de enda som går att lita på i längden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-16 13:04

...men om du väljer en bläckstråleskrivare så rekommenderar jag varmt någon ur Canon PiXMA-serien!!

Själv har jag under hösten införskaffat en PiXMA iP4000R, vilken går att ansluta med USB/Ethernet & trådlöst.

Saxat från Canos:s webbplats:

- Hemskrivare för trådlöst WiFi-nätverk med IEEE802.11g/b
- Avancerad mediahantering med inbyggd duplexenhet och utskrift på CD-R och DVD
- 4800 x 1200 dpi med FINE skrivhuvud. mikromunstycken för 2 pl droppvolym och ContrastPLUS
- Upp till 25 sidor/min i svartvitt eller 17 sidor/min i färg
- Separata bläckpatroner sparar resurser och kostnader
- Kompatibel med Windows och Mac

Läs mer på:

http://www.canon.se/for_home/product_finder/printers/bubble_jet/PIXMA_iP4000R/

Lycka till,

-Torkel

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-02-07 19:04

Har kollat på en Canon Pixma MP495 WiFi till min syrra. Frågan är nu om hon behöver att ha en trådlös router för att få det hela att funka eller kan man skriva ut direkt, dator -> skrivare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-07 19:38

onnyt,

Enligt handboken så stödjer den inte trådlös direktanslutning (ad-hoc) mellan en dator & just en MP495. Den skrivaren kräver således en trådlös nätverksrouter för att kunna anslutas trådlöst.

Dock har den ju en USB-kontakt, vilket ger dig/din syster möjlighet att direktansluta skrivaren mot datorn.

Dock tycker jag ni skall satsa på en skrivare som förutom USB har både trådlöst- (Wi-Fi) & kabelbundet (Ethernet) -nätverk. Detta för att vara flexibel inför framtiden.

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-02-07 21:15

Tack för infon. Syrran hatar sladdar O:-) så det blir tråkigt att meddela henne. Får leta vidare. Tack i alla fall.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-02-07 21:27

Vi har en Samsung CLP-300N hemma som fungerar bra. Den är inte trådlös, men är en färglaserskrivare med inbyggt trådat nätverk och drivrutiner till såväl Mac OS som Windows. Inte lika smidigt som en trådlös skrivare, men det går ju att ställa den alldeles bredvid routern. HP är också erkänt duktiga på skrivare.

Nackdelen med en bläckstråleskrivare är att den torkar igen om den inte används regelbundet, och används den ofta så blir den väldigt dyr i drift, och går lättare sönder. Däremot får man bättre fotoutskrifter från en vettig bläckstråleskrivare än från en färglaser.

1
Bevaka tråden