Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear SAN någon som provat

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-11-14 11:43

Någon som provat med Netgears SAN (Storage Area Network) nätverksdisk ?? Till skillnad från LaCie har den inte stöd för AFS men det behövs inte för OS X. Billigare än LaCie och bättre utbyggnadsmöjligheter.

Den sägs fungera bra, men det är väl ändå en NAS-produkt och inte en SAN-lösning? Annars är Linksys NSLU2 en billig och hejdlöst kul pryl som man enkelt kan konvertera till fullfjädrad hemmaserver, men den har inga inbyggda diskar utan kör med USB2 i stället.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-11-14 12:31

Det är nog riktigt, att Netgear kallar det för SAN är nog marknadsföring..........:-)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-14 12:47

Dom kallar det SAN då det går koppla ihop flera SC101:or i ett stort nätverk...

D.v.s kan du spegla två stycken SC101:or eller stripe:a 3st m. 2st varsina 500GB:are..

Alltså är lösningen mer än bara 1 enhet, utan man kan, om man vill, koppla ihop flera enheter i ett stort lagringsnätverk.

Sen använder den ett självreparerande, självkontrollerande filsystem, använder block-by-block överföringar istället för rena filöverföringar (vad jag förstått).

Sen om det är NAS eller SAN ska väl inte jag säga, men kanske ett Z-SAN (som netgear själv kallar den)?

Ursprungligen av bogg:

Sen om det är NAS eller SAN ska väl inte jag säga, men kanske ett Z-SAN (som netgear själv kallar den)?

Beror på om det är ett helt avskilt högprestandanätverk eller bara NAS-produkter som kommunicerar med varandra, men det lät ju i vilket fall som en lite småfinurlig lösning.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-14 17:14
Ursprungligen av Samuel K:

Beror på om det är ett helt avskilt högprestandanätverk eller bara NAS-produkter som kommunicerar med varandra, men det lät ju i vilket fall som en lite småfinurlig lösning.

Jo, det är ju där det brister.

Det är ju den punkten det bryter på då, för alla andra punkter som definierar ett san följer den ju
Block-by-block istället för fil-för-fil, självreparerande/kontrollerande/defragmenterande o.s.v.

NAS brukar ju rent generellt vara dummare

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 23:10

Är det någon som har koll på när den börjar fungera med Mac? 2006 har jag hört men det är ju ett ganska vitt begrepp...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-11-22 11:39

Jag gick och köpte mig en SC101 eftersom att jag tyckte att den verkade intressant 795:- moms på Dustin. Tillkommer diskar som jag hade sedan tidigare.

Tyvärr så kör den inte SMB utan behöver drivrutiner som fn bara finns till Win2k och XP och inte till OS X. Eftersom jag har en blandad miljö kan jag montera den på XP maskinen och sedan dela ut den disken, men jag hade hoppats slippa ha igång PC:n bara för det.

Annars verkar den rätt kompetent.

Två frågor ?
1. dennisb eller någon annan; har ni hört något mer om ev drivrutiner till OS X ??
2. Är protokollet som används tillverkarspecifikt eller öppet ??

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-22 12:12
Ursprungligen av gpd:

Jag gick och köpte mig en SC101 eftersom att jag tyckte att den verkade intressant 795:- moms på Dustin. Tillkommer diskar som jag hade sedan tidigare.

Tyvärr så kör den inte SMB utan behöver drivrutiner som fn bara finns till Win2k och XP och inte till OS X. Eftersom jag har en blandad miljö kan jag montera den på XP maskinen och sedan dela ut den disken, men jag hade hoppats slippa ha igång PC:n bara för det.

Annars verkar den rätt kompetent.

Två frågor ?
1. dennisb eller någon annan; har ni hört något mer om ev drivrutiner till OS X ??
2. Är protokollet som används tillverkarspecifikt eller öppet ??

1. Zetera har sagt att det ev. kommer drivrutiner till OS X, men att det sen är upp till netgear om dom vill släppa dom eller inte till SC101.

2. har jag tyvärr inget svar på

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-11-22 22:09

Efter att ha kollat på nätet så är jag rätt övertygad om att det är ett tillverkarspecifikt protokoll.

Fick igång burken med två speglade Maxtor 160 Gb, men det krävde lite mekande. Blev lite brydd när utilitien kraschade under firmwareuppgraderingen men den hade hunnit gå klart. Dokumentationen är klart bristfällig även den på nätet. Varje disk får ett eget ip nummer och av någon anledning kom först bara den ena upp. Vet faktiskt inte varför båda två plötsligt var där.

Produkten säljs riktad till hemanvändare men det krävs en del kunskaper för att få igång den. Varning, det här är ingen nybörjarprodukt trots priset.

Fick monterat den på min stationära pc och delat ut den därifrån så att G4:an också kan montera den. Får bli så till dess att det kommer en OS X lösning.

1
Bevaka tråden