Är jag lurad av en 99mac-medlem?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Jag sålde en gammal iPod 2G med helt nytt batteri till en person som är medlem här på 99mac.
När han väl fick den så var han inte nöjd för att hårddisken var tydligen begränsad till 400 MB och inte 10 GB som den ska. Felet fanns inte när jag testade den innan försäljning.

Så han ville skicka tillbaka den och få pengarna. Han hotade till och med att polisanmäla mig. Självfallet tog jag tillbaka den. Eller snarare, skickade över hela summan till honom. Men jag har inte fått tillbaka iPoden. Och detta var för väldigt länge sedan.

Sedan dess har vi haft sporadisk mail-kontakt där han sa att han skulle kolla igenom sina kvitton från posten. Detta har han nu gjort, utan att hitta något.

Nu fick jag ett sista mail där han endast kunde hänvisa till postens kundtjänst! Jag tycker jag har blivit lurad, för varken posten eller Ica där jag brukar hämta ut paket vet något om ett icke uthämtat paket i mitt namn.

Vad ska jag göra? Har försökt att spela sjysst.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-14 07:51

Det kanske är du som ska polisanmäla i stället?
Trist med ohederliga typer.

Känns som om man skulle tjäna stora pengar på en indrivningsfirma på Mac99 "Ge mig namn och adress så far jag och hämtar dina grejjer". Allvarligt talat, det låter väldigt skumt. Jag skulle till 99% säkerhet säga att han försöker blåsa dig. Det låter kanske lite avancerat att luras på det sättet men det låter ännu mer otroligt att posten skulle supit bort ditt paket. Tur att ingen lurat mig än för jag skulle bli sjötokig...

Jag vet tyvärr inget bra tips men kanske skulle du ringa honom lite mer frekvent och pressa honom på att det är upp till honom att få paketet hem till dig. Om han använder en tjänst som super bort paketet så har han ju fortfarande inte lämnat tillbaka din iPod. Så får han ringa till Posten eller köpa en ny. Ett enkelt men rättvist ultimatum tycker jag. Tekniskt sett så borde ju ansvaret för iPoden ligga hos honom tills den är i dina händer. Mitt tips är att säga det och sen begära pengarna tillbaka om han inte kan fixa tillbaka den. Sätt hårt mot hårt. Om han är ärlig så borde han ha dåligt samvete och inse att det är hans ansvar och således ringa Posten och om han inte får tag på den, skicka tillbaka pengarna.

Ursprungligen av lepra_macintosh:

Känns som om man skulle tjäna stora pengar på en indrivningsfirma på Mac99 "Ge mig namn och adress så far jag och hämtar dina grejjer". Allvarligt talat, det låter väldigt skumt. Jag skulle till 99% säkerhet säga att han försöker blåsa dig. Det låter kanske lite avancerat att luras på det sättet men det låter ännu mer otroligt att posten skulle supit bort ditt paket. Tur att ingen lurat mig än för jag skulle bli sjötokig...

Jag vet tyvärr inget bra tips men kanske skulle du ringa honom lite mer frekvent och pressa honom på att det är upp till honom att få paketet hem till dig. Om han använder en tjänst som super bort paketet så har han ju fortfarande inte lämnat tillbaka din iPod. Så får han ringa till Posten eller köpa en ny. Ett enkelt men rättvist ultimatum tycker jag. Tekniskt sett så borde ju ansvaret för iPoden ligga hos honom tills den är i dina händer. Mitt tips är att säga det och sen begära pengarna tillbaka om han inte kan fixa tillbaka den. Sätt hårt mot hårt. Om han är ärlig så borde han ha dåligt samvete och inse att det är hans ansvar och således ringa Posten och om han inte får tag på den skicka tillbaka pengarna.

Jag tycker precis som du. Enligt den juridik som jag har läst så har han inte överlämnat varan ännu. Ska ringa honom så fort jag kan, har väldigt stressigt för tillfället. Men han besöker 99mac ofta så han lär se detta!

Ursprungligen av smozle:

Sedan dess har vi haft sporadisk mail-kontakt där han sa att han skulle kolla igenom sina kvitton från posten. Detta har han nu gjort, utan att hitta något.

Det är han som måste bevisa att han har skickat iväg varan samt att han har ansvaret att den kommer fram till dig. Solklart. Du har rätt att få pengarna tillbaka.

Ursprungligen av DeeJam:

Det är han som måste bevisa att han har skickat iväg varan samt att han har ansvaret att den kommer fram till dig. Solklart. Du har rätt att få pengarna tillbaka.

Instämmer. Han och hans juridiska ombud sågade detta totalt när jag berättade. Kanske borde skriva "juridiska ombud".

Om du kan uppvisa en betalning till honom och han inte kan uppvisa att han har skickat någon vara till dig eller på annat sätt kompenserat din utbetalning så är det ganska klart vad som hänt...

Om du kan uppvisa en betalning till honom och han inte kan uppvisa att han har skickat någon vara till dig eller på annat sätt kompenserat din utbetalning så är det ganska klart vad som hänt...

Jag kan klart visa på att jag har överfört pengar. Och jag vet att hans uppgifter stämmer överens med det han har sagt till mig.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-11-14 16:48
Ursprungligen av smozle:

Och jag vet att hans uppgifter stämmer överens med det han har sagt till mig.

Betyder det att du har fått se han kvitto? Att det är ivägskickat?
Har det kommit bort av transportören?
Har han försäkring på den?

Ursprungligen av Sten_n:

Betyder det att du har fått se han kvitto? Att det är ivägskickat?
Har det kommit bort av transportören?
Har han försäkring på den?

Nej, han hade inte försäkring på den.

Jag har ju satt över pengar via bank till hans konto. Verifierat hans uppgifter

Senast redigerat 2005-11-14 18:13

Det finns ju rätt mycket data om varje medlem så vid en ev. polisanmälan så lämnas nog detta ut av 99mac-teamet till Polisen.

Ungefär i vilket område ligger åldern för den misstänkte förövaren och varför har han ett juridiskt ombud, och vad i hela friden har denne person för relation till den misstänkte förövaren förutom juridiskt ombud?

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-14 16:37

Ja, det är inte många personer jag känner som har ett juridiskt ombud bara för att det är kul. Lite misstänkt verkar det

• Oregistrerad
  • 2005-11-14 16:43

Bor killen i Lycksele tro?

Ursprungligen av Texas:

Bor killen i Lycksele tro?

lol

Hota med att polisanmäla honom. Och om han skiter i det så polisanmäl honom ^^

Det var jag som köpte iPod´en utav Mikael a.k.a smozle.
Jag vill böja med att visa upp Mikaels annons på blocket, samt separata bilder som postade på en annan server, som ni finner här: http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/Arkiv.zip

Jag fattade intresse och mailade Mikael samt gjorde upp att betalningen skulle göras via bussgods.
Inget konstigt än så länge.

Någon vecka senare fick jag avi´n från bussgods och hämtade ut paketet.
Redan den sekunden den anställde på bussgods la fram paketet på disken fattade jag misstankar då ipoden hade skickats i en grön systemetpåse med en tejpremsa runt. Trots den tvivelaktiga paketeringen löste jag ut paketet.

Efter en nogran genomgång utav ipoden hemma konstaterade jag följande fel:
* Hårddiskfel (Värt att notera var att det var ca 350MiB med låtar på iPoden vid leverans)
* Defekta hörlurar (Vänster hörlur hängde i några få strimmor koppartråd)
* Defekt FW kablage (Fungerade ca 1 gång utav 10)
* Defekt click-wheel (Omöjligt att manövrera)

Efter att ha försökt att återställa och uppdatera ipod´en flertalet gånger utan några som helst lyckade resultat gick jag ned till MacForum och bad en ur peronalen att ta en titt på den och även han konstaterade att hårddisken var defekt.

Givetsvis blev jag arg och tog kontakt med Mikael samt krävde en förklaring till varför han skickat skrot till mig. Skall tilläggas att jag fick nästintill jaga honom för att få svar.

Efter någon månads tvistande kom vi iallafall överens om att jag skulle få mina pengar tillbaka samt att jag skulle skicka tillbaka ipod´en.
Mikael satte in 1200:- på mitt konto vilket var den summa jag betalat för ipod´en mao fick jag stå för frakten tillbaka till honom.

Jag förpackade ipoden på precis samma sätt som mikael, plastpåse och tejp, och begav mig ned till posten, valde billigaste möjligaste alternativ och skickade.

Ca 1 och en halv månad senare kontaktar Mikael mig via mail och påstår att han aldrig tagit emot podden samt hotar med att skicka fakturor och dylikt.

Under den tidens fram tills hans inlägg har jag bla ringt posten, vart nere på mitt lokala postkontor samt gjort allt han har bett mig om att göra men nu har jag faktiskt andra saker att sköta i mitt liv därmed hänvisade jag honom till postens kundtjänst för vidare hjälp.

Värt att nämna kan ju också vara att just den andra ipoden Mikael sålde till en herre på blocket var också defekt.

Mvh:
//Marcus "FotoBullen"

Ursprungligen av FotoBullen:

Det var jag som köpte iPod´en utav Mikael a.k.a smozle.
Jag vill böja med att visa upp Mikaels annons på blocket, samt separata bilder som postade på en annan server, som ni finner här: http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/Arkiv.zip

Jag fattade intresse och mailade Mikael samt gjorde upp att betalningen skulle göras via bussgods.
Inget konstigt än så länge.

Någon vecka senare fick jag avi´n från bussgods och hämtade ut paketet.
Redan den sekunden den anställde på bussgods la fram paketet på disken fattade jag misstankar då ipoden hade skickats i en grön systemetpåse med en tejpremsa runt. Trots den tvivelaktiga paketeringen löste jag ut paketet.

Värt att nämna kan ju också vara att just den andra ipoden Mikael sålde till en herre på blocket var också defekt.

Mvh:
//Marcus "FotoBullen"

Bra att du har kommit hit. Jag har inte fått min iPod som jag beklagar verkligen om den var sönder. Jag kontrollerade den innan. Om jag missade det, så är jag hemskt ledsen. Därför tog jag tillbaka den och skickade pengarna till dig. Det var väl OK?

Angående min andra iPod så fungerade den perfekt (den var nästan ny) i flera veckor innan den gick sönder. Jag hjälpte köparen med information angående support (ringde massa samtal). Sedan dess har han inte kontaktat mig, var på det måste ha löst sig.

Detta återstår: Jag har skickat tillbaka pengar och har varken fått avi eller iPod. Jag ber om ursäkt för att den inte fungerade och att jag var på semester när det hände. Men utebliven iPod kvarstår.

Update: Jag listade både en 2G och en 4G i samma annons. Jag hoppas verkligen att du inte trodde det var 4G 20 GB du köpte?

Ursprungligen av smozle:

Bra att du har kommit hit. Jag har inte fått min iPod som jag beklagar verkligen om den var sönder. Jag kontrollerade den innan. Om jag missade det, så är jag hemskt ledsen. Därför tog jag tillbaka den och skickade pengarna till dig. Det var väl OK?

Angående min andra iPod så fungerade den perfekt (den var nästan ny) i flera veckor innan den gick sönder. Jag hjälpte köparen med information angående support (ringde massa samtal). Sedan dess har han inte kontaktat mig, var på det måste ha löst sig.

Detta återstår: Jag har skickat tillbaka pengar och har varken fått avi eller iPod. Jag ber om ursäkt för att den inte fungerade och att jag var på semester när det hände. Men utebliven iPod kvarstår.

Update: Jag listade både en 2G och en 4G i samma annons. Jag hoppas verkligen att du inte trodde det var 4G 20 GB du köpte?

Nej. det var inte okej Mikael.
Det krävdes fruktansvärt mycket tid från min sida, först efter att jag hade gjort en utförlig undersökning över medlemmar på 99mac och hittat dig valde du att ta tag i det.

Alla dessa fel kan omöjligen smygit sig obemärkt förbi vid ditt test därav var det varken "Ok" eller något annat att du gav mig mina pengar tillbaka, det var det enda du kunde göra.

Som jag tidigare nämnt för dig Mikael så har jag vart i kontakt med posten (flertalet gånger) och fått råd om att be dig gå ned till ditt lokala postkontor och fråga efter ej avhämtade försändelser. Detta var posten själva bästa tips och mer än så kan jag tyvärr inte göra.

//Marcus "FotoBullen"

P.S Skrev klart och tydligt "iPod 10GB" i mitt första mail när jag fattade intresse för din annons så något missförstånd var det inte.

Ett vanligt brev kan väga (max) två kilo och vara ganska stort (B+L+T = 900 mm) utan att för den skull vara ett "paket." Problemet, i ett sådant här fall, är att man då varken får inlämningskvitto eller kollinummer. Vill man kunna spåra försändelsen bör man därför skicka som REK (porto + 45:-) eller paket (från 120:-.) Om ett brev försvinner tror jag inte man kan göra mycket annat än vänta och hoppas på att det dyker upp...

Fotobullen: Allvarligt, du skickade en iPod som oförsäkrat brev utan REK?! Det minsta säljaren kan vänta sig är ju att du skickar den som REK. Jag tycket att det låter som om du gjort ett misstag. Ditt ansvar är ju att returnera iPoden i samma skick som du fick den oavsett hur säljaren handlat innan.

Ursprungligen av Erik R.:

Fotobullen: Allvarligt, du skickade en iPod som oförsäkrat brev utan REK?! Det minsta säljaren kan vänta sig är ju att du skickar den som REK. Jag tycket att det låter som om du gjort ett misstag. Ditt ansvar är ju att returnera iPoden i samma skick som du fick den oavsett hur säljaren handlat innan.

Vad säljaren förväntade sig är för mig helt ovidkommande. Jag fick betala frakten ur egen kassa därav valde jag, som tidigare nämnt, billigaste möjligaste alternativ.

//Marcus "FotoBullen"

Vad säljaren förväntade sig är för mig helt ovidkommande. Jag fick betala frakten ur egen kassa därav valde jag, som tidigare nämnt, billigaste möjligaste alternativ.

//Marcus "FotoBullen"

Jag har inte fått den. Du har fått dina 1200 kr. Jag hade gärnat betalat frakten på ynka 50 kr om jag bara hade fått den. Och jag har kontaktat posten, det finns inga paket där.

Angående paketeringen så kom den med originalförpackningen. För att skydda orginalförpackningen, klistrade jag ihop en påse. Jag tycker verkligen att det inte var fel.

Vad sa ditt juridiska ombud om det hela?

Ursprungligen av smozle:

Jag har inte fått den. Du har fått dina 1200 kr. Jag hade gärnat betalat frakten på ynka 50 kr om jag bara hade fått den. Och jag har kontaktat posten, det finns inga paket där.

Angående paketeringen så kom den med originalförpackningen. För att skydda orginalförpackningen, klistrade jag ihop en påse. Jag tycker verkligen att det inte var fel.

Vad sa ditt juridiska ombud om det hela?

Det är lätt att vara efterklok, men nu ser tyvärr situationen ut som den gör.
Jag kan inte göra mer hur mycket varesig du eller jag önskar att det gick.

Ang. mitt ombud så är vi överens om att jag har köpt en tjänst utav Posten AB som dom enligt uppgift har utfört. (Senast jag talade med honom)

//Marcus "FotoBullen"

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-14 19:59

Det är lätt att vara efterklok, men nu ser tyvärr situationen ut som den gör.
Jag kan inte göra mer hur mycket varesig du eller jag önskar att det gick.

Ang. mitt ombud så är vi överens om att jag har köpt en tjänst utav Posten AB som dom enligt uppgift har utfört. (Senast jag talade med honom)

//Marcus "FotoBullen"

Nu är det tyvärr så att du inte kan frånsäga dig ditt ansvar att se till att försändelsen kommer fram. Om posten strulat är det en sak mellan dig och posten.

Ursprungligen av Peth:

Nu är det tyvärr så att du inte kan frånsäga dig ditt ansvar att se till att försändelsen kommer fram. Om posten strulat är det en sak mellan dig och posten.

Och eftersom du inte skickade det som rek brev kan du nog inte få en krona från Posten tyvärr.

//Marcus "FotoBullen"

Jag menar givetvis vad säljaren har RÄTT att vänta sig. Du har gjort fel. Punkt.

Jag blir alldeles yr...om iPoden kan påvisas varit uppenbart trasig så börjar min sympati svänga över en aning. Vilken soppa! Det kan ju vara så att båda haft otur också, att den var trasig utan vetskap hos säljaren. Sen att den kom bort i Posten. Som sagt man kan aldrig vara 100 % säker...

Jag blir alldeles yr...om iPoden kan påvisas varit uppenbart trasig så börjar min sympati svänga över en aning. Vilken soppa! Det kan ju vara så att båda haft otur också, att den var trasig utan vetskap hos säljaren. Sen att den kom bort i Posten. Som sagt man kan aldrig vara 100 % säker...

Ja, det är verkligen en soppa! Jag har inte använt 10 gigaren speciellt mycket, då jag hade en ny 4G (då ny).

Men jag testade den med min PB och det var absolut inga problem. Jag är verkligen jätteledsen för att jag inte märkte det i sådana fall. Mitt bibliotek rymdes på den så jag såg då inget fel.

Däremot saknar jag en iPod 10 gb

som dom enligt uppgift har utfört.

Har Posten sagt att de har utfört det?

Ursprungligen av smozle:

Har Posten sagt att de har utfört det?

Enligt damen bakom disken på postcenter, ja. Hurvida hon hade någon telepatisk kraft att veta exakt vilket försändelse som var min eller om hon bara slängde det utalandet ur sig för att bli av med mina jobbiga frågor och börja jobba på att minska kön bakom mig vid det tillfället vet jag inte.

Är det något annat du behöver ta med mig Mikael ber jag dig att maila då jag inte tänker ta del i 99mac´s egna lilla såpopera mer.

//Marcus "FotoBullen"

Enligt damen bakom disken på postcenter, ja. Hurvida hon hade någon telepatisk kraft att veta exakt vilket försändelse som var min eller om hon bara slängde det utalandet ur sig för att bli av med mina jobbiga frågor och börja jobba på att minska kön bakom mig vid det tillfället vet jag inte.

Är det något annat du behöver ta med mig Mikael ber jag dig att maila då jag inte tänker ta del i 99mac´s egna lilla såpopera mer.

//Marcus "FotoBullen"

iPod behöver jag.

Bevaka tråden