Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SML någon?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-13 22:40

Hej!
Jag läser första året på civilingenjörsprogrammet Informationsteknologi vid Uppsala Universitet.
Vi läser en grundläggande programmeringskurs nu och vi skriver kod i språket ML, närmare bestämt Moscow ML. Undrar av ren nyfikenhet om det är någon här som pysslat med det språket, vad ni har för erfarenheter o.s.v.
Såvitt jag förstår så är det ett av de mindre populära språken idag.

Rätta mig om jag har fel!

Mvh.
Martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-13 22:55
Ursprungligen av vanilj:

Hej!
Jag läser första året på civilingenjörsprogrammet Informationsteknologi vid Uppsala Universitet.
Vi läser en grundläggande programmeringskurs nu och vi skriver kod i språket ML, närmare bestämt Moscow ML. Undrar av ren nyfikenhet om det är någon här som pysslat med det språket, vad ni har för erfarenheter o.s.v.
Såvitt jag förstår så är det ett av de mindre populära språken idag.

Rätta mig om jag har fel!

Mvh.
Martin

Läste SML när jag en gång i tiden gick i Uppsala. Man kan väl säga att det som alla andra funktionella språk har en viss tröskel att ta sig över, speciellt för personer som är inbitna procedurella programmerare. Den stora fördelen att ha ett sådant språk på ett program liknande ditt är att ALLA kan lära sig något, även de som är C eller Java-proffs. Annars brukar skillnaderna i bakgrundskunskap vara ett problem på liknande utbildningars grundkurser IMO.

Jag vet inte riktigt om jag slänger mig rätt med termerna, men å andra sidan blev jag ju aldrig datavetare heller

Jag ska nu tillföra ett inlägg som inte har ett dugg med traden att göra, nagon admin kan radera mitt inlägg om den vill. Det första jag tänkte när jag sag namnet pa traden (SML nagon?) var just SML, dvs. SuperMario Langben, skapade av Simonize och Wooodgrove, http://mongo.mine.nu http://www.hehu.se tänkte bara att det kunda vara kul för er att veta

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2005-11-14 13:55

Minns med glädje ML från min tid på universitetet! Då körde vi SML/NJ och jag har sedan dess använt det nån gång då och då för problem som lämpat sig väl för funktionell programmering.

En intressant väg framåt från Moscow ML, som ju i stort bygger på Caml Light, är Objective Caml. Då får man bl a objektorientering och en kompilator som kompilerar till maskinkod istället för bytekod.

  • Medlem
  • 2005-11-14 19:02

ML rocks! Håller på och skriver en kompilator i NJ/ML, något som ML lämpar sig väldigt bra för.

ML är kul. Det blir lättläst kod. Men är det verkligen populärt utanför UU?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-14 19:08

Skall det vara funktionellt, skall det vara Haskell...
Men det är kanske bara Chalmers som håller på med sånt...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-14 19:32

Clisp ska det va!

Common Lisp äger alla andra funktionell språk!
--
Erik

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-11-22 14:13

Håller med laax ML Rocks - har läst vid datavetenskap@Umeå.univ. Det som är bra med funktionella språk är att det är bara att programmera inga fuderingar på minnen och tjafs. Funktionella språk används mest som ett forsknings hjälpmedel (AI - i synnerhet) och som kod prototypnings hjälpmedel - inte för skarpa prestanda krävande produkter. Funktionella språks uppskattning är som mycket andra saker, tex coca-cola - vissar avskyr det medans andra helt enkelt älskar det.

  • Medlem
  • 2005-11-22 14:25

Enligt min lärare i Haskell så är funktionella språk väldigt vanliga vid bl a verifiering av hårdvara. I vissa avseenden finns det tydliga fördelar med den typen av språk, men ska du utveckla vanliga program för datorn är det imperativa språk som gäller.

1
Bevaka tråden