Är jag lurad?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har köpt en ipod mini från blocket.
Det var en tjej som annanserade, en helt ny, ouppackad ipod mini. Hon skrev också att hon hade kvitto från elgiganten.
Jag fick efter ett tag ett mail från hennes "mamma"(?) som skrev att jag skulle sätta in 1150:- på hennes konto på nordea. Värt att veta är att nordea-konton har personnummret som kontonummer.
Jag satte in pengarna förra måndagen, det har nu alltså gått ungefär en vecka och jag har varken fårr ipod eller mail. Hon utgav inget telefonnummer. Jag kan inte hitta henne på hitta.se eller eniro.se. Kontots ägare var samma som de sade.

Vad tror ni?
Kommer det komma mail eller ipod, eller är det kört?

Jag har tänkt såhär: Jag mailar de imorgon måndag att jag polisanmäler de på onsdag om de inte svarar eller skickar ipoden.
Har jag någon chans isåfall?
Jag har också försökt komma i kontakt med dom genom att maila från annan mail och även lagt ett högre bud än jag gjorde via blocket annonsen. Smart?

Elgiganten har väl aldrig sålt iPod?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-13 20:17

Jag skulle skickat ett mail till innan ev. hot om polisanmälan.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2005-11-13 20:47

Nej, det verkar inte som att Elgiganten säljer iPod. Det talar ju tyvärr för att detta utan tvekan rör sig om en bedragare. Däremot säljer ju många andra aktörer iPod nuförtiden, t.ex. OnOff.

Maila du och hota med polisanmälan. Du kan ju gärna påpeka att de gett ut ett personnummer (vilket de i och för sig borde vara väl medvetna om). Har du alltså inte pratat med dem över telefon? Synd att du inte har något telefonnummer, då kan man ju lättare spåra folk. Gör du en polisanmälan sen, även om polisen tyvärr prioriterar dessa brott lågt som vi sett i andra liknande trådar här på 99mac.

Anmäl annonsen till Blocket också.

Lurad.

Det är tråkigt med alla som blir lurade på Blocket, Tradera m.fl. har själv blivit blåst. Men idag finns det ett alternativ som jag rekomenderar "Ineternetgirot", det är mycket trevligt att prova varan innan man godkänner den. Hoppas dock att det löser sig till det bästa.

mvh: Peter

ok.
jag tänkte ju maila imorgon också.
Skit också. Elgiganten har aldrig sålt ipod. F*n.

" (vilket de i och för sig borde vara väl medvetna om) " varför? De skrev ju nummret själva, vet dom inte om nordeas konto grejer då menar du?
" Har du alltså inte pratat med dem över telefon? " Aldrig, MEN hon ville att vi skulle träffas, gärna, mystiskt eller vad? Att tillägga bode hon i Norrköping.

Här kommer de mail vi skickat:

---------

Hej
Ett okej bud...Har fått några stycken på det och den första som nappar på det får köpa den...Vid ev köp kan den hämtas i Norrk/Nyköping...Kan även skickas men då vill jag ha beloppet på mammas konto innan jag sänder iväg den...Du får gärna höra av dig igen om det verkar okej
Mvh ******

martin <***************> skrev:
1100:-?? vad säger du?
Annonsen finns på http://www.blocket.se/view/6495757.htm

---------

Hej
Allt är med i kartongen och sprillans nytt....Du får jättegärna köpa den....Jag fick den i gåva men det är kvitto och garanti ifrån elgiganten....
Vill du ha den så kan du maila över dina adressuppgifter så får du min mors personnummer,komto och adress
Mvh *******

--------

Martin S <**************> skrev:
Detta låter jättebra!! Jag har pengara och jag betalar frakten, så för dig är det bara att bestämma att jag ska få köpa den då!
Är den med precis allting då?
Var köpte du den ifrån?
Martin

---------

Hej
****** ****** heter jag och det är mitt konto betalningen ska ske till.
Vi säljer alltså en rosa ipod mini, 4GB, aldrig öppnad, kvitto och garanti medföljer.Vi skickar den till den adress du uppgav så fort vi ser att pengarna inkommit.
Kontot är på NORDEA : **********
Mvh ******** ******

--------

Martin ******** <************> skrev:
Detta låter ju mycket lovande!!

Detta som jag skriver nu kan man kalla ett "förkvitto". Svara "ja" om allt är korrekt. Det är nämligen viktigt att allt stämmer, för ipoden ska bli en gåva.
1. Hur ser kartongen ut, har den repor?
2. Har du någonsin tagit på ipoden?

Alltså, en rosa ipod mini, 4GB, aldrig öppnad, kvitto (hur mycket står det på det?)

Om allt stämmer;

Martin *********,
**********,

1150:- (50kr frakt inräknat) sätts in på kontot när jag har tid, den här veckan.

så, det var det.

vad tycker ni?

Senast redigerat 2005-11-14 10:36
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-11-13 23:37
Ursprungligen av martin_stenmark:

" (vilket de i och för sig borde vara väl medvetna om) " varför? De skrev ju nummret själva, vet dom inte om nordeas konto grejer då menar du?

Jo, jag menade att de ju borde veta om Nordeas kontoregler och därför knappast lämna ut sitt eget personnummer. Men ring den där personen som tipsas om i inlägget ovan och se om det är rätt person. Är det det har du ju i alla fall fått tag på vem det är.

Senast redigerat 2005-11-14 07:46

Kom på en sak man kan tänka på här. Företag som El-giganten har oftast öppet köp om förpackningen inte öppnats och man har kvittot kvar. Något man i så fall bör fråga säljaren om är varför denne inte nyttjat det.

Finns en ****** ****** i Norrköping med hennes mobilnummer på Eniro. Kan detta vara mamman du betalade in pengarna till? Bara en tanke eftersom iPoden kunde hämtas i Norrköping? Pröva och sök på Eniro igen.

Senast redigerat 2005-11-13 23:11
Ursprungligen av ProtectX:

Finns en ***** ********l i Norrköping med hennes mobilnummer på Eniro. Kan detta vara mamman du betalade in pengarna till? Bara en tanke eftersom iPoden kunde hämtas i Norrköping? Pröva och sök på Eniro igen.

nix, kollat. fel adress.

Ursprungligen av Björn Leander:

Kom på en sak man kan tänka på här. Företag som El-giganten har oftast öppet köp om förpackningen inte öppnats och man har kvittot kvar. Något man i så fall bör fråga säljaren om är varför denne inte nyttjat det.

exakt, skit med att jag ADRIG är smartare än en kokosnöt.

• Medlem
  • 2005-11-14 00:52

Ähum, sedan ett tag tillbaka kan man ha personkonto på Nordea med annat nummer än sitt personnummer, bara så du vet. Det går dock enkelt att kontrollera, dessa konton har inte giltiga personnummer som kontonummer.

Hallå där. Tråkigt det som hänt, men 2 fel blir inte 1 rätt.
Ta helst bort inblandade personers namn från era inlägg, annars blir det mojs med pul.

Ursprungligen av sjovall:

Ta helst bort inblandade personers namn från era inlägg, annars blir det mojs med pul.

jepp, min del avklarad.

Ursprungligen av sjovall:

Eftersom alla inte gjort detta själva, så har jag redigerat ett par inlägg.

Mod

Ring någon på Nordea, de har kanske någon jurist som du kan prata med. Se till att du kan styrka allt du hävdar.

Tycker riktigt synd om dig. Jag har själv blivit luttrad och skulle aldrig köpa på det där sättet längre. Det är dock så j***a synd att man ska måste utgå från att folk lurar en. Det är inte den värld jag vill leva i i alla fall. Riktigt synd att det finns så många idioter.

ja... skit med... Har nu, idag, skickat ett brev med vad jag vill, pengarna på mitt konto eller den ipod jag köpt i lådan innom en vecka. Måndag nästa vecka anmäler jag dom.

"Ähum, sedan ett tag tillbaka kan man ha personkonto på Nordea med annat nummer än sitt personnummer, bara så du vet. Det går dock enkelt att kontrollera, dessa konton har inte giltiga personnummer som kontonummer."

jaha, ok. men detta kontonummer VAR ett personnummer. I alla fall allt man kunde avläsa, om det var hennes har jag ingen aning om. Ägaren till kontot var iallafall samma som jag viste, de sade namnet.

Så här kontrollerar man ett personnummer...

Ursprungligen av martin_stenmark:

ja... skit med... Har nu, idag, skickat ett brev med vad jag vill, pengarna på mitt konto eller den ipod jag köpt i lådan innom en vecka. Måndag nästa vecka anmäler jag dom.

"Ähum, sedan ett tag tillbaka kan man ha personkonto på Nordea med annat nummer än sitt personnummer, bara så du vet. Det går dock enkelt att kontrollera, dessa konton har inte giltiga personnummer som kontonummer."

jaha, ok. men detta kontonummer VAR ett personnummer. I alla fall allt man kunde avläsa, om det var hennes har jag ingen aning om. Ägaren till kontot var iallafall samma som jag viste, de sade namnet.

Kontroll om personnumret är äkta:

6 7 0 2 1 4 4 8 5 n (n=sista siffra är kontrollsiffran)
x 2 1 2 1 2 1 2 1 2 skriv upp dessa sifror under, två och ett växelvis, multiplicera
-------------------------------
12 7 0 2 2 4 8 8 10 6x2=12, ingen uppflyttning av minnessiffra !

Addera sedan alla resultaten men om resultatet är större än eller lika med 10 drar man bort 9 först
detta kan skrivas som att man sätter +tecken mellan varje siffra (10 blir 1+0 = 1 , eller 10-9=1)

1+2+7+0+2+2+4+8+8+1+0 =35

Ta nu närmsta större tiotal (40) och dra bort resultatet ovan (35) , 40-35 = 5

Kontrollsiffran ovan är alltså 5, står det en femma så är det alltså ett äkta pnr.
Näst sista siffran är ojämn för män, och jämn för kvinnor.

Eftersom algoritmen är helt öppen, är det ju ingen garanti för att personnumret är äkta ändå

En liten filemaker snurra som gör kontrollen.

http://min.mac.se/orjan/personnummer.fp5

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-16 22:16

Fiffla med person nummer är inga direkta problem, problemen kommer först när person nummret visar sig tillhöra en tjej istället för en kille...sådant brukar vara lite svårare att kontrollera men att fiffla in 4 extra siffror som är korrekta finns det generatorer till.

Personnummer

Visst går det att bluffa, men alltid är det ngn idiot som klappar till med första bästa bunt siffror....
IQ-nivån hos dessa figurer är i allmänhet inte så hög....

En bra sak att komma ihåg när man gör affärer:

Låter dealen för bra för att vara sann är det så....
Visst är maskinen 165 mil bort lite billigare än killen jag kan ta bilen till på en timme, vilken väljer man då?
Folk som inte kan ge ett serienummer, ett hemtelefonnummer, inte har kartonger osv...dra åt er öronen direkt. "Säljes pga felköp" - varför har de inte lämnat tillbaks den då?
Som nån sa så har de flesta returrätt inom 10dgr.
Jag har flera gånger fått kika i paketet på postutlämningsstället...innan jag löst ut det - tegelstenskontroll....

//

ja, exakt. Man kan stanna kvar på posten och så har man 2-3 bevis på att man pratar sanning!

• Oregistrerad
  • 2005-11-18 14:50

Om du har personnummer så kan du ju bara ringa Skatteverket och få namn och adress, inga problem. Du kan även få namn och adress till föräldrar, barn och syskon. Har själv gjort det flera gånger. Ring 0771-567 567.

har redan allt. hon hade 100000 i skuld.
kronofogden kunde inte ta någonting i hennes hus, för hon hade ingenting. Hon har bott i ställen tills hon har blivit vräkt. 3 i år. därför inget tele.
Jag polisanmäler imorgon, tror någon att jag kan få tillbaks mina pengar? jag menar, hon har ju ingenting...

Nej, glöm stålarna så hoppas inte på att du får tillbaka dem. Finns nog massa fodringsägare före dig i kön. Banker mm går alltid före har jag för mig.

tråkigt

men asså det är ju ett sjukt samhälle vi lever i! Man ska liksom kunna stjäla pengar och inte behöva betala tillbaka dom! Helt stört. Men jag går till polisen; vad ska jag säga? Hjälp mig berätta allt, vad behöver jag veta? Vad kallas brottet? osv.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-20 10:54

Tycker nog att du ska polisanmäla henne. Skulder eller ej, det hon gjort var ju ett brott. Brottet är väl bedrägeri med ont uppsåt.

Bevaka tråden