Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åååh... svart skärm - igen. Hur vet jag felet?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 05:26

Efter att jag lyckades tappa min Powerbook G4 550 mhz i golvet så pajjade nånting med skärmen. antingen backlighten eller den där Inverter boarden som pajjat på nått sätt eftersom datorn funnkar i övrigt; Jag kan starta den, skärmen är i princip svart, emn med lite vilja kan man se pilen efter ett tag och klicka sig fram, kopplar jag in en extern skärm så funkar det som det ska på den iallafall och DVD:läsaren verkar funka osv...

Hur vet man vad det är som pajjat?
Eller snarare: hur tar man reda på vilket av det osm är paj?
själva backlighten kanske inte ens KAN pajja... vad vet jag?

Vad jag vet är att jag INTE kommer lämna in den på nån lagning.
Det är det inte värt, jag menar det är en gammal, riktigt kantstött, gammal "kompis" som mest hängde med på fester för att funka som jukebox och sånt. Visserligen jobbade jag på den ibland när jag satt på tåg eller bussar och jag det är ju jävligt slappt att ligga i soffan framför tv:n o surfa.
Och just pga det senaste så köpte jag en Ibook G4 800 mhz till ett ganska så överkomligt pris trots att det inte alls är vad jag eg vill ha, men... den löser några av mina lyxproblem iallafall... (jag jobbar på min stationära...).

Men jag är ändå rätt sugen på att fixa Powerbooken.
Om det går.
Alternativet ät att slakta den och sälja i delar, eller bara sälja den i befintligt bruk, men jag gillar utmaningar. så jag tänkte ge mig på att skruva sönder den och försöka fixa problemet.
Men som sagt: jag måste veta vad/var problemet är. Annars är det ju helt meningslöst lixom.
Så hur tar jag reda på det?
Finns det nått sätt att ta reda på det?

Saken är dessutom den att - jag kanske lider lite av högmod nu, men det kan jag gott unna mig - jag tror mig kunna göra själva "reperationen" själv.
För typ ett år sedan lyckades jag nämligen knäcka skärmen på den stackars PB:n.
Men när jag då letade efter en prisvärd "ersättare" så var det plötsligt någon som sålde just en skärm från en slaktad PB550.
Så jag köpte den, laddade hem instruktioner från pbfixit.com och jag lyckades faktiskt fixa det själv. tadaaa! (hade aldrig gjort det med en ny, fin dator, men här spelade det liksom ingen roll...).
Så jag gör gärna ett försök till att "rädda" den.
Men med tanke på pillet, tiden och svettningarna (och det faktum att hela köksgolvet var fullt med komponenter) så orkar jag inte plocka isär och sätta ihop den gång på gång i nån slags felsökning...

Så, what to do?

Alternativet är att slaktar den och säljer delarna eller något, men... jag vill som sagt prova.
Jag var ganska så stolt efter den förra prestationen. det var en bra ego-kick!

Men jag behöver er hjälp!

Tack!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-13 11:01

testat öppna den och kollat så att det inte bara är nått som lossnat?

Annars skulle jag nog satsa på invertern...

Jag skulle definitivt kolla om inte kontakten från tft:n till logik-kortet har lossnat, speciellt med tanke på att dy bytt skärm. Något annat som kan vara värt att kolla är om själva sladden hamnat i kläm och kanske slitits isär eller ligger och kortsluts mot chassit efter smällen. Den hamnar lätt i kläm om man är där och pillar, det vet jag av egen erfarenhet...

Har för mig att det i Apples Servicemanual just kring dessa modeller rekommenderas att man är MYCKET aktsam med vad man gör med kablarna....

  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 17:43

ska öppna den när jag känner att jag har gott om ti och inte behöver stressa...
Självklart fattar väl jag med att man måste vara försiktig med kablarna.
Men den har som sagt funkat bra i över ett halvår.
Visserligen var det en sladd som kom lite i kläm, trots flera försök att fixa problemet, vilket jag löste snyggt genom att helt enkelt klippa upp en bit av gångjärnet så att den blev "fri".
Men jag tror alltså inte att det var/är kabeln som pajjat, eftersom det var efter det senaste fallet som den slocknade. Antagligen har en sladd lossnat från sin kontakt, eller så är det något som pajjat.

Tack för era svar!
fler tips och förslag mottages gärna!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-13 22:48

förresten...

...kan man kolla om det bara är kontakten som lossnat och smidigt o lätt isåfall trycka den på plats på ett enkelt sätt?
DVS måste jag skruva sönder den totalt eller räcker det med att ta loss tangentbordet eller undersidan eller något sådant?

1
Bevaka tråden