Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

UNIX och kommandot Screen

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-12 14:35

(Hoppas detta är rätt forum)

Hejsan Allesammans!

Det är så att jag har aktiverat SSH på min iBook, öppnat portar och allt. Det fungerar galant då min kompis kommer åt datorn, alltså nog om det.

Jag har skapat ett konto åt honom och allt fungerar som det skall. Han loggar in på min dator genom sin dist Debian och jag loggar in vanligt på min användare i Mac OS X Tiger.

För att jag sedan skall ha en koll på exakt vad han skriver, så skall jag göra följande:

För att logga in på hans användare samtidigt skriver jag följande: (i Terminalen)
Byta användare: su razi
Lösenord: ******

Sedan i terminalen skall jag skriva screen -x. PANG! Då fungerar det inte, skriver jag in detta kommando så skall jag ha uppsikt på exakt vad han gör. Men kommandot fungerar inte. Den nämner någonting om "Cannot find '/dev/ttyp2/'. (Sitter på jobbet så jag kan kolla upp exakt vad som händer när jag kommer hem under eftermiddagen.)

I vilket fall, detta är när jag är inloggad på min användare. Loggar jag istället ut min användare och loggar in på hans användare, som vanligt då. När du sätter igång datorn och väljer konto att logga in på. Kör jag då screen -x då fungerar det.

Någon som har en uppfattning om varför detta inte fungerar när jag är inloggad med min användare? Utan bara när jag är inloggad med samma användare som min kompis. Tacksam för svar!

/Joachim

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-12 15:37

Har för mig att det inte fungerar att sua in till en user och använda hans screen.

Däremot, i terminalen. Du kan testa att skriva login i terminalen och logga in med hans user och pass.

Ursprungligen av Sidde:

Har för mig att det inte fungerar att sua in till en user och använda hans screen.

Däremot, i terminalen. Du kan testa att skriva login i terminalen och logga in med hans user och pass.

Det är korrekt.

1
Bevaka tråden