Apples 1års garanti vs svenska lagen

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Öland
  • 2005-11-12 13:36

I ett tidigare inlägg här på 99mac (http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=87151) skrev jag om mina problem men hårddisken i min PowerBook, kort efter det sista inlägget havererade min HD totalt och jag började leta efter en ny HD osv.

Jag förutsatte att jag -eftersom garantin gått ut, skulle behöva köpe en för mna egna pengar, samt betala för monteringen av den. Pratade med InLife om vad det skulle kunna kosta, och fick svaret omkring 3000kr inkl monering och ny HD.

Efter att ha snacka om det med en kompis tipsade hon mig att försöka få det på garantin från Apple, även om de bara har 1 års garanti på sina saker. Enligt svenska lagen har man på saker köpta innan den 1 april i år 2 års garanti om man anser att de bör hålla "en längre tid". För saker köpta efter 1 april gäller nu 3 år.

Eftersom jag anser att min HD inte skall pajja totalt efter 13 månader (jepp den gick sönder en månad efter att garnatin gått ut), tog jag så kontakt med Apple support och efter ett ca 20 minuters telefonsamtal med dem, fick jag rätt. Således gick jag in till närmaste Apple Service Center och utan att behöva betala ett dyft får jag inom 3-4 dagar en ny hårddisk.

Uppmärksamma detta för även om Apple har 1 års garanti gäller fortfarande svensk lag.

//Filip

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-12 14:05

Bra att påpeka. Man glömmer det allt för ofta. Visste dock inte att det nu mera gäller 3 år istället för 2. Inte illa.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-12 14:19

Verkligen inte illa. Självklart är detta ett fall som inte ens borde diskuteras, 20 minuter långt telefonsamtal? Nej nej, 13 månader och hårddisken bara dör. Självklart är det en ny hårddisk du skall få. Tur i oturen, men du fick i vilket fall en ny, hoppas att denna fungerar som den skall!

/Joachim

• Medlem
  • Öland
  • 2005-11-12 14:35
Ursprungligen av doGG:

Verkligen inte illa. Självklart är detta ett fall som inte ens borde diskuteras, 20 minuter långt telefonsamtal? Nej nej, 13 månader och hårddisken bara dör. Självklart är det en ny hårddisk du skall få. Tur i oturen, men du fick i vilket fall en ny, hoppas att denna fungerar som den skall!

/Joachim

de 20 minuterna berodde nog mest på att min kontaktman var norsk och att vi hade lite språkproblem samt att han inte hade koll på den svenska lagen, vilket gjorde att han var tvungen att ringa och kolla med någon högre uppsatt.

Sen anser jag att 20 minuter är lite med tanke på vad jag skulle få lägga ut själv annars. Men mycket dålig stil av Service Centret jag var hos för att få en prisuppgift. De borde också ha koll på svenska lagar, och inte bara se till chansen att tjäna pengar

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-12 14:21

Noteras bör dock att efter den initiala garantiperioden är det Köparens ansvar att bevisa att han/hon inte vållat skadan själv.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-12 15:44

Vill bara flika in att det inte alls är 2 eller 3 års garanti enligt lag. Det är upp till säljaren att lämna valfri garanti (praxis brukar dock vara ett år). Den tid ni hänvisar till därefter, kallas för reklamationsrätt. Och den är mycket riktigt förlängd till tre år. Dock krävs det att slutanvändaren själv påvisar att felet är ett fabrikationsfel, vilket kanske inte alltid är så lätt.

• Medlem
  • Öland
  • 2005-11-12 16:55
Ursprungligen av Snooze:

Vill bara flika in att det inte alls är 2 eller 3 års garanti enligt lag. Det är upp till säljaren att lämna valfri garanti (praxis brukar dock vara ett år). Den tid ni hänvisar till därefter, kallas för reklamationsrätt. Och den är mycket riktigt förlängd till tre år. Dock krävs det att slutanvändaren själv påvisar att felet är ett fabrikationsfel, vilket kanske inte alltid är så lätt.

ahh detta stämmer såklart, men för min del kan jag ju bara tacka och ta emot

Ursprungligen av Snooze:

Vill förtydliga:
Fabrikationsfel = när något går sönder eller beter sig felaktigt p g a bristande kvalitét i tillverkningen. Typiskt betraktas det som fabrikationsfel om bara enstaka produkter av en viss modell är behäftade med felet.

Praxis i sverige nuförtiden brukar vara att reklamationer inom "garantitiden" inte ska ifrågasättas medan man kan behöva styrka sin reklamation när den sker inom den lagstadgade reklamationstiden (nu då alltså 3 år).

Konstruktionsfel = när något går sönder eller beter sig felaktigt p g a bristande konstruktion/design (ex Apples batteri-recall)

Jag kan inte säga hur lång reklamationstid man har på konstruktionsfel på en dator, men om jag inte missminner mig är det normalt 10 år. Dock tror jag att ersättningsvärdet står i proportion till värdeminskning, osv.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-11-12 15:54

För att fortsätta på Snooze påpekande:

Konsumentköplagen innefattar som sagt numer 3 års reklamationsrätt. Däremot är det bara sex månaders garanti om jag har förstått den rätt (om inte annat lämnas av säljare då):

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art.

... men det är ju trevligt att Apple inte har läst konsumentköplagen

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-01-23 23:47
Ursprungligen av theoo:

För att fortsätta på Snooze påpekande:

Konsumentköplagen innefattar som sagt numer 3 års reklamationsrätt. Däremot är det bara sex månaders garanti om jag har förstått den rätt (om inte annat lämnas av säljare då) [...]
... men det är ju trevligt att Apple inte har läst konsumentköplagen

Men en garanti innebär att företaget frivilligt förlänger sitt ansvar över att produkten fungerar på företagets risk så att säga. Konsumentköplagen innebär ju inte att ett företag inte kan anstränga sig mer än vad lagen kräver. Jag förblir mycket tveksam till hur prisvärt AppleCare är för hemanvändare.

• Oregistrerad
  • 2005-11-12 16:21

Detta sänker till viss del Apples Protection plan i mina ögon. Dem kanske fattar att det är dags att sänka priset på den.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-12 18:18

Till saken hör ju att de flesta hårddisktillverkare lämnar längre garanti än ett år. Detta måste ju betyda att en hårddisk som går sönder efter 13 månader är felaktig från början.

Apple gör alltså formellt rätt, men man måste själv bestämma om man kommer med garantiärende eller reklamation. Det är helt klart kunskap som många konsumenter inte har, men det är nog mer forumets än Apples uppgift att lära ut den. Det kanske borde finnas en klistrad tråd någonstans?

• Medlem
  • Öland
  • 2005-11-13 10:11
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Apple gör alltså formellt rätt, men man måste själv bestämma om man kommer med garantiärende eller reklamation. Det är helt klart kunskap som många konsumenter inte har, men det är nog mer forumets än Apples uppgift att lära ut den. Det kanske borde finnas en klistrad tråd någonstans?

håller verkligen med dig, jag kan säga att jag vet folk här på 99mac som råkat ut för samma som jag, och själv köpt och monterat in ny HD, inte nog med att man bekostar hårddisken man får ju ingen hmm garanti eftersom man gör monteringen själv. Detta gäller såklart inte bara hårddiskar utan fel överhuvudtaget.

Fram med en liten guide för vad man "inte skall behöva" bekosta själv efter att garantitiden gått ut. Samt tips om vad man skall ha klart för sig innan man tar kontakt med Apple/ Inköpsställe osv

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-13 10:44
Ursprungligen av Filip:

Fram med en liten guide för vad man "inte skall behöva" bekosta själv efter att garantitiden gått ut. Samt tips om vad man skall ha klart för sig innan man tar kontakt med Apple/ Inköpsställe osv

Det verkar ju gå bra det här, men jag undrar om du över huvud taget orkat kolla konsumentverkets webbplats eftersom du ställer en sån här fråga?
Hade du gjort det, så hade du fått svar på flera (alla?) av dina funderingar.
www.konsumentverket.se

1-års garanti

Hej!

Mitt första inlägg...
Batteriet till min dotters iPOD mini gav upp helt strax före jul, efter några månaders trötthet. Den inhandlades 30 okt. -04 (på min inrådan), så garantin gäller inte enl. Apple Support. Batteribyte kostar 1.100 inkl. frakt, vilket jag tycker är skamlöst dyrt. Kan den svenska konsumenköpslagen användas i detta fall...eller är det kört?

• Medlem
  • 2006-01-15 17:31
Ursprungligen av Anders Westerberg:

Hej!

Mitt första inlägg...
Batteriet till min dotters iPOD mini gav upp helt strax före jul, efter några månaders trötthet. Den inhandlades 30 okt. -04 (på min inrådan), så garantin gäller inte enl. Apple Support. Batteribyte kostar 1.100 inkl. frakt, vilket jag tycker är skamlöst dyrt. Kan den svenska konsumenköpslagen användas i detta fall...eller är det kört?

Batterier håller aldrig i tre år, så jag undrar om man kan åberopa fabrikationsfel...

Det finns att köpa billigare, och bättre batterier hos ex macoteket. Rätt lätt att byta själv.

Ursprungligen av stfm:

Batterier håller aldrig i tre år

Säg det till mitt Powerbookbatteri från 1999. Det funkar bra, ca 2 timmars batteritid. (Nej förresten, bäst att inte upplysa det om att det är pensionsfärdigt.:))

• Medlem
  • 2006-01-16 10:41

Säg det till mitt Powerbookbatteri från 1999. Det funkar bra, ca 2 timmars batteritid. (Nej förresten, bäst att inte upplysa det om att det är pensionsfärdigt.:))

Man ska aldrig säga aldrig, fick jag lära mig just på nytt.

Precis som med kopplingslamellerna och bromsbeläggen är det nästan helt och hållet användaren som styr hur länge ett batteri ska leva, så det är inte alls ovanligt att varsamt hanterade batterier håller så länge. Eftersom PB-batterierna dessutom var rejält tilltagna är det sällan som de körts i botten, så cellerna har ofta levt rena lyxlivet Så det är varken särskilt orimligt att ett PB-batteri håller i sju år eller att en ofta urladdad iPod har dött batteri efter ett och ett halvt år...

Ursprungligen av Samuel K:

Precis som med kopplingslamellerna och bromsbeläggen är det nästan helt och hållet användaren som styr hur länge ett batteri ska leva, så det är inte alls ovanligt att varsamt hanterade batterier håller så länge. Eftersom PB-batterierna dessutom var rejält tilltagna är det sällan som de körts i botten, så cellerna har ofta levt rena lyxlivet Så det är varken särskilt orimligt att ett PB-batteri håller i sju år eller att en ofta urladdad iPod har dött batteri efter ett och ett halvt år...

Det låter riktigt.

Hur är det med iPod, om den ligger oanvänd medan man är på semester eller nåt, har man ihjäl batteriet då? För det går väl inte att stänga av den, bara ställa den i vila?

Det låter riktigt.

Hur är det med iPod, om den ligger oanvänd medan man är på semester eller nåt, har man ihjäl batteriet då? För det går väl inte att stänga av den, bara ställa den i vila?

En semester är lugnt, det viktiga är att cellspänningen inte går ner under 1,4 V eftersom det gör att batteriet blir explosivt och inaktiverar sig självt. Eftersom självurladdningen är ganska låg händer inte det så länge semestern inte är extremt lång och man kört iPod-batteriet ner på röda strecket precis innan man åker. En iPod stänger dessutom av sig efter några timmar i viloläge, så det är ingen större fara.

Ursprungligen av Samuel K:

En semester är lugnt, det viktiga är att cellspänningen inte går ner under 1,4 V eftersom det gör att batteriet blir explosivt och inaktiverar sig självt. Eftersom självurladdningen är ganska låg händer inte det så länge semestern inte är extremt lång och man kört iPod-batteriet ner på röda strecket precis innan man åker. En iPod stänger dessutom av sig efter några timmar i viloläge, så det är ingen större fara.

Hmm... 1.4 volt det är väl en fulladdad cell? Normal drift för en cell är väl 1,2 volt för laddningsbara batterier. Vad som egentligen kan hända om cellspänningen går ner under 0.8 v är att risken finns att en cell i ett batteri snabbt faller till 0 volt och då kommer de övriga cellerna i batteriet att ladda cellen som är på 0 volt baklänges. En cell laddas altså av de andra i batteriacken fel väg, vilket kan resultera i hög värme för den cellen, speciellt när man kopplar till en laddare och polariteten vänds tillbaka åt rätt håll. Detta är döden för en cell och snabbt dör cellen och lämnar ingen spänning alls. Han man en 7.2 volts ack,(Med 6 celler) och en cell dör så kommer acken bara att vara på 6.0 volt och lämnar således bara 6 volt vid full laddning.... Samt att när man laddar den så laddar man med en spänning för 7.2 volt i en 6v ack..(lite beroende på hur cellen pajat) Hur som helst inge bra.. Man kan faktiskt mäta vilken cell som har pajat och byta ut den... Man laddar batteriet fullt och plockar isär det och mätar cell för cell, en eller flera kommer att vara 0 eller nära 0 och de kan man byta. Hela celler ligger på 1.2-1.4 volt Kan vara bra att veta om man har två likadana "dyra" trasiga ackar...
Man skall altså ALDRIG ladda ur ett batteri helt, genom att koppla på lampor eller annat som drar ur all ström ut batteriet innan man laddar upp det igen. Det finns en anledning till att elektronik stänger av sig själv innan strömmen tar helt slut. Inte bara att kunna spara data...

Hmm, någon som fattar vad jag skriver egentligen?

nicke30: Litiumjonbatterier har en cellspänning på 3,6 V när de är fulladdade, till skillnad från NiCd och NiMH som ligger på 1,2 V. Går en cell ner under 1,4 V börjar de beskedliga litiumjonerna gå över till fast form och bildar en explosiv massa vid anoden, och för att undvika fyrverkerier inaktiverar sig batteriet om det händer. Och då ska man INTE försöka "chocka" igång det, även om det faktiskt går.

Men i övrigt har du helt rätt, i ett flercelligt batteripack är det alltid en cell som blir hackkyckling och till slut körs baklänges (det gäller oavsett kemisk sammansättning). Just därför ska man vara väldigt restriktiv med att ladda ur ett batteripack, finns många som fått den ljusa idén att ladda ur t.ex. sitt borrmaskinsbatteri fullständigt varje gång "för att det är bra för batterierna", och så är batteripacket slutkört efter ett par månader...

iPod med mjukvarufel

Trasiga diskar i all ära, men om en ipod blir helt knasig och fastnar i menyerna efter 1,5 år - vad gör man då?

Det är troligen inget av mig förvållat fel, verkar inte heller vara något mekaniskt. Slår jag påoch av "hold" så rullar menyn igen...

• Oregistrerad
  • 2006-01-16 09:46

Det beror också på hur batteriet kondition är. Ett batteri som är stendött eller håller laddningen i några minuter är helt klart felaktigt. Ett batteri som har tex. 1/3 kapacitet/laddning är oftast utslitet. Det senare är ett tveksamt fall. Förr i tiden bytte Apple INTE ut dessa på garanti. Nu finns ingen reglering av garantin på batterier. Har dock inte läst vad som står i villkoren för AppleCare.

Jämför med bromsbelägg eller lameller på en bil. Du lär inte få en utsliten lamellkoppling utbytt under garantitiden.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Förr i tiden bytte Apple INTE ut dessa på garanti. Nu finns ingen reglering av garantin på batterier. Har dock inte läst vad som står i villkoren för AppleCare.

Jag hade AppleCare på min PB G4 inköpt hösten -02. I somras kontaktade jag supporten med önskan om att få batteriet utbytt, eftersom det bara höll 30 minuter efter full laddning. Vi hade en ganska lång diskussion och så småningom lyckades jag övertyga dem.

Lyckan blev dock kortvarig, eftersom systemet inte tillät beställningar av batterier via AppleCare visade sig och han hänvisade till villkoren på Apples webbplats. I dem stod det mycket riktigt att batterier inte omfattas av AppleCare-garantin, men eftersom jag inte kände igen den paragrafen lusläste jag mina villkor igen (dvs. de jag fick i pappersform tillsammans med datorn). Där fanns inte batteriparagrafen med, så jag gjorde klart för dem att det är de villkor jag fick med produkten som skall gälla och inte de som ligger på nätet.

Efter ytterliggare en lång diskussion gav de med sig och jag fick mitt nya batteri.

Slutsatsen är att det man får via garanti/AppleCare från Apple verkar bero ganska mycket på välviljan hos den som tar emot samtalet. Den välviljan kan säkert påverkas av det egna uppträdandet, så det skadar nog inte att ha en positiv attityd (även om det kan vara svårt när prylarna strular... :rolleyes: ).

• Oregistrerad
  • 2006-02-20 23:38

Man kan använda hemförsäkringen.

B.D

• Oregistrerad
  • 2006-04-20 13:34

Svenska konsumentköpslagen gällen ENBART mellan konsument och säljare.
det vill säga inte tillverkare

så har du inte köppt den på www.apple.se eller via apples tele försäljning, så får ni gå till era respektive återförsäljare.

Apple har 1 år limited warranty. det är allt. om du inte köpper apple care protection plan då har man 3 år.

Och går datorn sönder efter 1 år limited warranty så måste man som kund bevisa att det är ett fabrikationsfel som funnits sen man köppte den.
det vill säga har datorn funkat perfekt i över ett år kan det bli svårt att bevisa att det är ett produktionsfel.

om du reparerar din produkt 1 månad innan din limited warranti går ut så har du 3 månaders reperations garanti.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-04-20 17:44

Nä, man har enligt en ny kunsumentköplag lagt över bevisbördan på säljaren. Säljaren måste nu bevisa att datorn inte var behäftad med fel från fabrik om kunden gör ett garantianspråk inom 2 år.

Bevaka tråden