Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt trådlöst internet.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska byta från "tråd" bredband till trådlöst bredband.. Vilken router är att föredra , iBook har ju nätverkskortet men är det någon som sänder extra långa signaler .. Är det bara att koppla in routern i t-jacket och sätta på den eller är det andra saker som måste fixas, jag är total rookie på detta så var snäll..Ska användas till bärbar och där jag befinner mig är det 2, max 3 våningar där det kommer användas.. Hur är det med 3g egenligen ,är det värt att satsa på?
Mycket tacksam för alla svar.
Mvh
Axel Tesch

  • Medlem
  • 2005-11-11 22:58

Flyttar från "Internet".

Mod

  • Medlem
  • 2005-11-12 00:59

Kan varmt rekommendera Netgears WGT624 trådlösa 108 Mbits router!

Men hur fungerar den/ det?

först och främst 3g har ingenting med trådlösa routrar att göra.

Om du ska ha trådlöst på många våningar med en router an det bli svårt. Det beror mycket på hur huset är uppbyggt, betong skärmar av signalen bättre än trä osv.

Vad har du för typ av bredband? Är det adsl eller "riktigt" bredband? Om du har adsl så pluggar du in routern efter modemet, är det riktigt så är dfet bara att sätta i sladden i routern.

Det är inte lönt att du köper en 108Mbps router om du inte har en bärbar pc som ska ansluta till det (det finns inget 108Mbps kort i din bärbara mac iaf.)

Tänk på att skydda ditt trådlösa nätverk!

/kellogs

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-12 11:35

Själv skulle jag rekommendera en Linksys, t.ex. en

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010070382

//Trissen

Nej , 3G undrade jag bara om för att det kanske ska införskaffas ..
Jag har adsl bredband och vad gör man då exakt ? Drar man bara en sladd mellan det första modemet till routern eller ?

jupp, stoppa i sladden du har i datorn i routerns wan ingång

Nu förstår jag .. Tack så Mycket.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-12 12:56

HAr inte provat den själv, men den här kanske kunde vara nåt:
http://www.netgear.com/products/details/WPN824.php

  • Oregistrerad
  • 2005-11-12 16:58
Ursprungligen av helljock:

HAr inte provat den själv, men den här kanske kunde vara nåt:
http://www.netgear.com/products/details/WPN824.php

Ingen som testat den jag nämner ovan? Den säger ju sig ha just bättre täckning.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-11-12 13:48

Dessa 2 produkter som kommit upp i tråden är det säkert inget fel på med då de båda använder sig av olika tekniker förutom den vanliga standarn så har man faktisk enligt min mening inte så mycket nytta av dem så stirra dig inte blind på 108mbit etc. du kommer max upp till 54 med Apple dator för att ha användning för 108 så behöver man motagare som också stödjer detta och Apples inbyggda gör inte det. Så jag tycker att det är dumt att betala extra för något som man inte kommer att ha nytta av. Men sen är det ju klart om man får bra pris på en sådan produkt så kan man ju köpa en.

Jag har erfarenhet av
Dlink Netgear, 3com, Linksys.

Jag använder mig själv av 3com men alla produkter är mycket likvärdiga och skiljer sig inte så mycket från varandra när det gäller funktion och prestanda.

Det finns flera trådar om detta ämne här så jag rekomenderar dig att söka och lycka till!

Edit:

Läste att du behöver extra långt avstånd. min 3com har två antenner och har ganska bra räckvid pga det men om det inte skulle räcka så kan man köpa en Brygga det är en accesspunkt som då förlänger räckviden. Jag har ingen personlig efarehet av dessa men i praktigen så fungerar de som en bro och kan täcka in svåra områden om man placerar dem rätt.

Linksys har trådlösa bryggor som tillval. Du kan alltså sätta upp en eller flera bryggor för att utöka täckningsområdet. Linksys är för övrigt mycket bra! Köp inte Dlink. 3Com är okej.

Senast redigerat 2005-11-12 16:43
1
Bevaka tråden