Ibook dog i vila

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-10 21:30

Blev lite orolig när jag kom hem till min ibook G4 idag och den var livlös. Jag hade lämnat den några timmar innan i viloläge. Den var mycket varm och gick inte att starta. Jag lämnade den öppen ett par minuter och sen startade den på vanligt vis. Nu är jag osäker på om jag kan lämna den i viloläge eller om den kan skadas av det.

Är det någon som har en idé om vad detta kan bero på och vad som hände?

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-11-10 21:40

Grymt OT visserligen, men är tvungen: Vilken oerhört vacker rubrik!

- Ibook dog i vila -

De närmaste vakade
vid dödsbädden när
vår allra käraste
Ib Ook
lämnade oss i stillhet...

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-11-10 23:45

Min PB 12" stänger också av sig när jag lämnar den i vila (bara på batteridrift dock), efter uppdatering till 10.4.3...
Detta måste vara den värsta system-uppdateringen jag stött på hittills, så fort jag har löst ett problem så dyker det upp ett nytt. Fick en helt oprovocerad kernel panic idag, gick ifrån datorn i någon minut och när jag kom tillbaka var skärmen fylld med ett meddelande om att jag måste starta om datorn.

Jag har installerat om Tiger från original DVD:n på en tom Hårddisk och uppdaterat från 10.4 till 10.4.3 utan att kunna lösa problemen. Att köra en reset av PRAM, NVRAM, PMU har hjälpt mot krascherna jag tidigare upplevde med vila, men har istället uppdagat detta & andra problem...

Med 10.4.2 hade jag en uptime på över 1månad & hade bara upplevt en endaste kernel panic sen jag köpte datorn i april(!). Överväger att återgå till 10.4.2 tills 10.4.4 släpps...

Händer det flera gånger så beror det nog på att nätaggregatet/batteriet inte kan ge spänning nog för att hålla igång datorn. Men pratar vi om en enstaka gång är det nog inte så mycket att oroa sig för.

Ursprungligen av oskich:

Min PB 12" stänger också av sig när jag lämnar den i vila (bara på batteridrift dock), efter uppdatering till 10.4.3...
Detta måste vara den värsta system-uppdateringen jag stött på hittills, så fort jag har löst ett problem så dyker det upp ett nytt. Fick en helt oprovocerad kernel panic idag, gick ifrån datorn i någon minut och när jag kom tillbaka var skärmen fylld med ett meddelande om att jag måste starta om datorn.

Jag har installerat om Tiger från original DVD:n på en tom Hårddisk och uppdaterat från 10.4 till 10.4.3 utan att kunna lösa problemen. Att köra en reset av PRAM, NVRAM, PMU har hjälpt mot krascherna jag tidigare upplevde med vila, men har istället uppdagat detta & andra problem...

Med 10.4.2 hade jag en uptime på över 1månad & hade bara upplevt en endaste kernel panic sen jag köpte datorn i april(!). Överväger att återgå till 10.4.2 tills 10.4.4 släpps...

Haha, för mig var det precis tvärtom! Min PB har aldrig varit mer välartad som med 10.4.3, hade ungefär samma problem som joda1391, d.v.s. att den i sällsynta fall hamnade i zombie-läge och tokkörde processorn så datorn blev stekhet.

Hm, jag skulle nästan gissa på att det är mer än bara systemet som ställer till det i ditt fall, något i stil med ett olyckligt tajmat minneshaveri eller liknande. Så länge hårdvaran är OK, filsystemet inte är åt skogen korrupt och man inte kör en massa tredjepartsdrivrutiner, ska man inte få några panics över huvud taget. Därför skulle jag snarare säga att redan en panic är en stark antydan på att något inte är som det ska under huven.

1
Bevaka tråden