Blåst av säljare här på 99mac

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Betalade en dator till min son i början av oktober och inser först nu att det var en blåsning. I morgon knallar jag till polisen så frågan är inte vad jag ska göra, utan jag skriver snarare för att höra om fler drabbats av samme säljare. Isf, kontakta mig gärna.

Annonsen finns här: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=86123
(Säljaren finns i Lycksele. Går ej att få kontakt med längre varken via mail, sms eller på de två mobilnummer som finns på hitta.se)

• Oregistrerad
  • 2005-11-10 13:29

Det känns som ett accelererande problem detta. Det är bara en känsla men har inte bedrägerierna ökat på 99mac det senaste halvåret? Inte en aning om vad man skall göra åt det. Hårdare koll vid nyregistrering kanske? vad tycker ni?

Till dig som är drabbad: Det går väl via gmail att få reda på vem som innehar en viss mailadress?

Jag antar att du är riktigt säker på din sak.
För administratörerna här på 99mac har en massa mer information om nicket som är använt.
Namn, adress osv.
Jag ska ta och ringa Martin B om detta.

orn var senast inloggad den 4/11 här.

Om orn ser det här ber jag honom kontakta köparen.

Ang registrering så måste en adress där man är skriven uppges vid nyregistrering, denna kollas innan medlemskapet aktiveras och godkänns.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

orn var senast inloggad den 4/11 här.

Den vetskapen styrkte/bekräftade bedrägeriet även om jag redan var säker. Sista mailkontakten var nämligen 2/11 då han skrev att datorn skulle nå mig på fredagen alt. måndag och att han skulle ha långhelg/semester utan tillgång till uppkopplig över helgen. 4:e var helg..

hej!

Jag är också drabbad av samma person. Försökte köpa en annan dator av honom (PB 17"), men har inte heller fått nått.. Betalat 3000 i förskott.

Ska vi slå våra kloka huvuden ihop?

Har mailkonversation och nått sms sparat..

+ betalingskvitto från internetbanken..

Men diu måsteju vart fundersam när du skall köpa en splirrans ny PB 17" för bara 8000kr???

Ursprungligen av ddworsky:

Jag är också drabbad av samma person. Försökte köpa en annan dator av honom (PB 17"), men har inte heller fått nått.. Betalat 3000 i förskott.

Ska vi slå våra kloka huvuden ihop?

Har mailkonversation och nått sms sparat..

+ betalingskvitto från internetbanken..

den var ju inte splirrans ny (ett år gammal) och var "bara" 1,33 MHz...

sen var det ju i samband med att nya powerbooken släpptes och då týcker man väl att de äldre modellerna borde falla i pris (vilket det iof inte visat sig på säljavdelningen här)... dessutom hade jag sett liknande prisbild på andra säljsidor för liknande pb.. sen sålde jag min egen stationära mac som var bättre än den här för samma summa pengar och då lät det ju relativt rimligt i mina öron..

men visst var jag lite misstänksam. tyckte ändå att när jag hade både telefonkontakt, adress, banknummer och e-mail att man borde vara ganska säker. ack så fel jag hade..

nu får det nog bli en från apple store istället.. tär på studentekonomin..

Ang registrering så måste en adress där man är skriven uppges vid nyregistrering, denna kollas innan medlemskapet aktiveras och godkänns.

Kollas hur? Folkbokföringen?

Jag kan inte se hur detta skulle fungera, inte heller hur lagligt det är att gräva i register...

LH

Ursprungligen av Larry Hansson:

Jag kan inte se hur detta skulle fungera, inte heller hur lagligt det är att gräva i register...

LH

Tror inte heller det fungerar, speciellt inte med den enorma anstormningen av nya medlemmar 99mac har. Bara dumt att vagga in folk i nån slags falsk säkerhet..

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-01 18:40
Ursprungligen av Larry Hansson:

LH

Skattemyndigheten? I så fall helt lagligt men om det är många nya så blir det... ehh... MYCKET att kolla.

Ursprungligen av peanjo:

Skattemyndigheten?

Mmm, min favorit institution...

LH

Jo, jag är riktigt säker. Har långa mailkonversationer och bankkonto samt kvittens på min inbetalning via nätet, men tyvärr bara det angivna namnet samt adress och mobilnummer till det som finns på hitta.se. Namnet är udda. Finns bra logg och adressuppgifter här som kan användas när polisanmälan görs är det ju toppen:)

Låter klokt. Ju fler vi är ju större chanser skulle jag tro
Även andra som råkat ut är välkomna att maila mig på lotta [snabel-a] lottaelofsson [punkt] com

har snackat...

..med en moderator, han har plockat ut den annons som jag föll för men som plockades bort. han sa att killen sitter på tele2-abonnemang.. mer kunde han inte släppa nu..

var bor du?

Tyvärr i en liten håla, Värmland men jag känner till fall där flera blåsta på annan sajt gick samman och faktiskt fick dit säljaren med administratörernas hjälp av loggar och sånt. Polisen arbetade då från den hålan säljaren fanns i. (Stod att läsa om i tidningen Kamera och bild för något nummer sedan också.)
Mailar du mig kan du även få telefonuppgifter så kanske vi kan prata ihop oss mer om du vill?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-11-10 15:54

Hmm. Jag ser att användaren orn endast har ett (1) inlägg - annonsen!

Förslag: Medlemmar måste vara "aktiva" medlemmar, dvs ett visst antal inlägg innan man kan skriva säljes-inlägg.
Det kanske förhindrar att 99mac används som säljkanal för mindre seriösa typer, iaf till viss del?

Micke F mycket bra förslag! Det jag föra vidare.

Hur vi kollar håller vi för oss själva.

vi ska polisanmäla killen imorrn, men om folk har tips eller råkat ut för honom innan, eller är bra privatdetektiver så får ni gärna hjälpa till..

Killen heter (eller kallar sig) <borttaget namn> och finns med två mobilnummer på hitta.se. Banken som vi satt in pengar på finns i Lycksele som även är den stad som det står att han bor i. Ingen därifrån?

(om man inte får avslöja personuppgifter så får ni deleta meddelandet, vet inte vad reglerna är kring sånt)

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-11-10 16:28

vi ska polisanmäla killen imorrn, men om folk har tips eller råkat ut för honom innan, eller är bra privatdetektiver så får ni gärna hjälpa till..

Killen heter (eller kallar sig) <borttaget namn> och finns med två mobilnummer på hitta.se. Banken som vi satt in pengar på finns i Lycksele som även är den stad som det står att han bor i. Ingen därifrån?

(om man inte får avslöja personuppgifter så får ni deleta meddelandet, vet inte vad reglerna är kring sånt)

Här har ni André, längst till vänster:

http://www.i19.mil.se/index.php?c=news&id=16635

Kollade upp honom lite när han ville sälja en PowerBook 17" för 8000. Mailade och sade att jag ville ha datorn. Han sa att han hade en polare som skulle köra lastbil förbi GBG där jag bor och kunde ta med sig datorn för affär. Han ville ha en lite förskottsbetalning för att jag skulle visa att jag var seriös köpare. Jag erbjöd honom som ett test 10% förskottsbetalning, efter det blev det tyst från honom.

• Medlem
  • 2005-11-10 16:33

Det *kan* ju finnas legitima skäl för att inte svara på mail, att man dött t ex. Men oavsett tycker jag inte att det finns några skäl för att inte "outa" den här snubben.

Jag tror stenhårt på att man ska lita på sina medmänniskor, och tar gärna en smäll då och då för att behålla den tron på folk.

ja den bilden har jag också hittat.. så nu har man nån bild att fokusera på när man slår handen i väggen..

ja den bilden har jag också hittat.. så nu har man nån bild att fokusera på när man slår handen i väggen..

Jag med. Interpolerade upp den till lagom storlek och printar för att fästa på boxbollen;)

Killen är förresten informerad om att han är/blir polisanmäld. Det är ingen tvekan om att han inte bara är förhindrad att svara på mail och telefon. Han har ju dessutom har lyckats koppla upp sig på 99mac efter jag började tjata om kollinummer så uppkoppling har han haft..

Jag har också haft kontakt med samme säljare tidigare då han annonserat på mactorget. Dock snabbt avklarat att affären inte frestade då, men han verkar seriös i första skedet iaf och vet nog vad han sysslar med..

Senast redigerat 2005-11-10 17:19

Jag vill bara säga att liknande saker har hänt tidigare och såvitt jag vet är det inget fall som slutat illa. I två fall har säljare och köpare hittat varandra igen och historien slutat lyckligt.

Låt oss ge Ord lite spelrum att faktiskt lösa detta, har mailat honom också. Om det blir polisanmälan kommer vi hjälpa till att lämna ut den information vi har såklart.

Nu läste jag hela tråden och inser att två personer är drabbade - stänger av hans konto nu.

Ursprungligen av Björnström:

Nu läste jag hela tråden och inser att två personer är drabbade - stänger av hans konto nu.

Tack!
Har ni möjlighet att ta bort/arkivera annonsen så ingen mer drabbas också?
Jag/vi meddelar polisen vart de kan få ytterligare uppgifter också. Tack för att ni loggar och har bra koll:)

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-10 17:26
Ursprungligen av lotelo:

Tack!
Har ni möjlighet att ta bort/arkivera annonsen så ingen mer drabbas också?
Jag/vi meddelar polisen vart de kan få ytterligare uppgifter också. Tack för att ni loggar och har bra koll:)

Bra idé.

Försök att ta bort annonsen så snart det går.

Yes!!

Att sånt här händer på våran kära sajt är katastrofalt, hoppas verkligen att han får det hett om öronen.
Björnström, glöm inte att blockera hans IP-nummer så att han inte kommer in hit nåt mer.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-10 20:23

Tråkigt att det blir såhär.
Ytterligheten av detta är ju att 99Mac.se inte kan ha annonser. Det svärtar ner den annars så trevliga stämmningen vi har i "familjen".

Yes!!

• Oregistrerad
  • 2005-11-10 20:26

Bedrägerier kommer alltid att förekomma, överallt, även inom "familjen": 99mac, Macworld osv. Vore vanskligt att ta ner hela den delen bara för det, istället får man uppmana folk att vara mer försiktiga vid datorköp och använda bättre betalningsöverenskommelser (Postförskott, 5% delbetalning, betalning efter att varan mottagits och så vidare). Och som Polisen uttalat sig flera gånger "ser det för bra ut för att vara sant är det antagligen det".

Bevaka tråden