Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem: Interna modemet lägger beslag på telefonlinjen

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-11-09 20:04

Problemet började när jag skulle skicka ett fax med min iMac G5 med Panter. Modemet kopplade inte upp.
Efter detta lägger det interna modemet beslag på telefonuppkopplingen dvs telofonerna fungerar inte och får ingen kopplingston i dem när telekabeln är inkopplad i modemporten pål iMacen. Tar man bort kabeln får jag kopplingston i telefonerna och det fungerar som det ska.

Tittar man i Nätverksinställningar och Internt modem står det "Internt modem inställt men inte anslutet", oberoende om kabeln är i eller inte.

Adsl förbindningen fungerar hela tiden även med modemkabeln inkopplad i iMacen.

Någon som varit med om något liknade eller vet vad som kan ha hänt?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-11-09 20:14

Inte svar på din fråga, men du löser två problem med att ha för vana att dra ut telekabeln:
1. Ditt modem slipper pajja vid åska (jätte-superkänsliga. Jag har själv pajjat 4 st!)
2. Dina telefoner funkar.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 20:27

Kan det vara något problem med att din telefonlinje vill att du ska ansluta till första telefonjacket?
med bredbandsdosor är det ju petigt med sånt, så det kan nog vara värt att prova om du inte redan gjort det.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-11-09 21:01

Tack för tipsen men:

Ursprungligen av filuren:

Inte svar på din fråga, men du löser två problem med att ha för vana att dra ut telekabeln:
1. Ditt modem slipper pajja vid åska (jätte-superkänsliga. Jag har själv pajjat 4 st!)
2. Dina telefoner funkar.

Jo, ioförsig men då kan jag inte ta emot fax, och den är urkopplad just nu för annars fungerar inte telefonerna: Så om det ska åska får det gärna göra det nu innan problemet löser sig.

Ursprungligen av svampmoln:

Kan det vara något problem med att din telefonlinje vill att du ska ansluta till första telefonjacket?
med bredbandsdosor är det ju petigt med sånt, så det kan nog vara värt att prova om du inte redan gjort det.

Adsldosan har alltid varit ansluten till första jacket, och det inget problem med bredbandet. Bara med det interna modemet och telefonena om telekabeln är inkopplad till det interna modemet. Kanske är det något knas med Adsldosan.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-11-11 16:18

En liten uppdatering ifall fler råkar ut för samma problem.

Problemet löstes av sig själv. Idag när jag provade att koppla in telefonkabeln till modemporten i iMacen så fungerade telefonerna som de ska. Verkar som om modemet hade hängt sig, och släppte efter ett par dagar.

Va bra att jag kan ta emot fax igen.

1
Bevaka tråden