Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska min sajt kunna funka?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-22 12:30

Jag är ingen kodknackare, men nu har jag ändå försökt mig på att göra en sajt till mitt popband.
Silverado
Den funkar som jag vill i IE, och vad jag har förstått på Netscape i Windows. Men jag vill att den ska funka i Safari och Navigator och Netscape på mac.

Det är främst mouseovern i höger"menyn" som inte funkar?

Om någon har tid och lust att kolla, så får ni gärna komma med några tips!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-22 15:40

Fixa så att ditt lilla fönster öppnas när sidan laddas istället för att man måste klicka på silverado bilden.
Eller ännu bättre så skiter du i att skapa ett nytt fönster och kör vidare i orginalfönstret. Du kan ju t ex göra en liten frame i fönstret med den storlek du nu har på det öppnade fönstret och köra.
Jag tycker i alla fall hjärtligt illa om alla irriterande siter som prompt ska öppna ett till fönster åt mig.

Angående mouse-over grejen så tror jag det kan tänkas bero på att du använder dig av .show() resp .hide() som jag tror är specifika för IE.
En bättre lösning, om än lite jobbigare, är att skriva ett eget javascript för att byra bilderna. Det finn även sådana att hämta färdiga ifrån internet. Finns tex här.

En annan enklare lösning är att använda sig av Imageready som hänger med Photoshop sedan v6(eller var det v5?). Ett utmärkt litet program vars javascript funkar i alla webläsare jag har testat dom i. Men om man inte har Photoshop är det ju en diger utgift för en sådan liten sak.

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2003-01-22 16:05

Givetvis ska det laddas direkt!
Vet inte riktigt hur jag tänkte när jag gjorde ett mellansteg.
Jag är generellt trött på fönsteröppnande sajter också, men för mig var det lättare (jag visste hur jag skulle göra).
Som sagt är jag ingen hejare på sånt här, så att skriva ett eget javascript känns inte aktuellt.
Men jag får väl kolla runt där tills jag hittar något som passar.
Hur funkar Imageready med sånt här?
Gör man hela mouseoverprylen i programmet och lägger in det som en bild sen, eller?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 00:55

Finns det någon annan som har något tips?
numera ska det gå att nå sidan från
http://www.silverado.nu, men jag vet inte om det funkar.
Jag har lite problem med det här, eftersom jag som sagt är en riktig amatör.

Skulle helst vilja ha ett tips, typ: Ändra bara den och den raden, så ska du se att allt ordnar sig.

tyvärr så går det inte att nå sidan just nu, men det kunde vara kul att titta på ditt problem senare

Eller så använder du GoLive om du inte vill koda. Du slipper du IE specifik kod. (koden blir något stor, men den fungerar)

Fönstret, ha både ett som öppnar automatiskt och som öppnas när du klickar. Eftersom en hel del folk kör med Popup blockning.

p.s Index2 är bara svart i Chimera.

[ 30. januari 2003, 05:16: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Christopher, jag fattar inte hur du kan se sidan överhuvud taget. Jag får bara en sida med "domänen är ledig bla bla bla"...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 10:00

Den beter sig jättekonstigt.
Ibland kommer man in och ibland kommer man till sidan som säger att domänen kan vara ledig.
En gång kom jag in, men när jag klickade runt, så fylldes frame för frame av meddelandet att domänen kan vara ledig.
Jag fattar ingenting.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 10:02
Citat:

citera: p.s Index2 är bara svart i Chimera

Det är ett arv från den killen som jag snodde koden av. Tanken är väl att inget ska störa det så populära pop-up-fönstret. Antar jag.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: jamerson:

Citat:

citera: p.s Index2 är bara svart i Chimera

Det är ett arv från den killen som jag snodde koden av. Tanken är väl att inget ska störa det så populära pop-up-fönstret. Antar jag.

Problemet är att man blir förvirrad, eftersom jag har spärrat "unrequested pop-ups" och däremed kommer inte popupen upp automatikst. Det är en hel del både på mac och windows som har fixa det så.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-30 22:12

Ok... Byt ut koden i index.html filen i roten till följande:

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"><!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>

<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=ISO-8859-1">
<title>Silverado</title>
</head>

<frameset rows="600,*">
<frameset border="0" cols="*,600,*" framespacing="0">
<frame name="utfyllnad" scrolling="no" src="utfyllnad.html">
<frame name="mainpage" noresize scrolling="no" src="html/index3.html">
<frame name="utfyllnad" scrolling="no" src="utfyllnad.html">
</frameset>
<frame name="utfyllnad" scrolling="no" src="utfyllnad.html">
<noframes>

<p>V&auml;lkommen till Silverado´s hemsida!</p>
<p>Den h&auml;r sidan anv&auml;nder sig av frames. F&ouml;r att se sidan i sin fulla prakt m&aring;ste du skaffa dig en ny browser.

Det g&ouml;r du enklast via t ex <a href="http://www.download.com">www.download.com</a>.</p>

<p>Welcome to Silverado´s homepage!</p>
<p>This page uses frames. To see it in it´s full glory you should get a new browser.

To get your new browser visit <a href="http://www.download.com">www.download.com</a>.</p>

</noframes>
</frameset>
</html></pre>

Så slipper du popups och sånt. Det är i alla fall en början..

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-30 23:02

Jovisst sen måste du ju fixa en fil som heter utfyllnad.html som är en blank websida med den bakgrundsfärgen som du tycker skulle passa som ramfärg för sidan...

Kanske svart?

/arvid

1
Bevaka tråden