Skämtpriser på begagnade iBook och Powerbok

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena.
Jag är på jakt efter en powerbook eller ibook med relativt hög spec(1.3ghz och uppåt) och jag förvånas över alla annonser med helt gaaalna priser för beggade datorer.....får folk verkligen 15 lök för en beggad 1.3ghz powerbook när en 1.67a startar på 16+moms??
Om någon vill bli av med sin bärbara och är beredd att sälja för ett vettigt beg-pris så släng iväg ett PM till mej.
Mvh

Fredrik

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-11-07 17:16

Tillgång och efterfrågan, vettu..

Välkommen Fredrik!

Haha...men ÄR det verkligen så att efterfrågan på beggade är SÅ stor att folk betalar så mycket eller prutas det friskt?
Jag har förvisso företag så jag får titta på vad saker kostar EX moms och att betala 16 för nåt beggat när det kostar 16 ex moms nytt blir ju då lite skumt..;-)

tack för välkomnandet.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-11-07 17:23

Många försöker väl få ut så mycket som möjligt, men vad priset slutar på (efter eventuellt prutande) vet man ju aldrig.

• Oregistrerad
  • 2005-11-07 17:25

kort sagt: macarna brukar gå för det man begär... vilket är rätt bra

Om man nu kan köpa in nya Macar utan moms, så borde man väl vara nöjd med att man kan sälja dem till höga begagnat-priser sedan? Eller får man inte göra så?

Iofs en kul idé...om jag kan köpa nya mac'ar för 20 lök ink moms och sen sälja dom obet beggade för 18 lök i fickan...fast well....man får sälja SJUKT många för att tjäna några pengar ....så...;-)

Nu var det inte direkt så jag menade. Men om man använder sin Mac i tre-fyra år, och sedan säljer den, så har det ju inte kostat så himla mycket att ha den.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Nu var det inte direkt så jag menade. Men om man använder sin Mac i tre-fyra år, och sedan säljer den, så har det ju inte kostat så himla mycket att ha den.

Om det funkade så skulle alla företagare med mer än (uppskattningsvis) tolv hjärnceller vara sjukt rika. Tar man hela intäkten från begegnatförsäljning och stoppar i fickan har man sålt datorn svart, vilket naturligtvis är helt olagligt.

Köper man en Mac på firman och använder den i ett par år är den fortfarande firmans egendom. När man säljer den går hela slanten man får direkt in i firman (eller nästan hela, eftersom det är företaget som säljer måste man ta ut 25% moms av köparen, så 20% av försäljningspriset går direkt till skatteverket i form av moms). Vill man ha ut återstoden som lön ("i fickan") försvinner absolut minst hälften i skatter och avgifter. Som regel är det dock till och med mer (jag brukar få behålla ungefär en fjärdedel av det jag tjänar). Skattesystemet är helt fantastiskt. NOT.

--Tage

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-23 19:37
Ursprungligen av tageborg:

Om det funkade så skulle alla företagare med mer än (uppskattningsvis) tolv hjärnceller vara sjukt rika. Tar man hela intäkten från begegnatförsäljning och stoppar i fickan har man sålt datorn svart, vilket naturligtvis är helt olagligt.

Köper man en Mac på firman och använder den i ett par år är den fortfarande firmans egendom. När man säljer den går hela slanten man får direkt in i firman (eller nästan hela, eftersom det är företaget som säljer måste man ta ut 25% moms av köparen, så 20% av försäljningspriset går direkt till skatteverket i form av moms). Vill man ha ut återstoden som lön ("i fickan") försvinner absolut minst hälften i skatter och avgifter. Som regel är det dock till och med mer (jag brukar få behålla ungefär en fjärdedel av det jag tjänar). Skattesystemet är helt fantastiskt. NOT.

--Tage

En del, t e x undertecknad, skriver av alla hårdvaror som förbrukningsmaterial. Inga datorer jag köper hamnar på listan över inventarier. Rätt bra.

• Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2006-02-23 20:53

Nja, skattesystemet är inte alldeles uppåt väggarna. Du kan tjäna lite i bakfickan helt lagligt och du kan köpa av privatpersoner och få 20% i rabatt. Av staten.:eek:

När man har företag ska man ju skilja på bokfört värde och marknadsvärde.
Har man haft burken några år så är värdet nedskrivet (har för mig att en dator skrivs av på fem år).
Köpte du en burk för tre år sedan för 20 papp (ex moms), så har den i dag ett bokfört värde på 8.000 kr (=10.000 ink moms). Har burken ett högre marknadsvärde, så köper du helt enkelt loss den från företaget för 10.000 och säljer den sedan privat. Goa slantar i fickan...:D
Och allt förenligt med lagens goda bokstav.

Om man köper en vara till sitt företag av en privatperson, använder man sig av s.k. fiktiv moms (det var en tre-fyra år sedan jag nyttjade dettta, så det är med reservation för ev. nya regler).
Fiktiv moms innebär att du helt enkelt räknar 20% av köpeskillingen som moms (huruvida man bara skriver in det i boksföringen som vanligt eller om man ska skriva någon särskild bokföringsorder vet jag inte. Sådant sköter revisern.. ju...).
I vilket falll, om du av en privatperson köper en dator till företaget för 16.000 kr, så blir den faktiska kostnaden bara 12.800 kr.

Lagligt oskattade pengar och 20% i rabatt. Skattesystemet är helt OK därvidlag. Tycker jag...:cool:

Ursprungligen av BosseBus:

Om man köper en vara till sitt företag av en privatperson, använder man sig av s.k. fiktiv moms (det var en tre-fyra år sedan jag nyttjade dettta, så det är med reservation för ev. nya regler).

Fiktiv moms (här avseende inköp till företag från icke momspliktig privatperson) har inte funnits sedan 1995. Däremot finns det s k vinstmarginalbeskattning (VMB), men den är inte tillämplig om man endast vill köpa in något som inventarium, utan används när man köper begagnade varor av privatpersoner och säljer dem vidare med vinst (t ex handel med begagnade bilar).

Ursprungligen av gpd:

En dator kan du utan tvekan skriva av på tre år med tanke på den snabba teknikutvecklingen, det är OK med skatteverket. Fem år är annars normalfallet för inventarier.

Ursprungligen av Konrad:

I så fall har jag haft tur som fått direktavskrivningarna godkända i sju år nu.

Skatteverket anger att man kan få avdrag på en gång för inventarier som normalt har en beräknad ekonomisk livslängd på högst tre år.
Anser man att den ekonomiska livslängden är tre år för en dator så har Konrad gjort helt rätt.

En pc du haft i 3-4 år får du ju typ en femhundring för

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-07 21:54

Begagnade priser på Mac är sjuka. Visst vill man ha igen så mycket av sina pengar som möjligt men det kan många gånger bli helt löjliga priser. Det konstigaste är att folk utan gnäll köper begagnat för överpriser.

• Oregistrerad
  • 2005-11-07 23:15

Som sagt, tillgång och efterfrågan. Om folk slutade köpa mac eller betalade mindre, skulle det bli billigare. Om många plötsligt tyckte champagne var för dyrt och slutade köpa skulle priserna få sänkas - och så vidare. Så länge folk är beredda att betala är säljarna beredda att ta ordentligt betalt också.

Ursprungligen av figgebass:

får folk verkligen 15 lök för en beggad 1.3ghz powerbook när en 1.67a startar på 16+moms??

Inte av mig i alla fall. Man ska pruta, folk begär överpriser och går oftast ner en liten bit i alla fall. Sedan så är förstås olika modeller mer eller mindre eftertraktade på begagnatmarknaden också. Kuben kan man fortfarande inte få för ett pris i närheten av bruksvärdet.

Acke, det är precis det jag uindrar , dvs huruvida folk verkligen betalar dom sjuka priserna men det är kanske så. Ang att en pc med 4 år på nacken bara är värd en femhundring.....så är det men å andra sidan , köpte i vintras en "plocka ihop själv"-pc åt min son för 4500 som sparkar min dual 1,25 g4 i häcken ,HÅRT....Om jag inte var tvungen att använda Mac så skulle jag aldrig betala dom priserna.
Vad är det som är värt dubbla priset? Det snygga äpplet på sidan? Alla snackar om att pc är så instabilt och mac är så stabilt....säg det till mej och mina kollegor som har feta crashar flera gånger i veckan....Nu utnyttjar vi ofta våra burkar till sista byte'en men ändå...
Nu vill jag verkligen ha en bärbar så att jag ska kunna jobba när jag är borta men det irriterar ju ngt enormt att behöva köpa en burk full med skit som inte suttit i en pc-laptop på flera år för ett pris som är det dubbla jämfört med vad man borde behöva betala.

Jaja...det var FAN vad jag gick igång....;-)

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-08 11:13
Ursprungligen av figgebass:

Acke, det är precis det jag uindrar , dvs huruvida folk verkligen betalar dom sjuka priserna men det är kanske så. Ang att en pc med 4 år på nacken bara är värd en femhundring.....så är det men å andra sidan , köpte i vintras en "plocka ihop själv"-pc åt min son för 4500 som sparkar min dual 1,25 g4 i häcken ,HÅRT....Om jag inte var tvungen att använda Mac så skulle jag aldrig betala dom priserna.
Vad är det som är värt dubbla priset? Det snygga äpplet på sidan? Alla snackar om att pc är så instabilt och mac är så stabilt....säg det till mej och mina kollegor som har feta crashar flera gånger i veckan....Nu utnyttjar vi ofta våra burkar till sista byte'en men ändå...
Nu vill jag verkligen ha en bärbar så att jag ska kunna jobba när jag är borta men det irriterar ju ngt enormt att behöva köpa en burk full med skit som inte suttit i en pc-laptop på flera år för ett pris som är det dubbla jämfört med vad man borde behöva betala.

Jaja...det var FAN vad jag gick igång....;-)

Vinner du verkligen prestanda på en 4500kr PC mot en dual 1,25GHz G4? Då har du antingen för lite ram eller för slåa hårddiskar.

4500KR PC kanske ser bättre ut på papper om du räknar MHz. Men låt inte siffror bedra. Testa att faktiskt göra lite arbete mellan dem.
För att få en Dual PC får du faktiskt lägga ner lite mer pengar också.

Du tar upp laptop. Det är faktiskt den marknaden där Apple är billigare än PC-världen. Hitta en 12" PC som är billigare än ibook? Hitta en 12" PC i prisklass med Powerbook som har samma eller bättre utrustning?

Ursprungligen av Sidde:

Du tar upp laptop. Det är faktiskt den marknaden där Apple är billigare än PC-världen. Hitta en 12" PC som är billigare än ibook? Hitta en 12" PC i prisklass med Powerbook som har samma eller bättre utrustning?

12" PC - IBM ThinkPad X40. Runt 12000 inkl moms, men tokigt mycket bättre prestanda. PowerBookarna och iBookarna är helt galet utdaterade. De behöver verkligen Intel-processorerna som turligt nog är på väg.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-08 14:28
Ursprungligen av statemachine:

12" PC - IBM ThinkPad X40. Runt 12000 inkl moms, men tokigt mycket bättre prestanda. PowerBookarna och iBookarna är helt galet utdaterade. De behöver verkligen Intel-processorerna som turligt nog är på väg.

Ehms, X40:n jag såg på Dustin kostade närmare 20000 exkl. moms och var utrustad enligt följande:

rocessortyp Intel Pentium M 738 LV 2 MB cache
Chipset Intel 855GME
Processorhastighet 1.4GHz
Minne som ingår 512MB
Maximalt minne 1.28GB
Minnnesplatser (Lediga) 1(0)
Hårddiskstorlek 40GB 4200 RPM
Skärmstorlek 12.1 tum
Maximal skärmupplösning 1024x768
Grafik (Grafikminne) Dynamic Video Memory Technology 2.0
CD/DVD/CDRW Nej
Antal USB portar 1st USB 2.0, 1st USB Powered USB 2.0
Antal Firewire portar Nej
Antal Infraröda portar Ja
Antal VGA portar 1st
Antal PC-Card-portar 1 ( 1 ) x CardBus - typ I/II
SD-Kortplats Ja
TV-utgång Nej
Ljud Ja
Modem Ja
Bluetooth Nej
Nätverk 10/100/1000Mbit & WiFi 802.11b/g

Ingen optisk läsare, delat videominne, 40GB hd, ingen firewire och ingen bluetooth.

Japp, den smiskar arsle med PB12"... Jo, kanske den fina Pentium M 1.4GHz (som faktiskt är en snabb processor). Men inte resten av specen.

Ursprungligen av bogg:

Ehms, X40:n jag såg på Dustin kostade närmare 20000 exkl. moms och var utrustad enligt följande:<snip>

Japp, ingen X40 på pricerunner under 20000:- inkl moms, och de flesta låg runt 25000:-.

edit:
däremot IBM ThinkPad X41 som har ett lägstapris på runt 12000 hos Dustin, men i själva verket börjar på 14285 + moms.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-08 14:39
Ursprungligen av Hagelin:

Japp, ingen X40 på pricerunner under 20000:- inkl moms, och de flesta låg runt 25000:-.

edit:
däremot IBM ThinkPad X41 som har ett lägstapris på runt 12000 hos Dustin, men i själva verket börjar på 14285 + moms.

Japp, och som på de flesta andra ställena kostar 20-25000 inkl. moms

(Dustins 12000kr pris var bara när dom fick in en bunt extremt billigt härromveckan/månaden)

Och på den gäller i stort sett alla punkter som ovan, fast den har ju då även en l33t fingeravtrycksläsare.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-08 15:57
Ursprungligen av statemachine:

Visa mig vägen då? Om du säger att du hittade den, visa mig. För jag ser ingen.
Och snacka inte om studentrabatter. För det är bara rabatter för en minoritet.

Ursprungligen av Sidde:

Visa mig vägen då? Om du säger att du hittade den, visa mig. För jag ser ingen.
Och snacka inte om studentrabatter. För det är bara rabatter för en minoritet.

Jag skämtar inte när jag säger att den kostade 12 kkr inkl moms i morse! Nu ligger den på 17.. märkligt.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-08 15:58
  • Oregistrerad
  • 2005-11-08 16:03

Det är väl ungefär vad den är värd, fula, beiga gamla Appleburkar vill väl ingen ha. *rys*

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-08 16:44
Ursprungligen av Macvarg:

Det är väl ungefär vad den är värd, fula, beiga gamla Appleburkar vill väl ingen ha. *rys*

Man får med en CD-brännare i en SCSI-kabinett som ser rätt bra ut. Och den är nog värd en 300KR allafall, kabinetten alltså

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-02-14 08:57

jag vet att ingen har skrivit på den här tråden på ett tag... men jag såg att någon klankat ner på delat videominne. Måste säga att jag själv ur ett hårdvarutekniskt perspektiv tycker att allmänt, dynamiskt tilldelat minne i datorer är suveränt gentemot att ge olika delar egna minnen.... har iofs lite o göra med vad man vill göra på burken... till spel är det inte så bra.... o sedan är jag lite skadad sedan min tid som demoprogramerare på amigan....

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-14 21:38
Ursprungligen av zmurf:

jag vet att ingen har skrivit på den här tråden på ett tag... men jag såg att någon klankat ner på delat videominne. Måste säga att jag själv ur ett hårdvarutekniskt perspektiv tycker att allmänt, dynamiskt tilldelat minne i datorer är suveränt gentemot att ge olika delar egna minnen.... har iofs lite o göra med vad man vill göra på burken... till spel är det inte så bra.... o sedan är jag lite skadad sedan min tid som demoprogramerare på amigan....

Problemet är att Delat systemminne (del till video och del till systemet) innebär att grafikminnet får sämre bandbredd än vad det skulle haft som dedikerat.

Inte många grafikkort idag som har ddr333 eller ddr400 minne.

Dynamiskt tilldelat minne var det väl inte frågan om här? Även om det går att ändra mängden videominne så är det väl inte dynamiskt? Eller?

Bevaka tråden