Hur bra är de snygga högtalarna?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 00:25

Jag tänkte komplettera min iBook med ett par snygga högtalare. Jag är helt insnöad på Harman Kardon Soundsticks !! men är tveksam på ljudet då de är rel. billiga. Det är setet som är helt genomskniligt och ruggigt snyggt. Någon som vet om de är något att ha?

Snygga högtalare och bra ljud finns annars i Tivoli audios iPAL. Sen att det blir en ruggigt bra radio som man kan ta med på resor och stranden gör ju inte den sämre.

• Oregistrerad
  • 2005-11-07 01:25

jag vill kunna spela högt också.... ha det som "hemmastereo" liksom nåt tips?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-07 07:41

Soundsticksen är bra som fn, där emot kanske inte över 100 dB då de slackar lite och inte riktigt orkar, mest på grund av luftvolymen i sticksen och basen
/Tangen

• Oregistrerad
  • 2005-11-07 10:03
  • Oregistrerad
  • 2005-11-07 17:23
Ursprungligen av sebbe84:

Lite trist då att soundsticksen låter 10 ggr bättre än dessa. (tycker f.ö. att sticksen bara är sådär)...

• Oregistrerad
  • 2005-11-07 17:37

alltså frågan är om man kan spela med hög volym (tänk: fest, partaj, småberusade människor m. dåligt omdöme) pallar någon av högtalarna det?? vill ju ha någon av dessa för de är mkt fina men pallar de trycket?

• Oregistrerad
  • 2005-11-07 18:12

Jag var på Mac Expo här i London och där fanns en herrans massa högtalare till både datorer och Ipods.
Kollade både på Harmon och Bose men de jag tyckte var bäst och snyggast var utan tvekan högtalarna från AE (Acoustic Energy Aego Music System).
http://play.com/play247.asp?page=title&r=ELEC&title=819534&p=321&g=409&pa=rgncs#

De små diskanterna är i metall och kändes mycket gedigna och anläggningen hade ett mycket bra och ärligt ljud för ett såpass lågt pris. Det var inga problem att ha ganska hög volym och fortfarande få ut bra ljud. Jag skulle inte jämföra dem med en riktig stereo men de var definitivt bättre i volym och ljud är vanliga dator högtalare. Såvida man inte bor i en tennis hall borde de duga bra för att spela musik och ha som ersättare för en stereo.

Tydligen släpps de inte förän slutet av November och jag vet inte vem som tar in dem i Sverige men jag har lagt in en beställning och återkommer när jag fått dem.

Senast redigerat 2005-11-07 18:30
  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 20:16

Jag tycker att soundsticksen lät skitbra, iofs kanske för att jag satt rakt framför dem. Jag kan dock inte uttala mig om hur högt man kan spela.

• Medlem
  • 2005-11-14 20:23

Funkar gott och väl i ett mindre rum! Go bas och sjysst diskant för att myspoppa musik och lira kuta å skjutaspel så att du känner granaterna i mellangärdet... Men om du tror att du ska kunna använda ett par datorhögtalare till att väcka grannarna med så får du tänka om. Då ska du ha en stereoanläggning med högtalare, och lägga ned betydligt mer pengar än 1500 spänn.

Jag har haft ett par soundsticks och de låter verkligen illa. Funkar till dataspel men till musik - ICKE!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-15 00:25

funkar skitbra i normalstort rum 30-40 kvm.
Frugan ber mig sänka om jag brassar på högsta.
På parkeringen utanför glor folk och undrar vad jag sysslar med.
Så ljudet är bra och klart godkänt även för ljudkräsna.
Men man skall ha hela kittet subwoofern samt soundsticksen, Ej enbart soundsticken.
Det blir som att enbart köra med diskanthögtalare....bas måste med.

• Oregistrerad
  • 2005-12-01 15:32
Ursprungligen av JanS:

funkar skitbra i normalstort rum 30-40 kvm.
Frugan ber mig sänka om jag brassar på högsta.
På parkeringen utanför glor folk och undrar vad jag sysslar med.
Så ljudet är bra och klart godkänt även för ljudkräsna.

Jag tror inte de "ljudkräsna" har riktigt samma kriterier som "ovan nämnda" (för att vara diplomatisk) ;).

• Medlem
  • 2005-12-01 13:09

Jag tycker även du kan ta en titt på Altec Lansing modellerna. Den här t.ex:

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=275400&product_id=581312

Ingen stero ersättare men den duger gott och väl som datorhögtalare för att spela upp all typ av musik i ett mindre rum. Jag äger själv föregångaren till denna model och jag är nöjd med dem. Det är iaf ett av de bättre 2.1-systemen jag hört live. Välldigt klart och tydligt ljud samtidigt som basen återger djuupa lågfrekvenser. Ett värdigt alternativ i 1500 klassen.

Mina grannar dunkar iu golvet när jag kör på hög volym (och fet bas) med Sticksen..

nya högtalare till iMac nått NYTT nån kan rekommendera?

helst små

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-03 06:35

För de som bryr sig om ljudkvalitén mer än utseendet så kan ni kolla på studiohögtalare.

http://prisjakt.nu/kategori.php?k=642&o=produkt_pris_inkmoms

http://www.accurateaudio.se/into/produkter.php?id=3&k=01&t=&u=&p=0008

Är utseende och storlek viktigast vet ni nog själva bäst vad ni är ute efter.

1
Bevaka tråden