Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook 2400c och trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag började fundera lite på om man skulle kunna fixa ett trådlöst nätverkskort till PowerBooken. Det är en PowerBook 2400c och därmed inte direkt ny. Just nu kör dem Mac OS 8.6 men Mac OS 9.1 kan installeras om det skulle behövas.

Vilka typer av kort fungerar?

Finns det något nytt kort som både fungerar i PowerBooken och har drivrutiner som fungerar med Mac OS 8 och/eller 9? Eller är det begagnat man får leta efter?

Jag hittade en gammal tråd här som kanske kan ge något.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=20198

Betyder det som Arvid skriver att man kan få Apples gamla AirPort-kort att fungera i t ex en PowerBook 2400c?

  • Medlem
  • 2005-11-06 23:32

Jag skulle tippa att Lucent Silvercard skulle funka. Har kört dem i diverse gamla macar. Jobbigt att hita såna bara, och drivisarna är inte heller helt enkla att hitta på nätet.

Jag har letat lite och det verkar som om Apples gamla AirPort-kort (802.11b) ska fungera som ett vanligt PC Card. Detta skulle innebära att det går att sätta in ett sådant kort och hårdvaran i en PowerBook 2400c skulle acceptera det. Problemet är att få operativsystemet att köra det. Men efter lite sökande så hittar jag AirPort 1.3.1 Patcher for 3400c and 2400c som tydligen ska få Apples AirPort-programvara att fungera.

En frågeställning jag dock inte hittat svar på: Apples datorer som AirPort officiellt stödjer har en inbygd antenn som ansluts till AirPort-kortet. Någon sådan antenn har inte PowerBook 2400c. Innebär detta ett problem? Innehåller AirPort-kortet en antenn eller finns datorns antenn enbart för att förlänga räckvidden?

Ursprungligen av Björn Leander:

Jag har letat lite och det verkar som om Apples gamla AirPort-kort (802.11b) ska fungera som ett vanligt PC Card. Detta skulle innebära att det går att sätta in ett sådant kort och hårdvaran i en PowerBook 2400c skulle acceptera det. Problemet är att få operativsystemet att köra det. Men efter lite sökande så hittar jag AirPort 1.3.1 Patcher for 3400c and 2400c som tydligen ska få Apples AirPort-programvara att fungera.

En frågeställning jag dock inte hittat svar på: Apples datorer som AirPort officiellt stödjer har en inbygd antenn som ansluts till AirPort-kortet. Någon sådan antenn har inte PowerBook 2400c. Innebär detta ett problem? Innehåller AirPort-kortet en antenn eller finns datorns antenn enbart för att förlänga räckvidden?

Det blir väl som vilken PC som helst, Wlan-kortet innehåller en antenn. Att försöka köra med AirPort skulle jag inte göra, bättre att försöka få något mer generellt kort att fungera.

1
Bevaka tråden