Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PHP-PDF funktionalitet

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet att Samuel K sitter och trycker på en fin PHP-Latex-PDF lösning. Skulle du kunna posta den här?

Det där låter spännande ...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:
Vet att Samuel K sitter och trycker på en fin PHP-Latex-PDF lösning. Skulle du kunna posta den här?

Jag undrar mest hur man kombinerar PHP, PDF och ?Latex?

PHP och PDF är bra att kombinera - men, var kommer latex in i bilden?

LaTeX gissar jag, och inga gummigrunkor.

Letade på l a t e x . c o m men det var visst fel...

Vill ni veta mera om LaTeX, kolla här:

http://www.latex-project.org/

/Ola
P.S. Håller på och bygger en lösning för att producera PDF-filer från Lasso, det skall bli kul. Skojigt att se att flera pysslar med liknande saker.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:
Vet att Samuel K sitter och trycker på en fin PHP-Latex-PDF lösning. Skulle du kunna posta den här?

Jo, jag har en färdig lösning... problemet är bara att den ligger på hårddisken som sitter i min döda Cube. Eftersom Umdacs tekniker just nu obducerar den för att ta reda på exakt hur illa det går när ett logikkort utsätts för 230 volts växelspänning så kommer det dessvärre att dröja ett tag innan jag kan posta något.

För de som inte vet, är LaTeX ett markupspråk man använder för att skapa dokument. LaTeX-dokument skrivs i ASCII-text som är uppmärkt med LaTeX-kommandon. Sedan körs det hela genom latex (genererar dvi-filer) eller pdflatex (ger pdf:er i stället för dvi). Inom den akademiska världen (särskilt bland matematiker och datavetare) är LaTeX väldigt stort, eftersom det går så pass mycket fortare än att bråka med animerade gem om vem som är bäst på svensk grammatik och dessutom ger bättre typograferade texter. Dessutom är LaTeX-funktionerna för matematiska formler extremt kraftfulla.

Fördelen med att köra LaTeX, jämfört med de ganska sunkiga pdf-funktionerna i php, är rätt många. T.ex. får man kerning, ligaturer och avstavning gratis, dessutom är det hur enkelt som helst att infoga grafikobjekt och om så önskas kan man ordna innehållsförteckningar, sidhuvuden och sidfötter med enkla kommandon.

Rent principiellt går man tillväga ungefär så här:

1. Med lämpliga strängfunktioner ersätter man det som skulle ha varit HTML-kod med LaTeX-kod. Exempel:

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">% Säger att vi skriver en "artikel", vi använder a4, och texten ska vara 11pt
documentclass[titlepage,a4paper,11pt]{article}
% diverse paket som vi använder
usepackage{isolatin1,moreverb,fancyheadings,graphicx, amssymb}
% att vi skriver svenska
usepackage[swedish]{babel}

% Början på själva dokumentet
egin{document}

includegraphics[width="1 extwidth"]{bild.jpg}
extit{Detta är en bildtext}

section{Detta är en rubrik}
Här kan vi skriva lite text.

egin{itemize}
item Detta är punkt 1 i en ickenumrerad lista.
item Detta är punkt 2.
end{enumerate}

% Slut på dokumentet:
end{document}</pre>

2. Spara ner dokumentet som en LaTeX-fil (egentligen en vanlig textfil, men man brukar ge dem ändelsen .tex) någonstans på servern.

3. Kör LaTeX-kompilatorn för att generera pdf:en. Kan t.ex. göras så här:

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">exec("pdflatex mintext.tex");</pre>

4. Skicka iväg den genererade PDF:en till besökaren. Kan antingen göras genom att lägga PDF:en direkt i en katalog som går att komma åt via webben eller genom att använda sig av fpassthru().

I lösningen jag har beskrivit här får man bara ett rent standarddokument, med den klassiskt akademiska LaTeX-layouten. Det blir alltså inte världens mest spännande dokument (men väldigt vältypograferat), och dessvärre måste man kunna LaTeX rätt bra för att kunna göra lite häftigare layout. Men det är långtifrån omöjligt! Själv hade jag mycket hjälp av Debians flyers:

http://www.debian.org/events/materials/flyers/general/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-03 18:07

Finns det inte något litet snällt program som låter en skapa LaTeX-filer utan att man behöver kunna all krånglig kod?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: HL:
Finns det inte något litet snällt program som låter en skapa LaTeX-filer utan att man behöver kunna all krånglig kod?

Lyx är väl ganska vettigt för att komma igång lite.
Finns som en del i fink.

1
Bevaka tråden