Mac Mini DVD regioner...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kompis till mig har precis köpt en Mac Mini, han har spelat lite olika DVD skivor i olika regioner (1 & 2).
Han har då bytt region 4 ggr nu och skulle till och bestämma sig för region 2 och när han nu skickar in en sådan DVD skiva får han fel -70001 och den säger att det inte går att byta region.

Apple supporten står handfallen (surprise!) men gör vi på 99mac det?
Jag vet inte vad det beror på, jag har sagt åt honom att nollställa NVRAM. (Den som säger zappa pramen kommer jag morra åt).

DVD-läsarens firmware är vad som är felet, den tillåter bara ändring av regionskoden 4ggr. Nollställa VRAM kommer inte lösa problemet, utan apple måste nollställa firmwaren i spelaren. Alternativt så får din kompis hitta en ny firmware och flasha om den igen.

En bra lösning är annars att använda VLC Media Player för att gå förbi regionskodningen när du ska spela upp DVD, då den ignorera den

Tack!
Jag ringer honom på en gång!
99mac rules!

Så där ja då är han meddelad, han hade redan provat VLC och säger att den inte spelar alla DVD-skivor. Inget jag vet något om eftersom jag aldrig spelar DVDer i datorn.
Jag rekommenderade Mplayer som ett komplement till VLC.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-05 18:01

Jag laste någonstans, idag, att nar DVD spelaren val har bestamt region, går det inte att andra tillbaks den. Nar regionen ar bestamd, generar DVD spelaren falska error-signaler nar man stopper in en skiva från 'fel' region, såvida att alternativt DVD-mjukvara (a la VLC/mplayer) inte fungerar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-05 18:25

Det är synd att behöva byta ut DVD-spelaren i Mac mini. Det kostar mycket pengar.

Ni kan går runt med att söka i google "regionsfri".

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-06 06:46

Tror att man får mer för pengarna om man skaffar sig en extern DVD brännare, dessutom får man inte så hög värmeutveckling i datorn som om man hade en intern, och så håller datorn längre. (Och sedan blir det något lättare att använda den nya brännare med en annan dator).

/m

1
Bevaka tråden