Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBooken håller ca 60 grader hela tiden

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-04 22:39

Processortemperaturen på min iBook håller ca 60 grader hela tiden, även om jag bara är inne på 99mac. Tycker detta är en ganska hög temperatur, eftersom 10 grader till skulle kunna skada datorn.
Fläkten går nästan bara igång vid uppstart. Jag har den på en icurve. Jag har även en USB-hubb ansluten som tar ström från datorn, en Firewirehårddisk och en extra skärm.

Senast redigerat 2006-08-15 22:59

Jag trodde att allt som man kopplade in t.ex extern skärm osv. gjorde datorn varmare , har jag fel?

Ohh, not cool.
I värsta fall får du rikta en bordsfläkt mot datorn kanske?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-05 02:25

Ring pappa apple..

Hur mäter man temperaturen? Varifrån kommer tumnageln?

m

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-05 10:08

Finns lite olika program för sånt, Temperature Monitor heter det jag använder.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19994

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-11-05 12:40

Som någon skrev ring apple. Annars kan du ett extra elememt nu när kylan kommer

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-11-05 13:18

Jag har samma temp i min PB så det skall nog inte vara någon fara med din iBook.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-11-05 13:23

Om man har "locket" öppet eller stängt påverkar väl temperaturen relativt mycket?

ja Bokis, det gör det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-05 14:59

kör ibland med det inbyggda tangentbordet av

Men kör du med datorn ihopvikt eller inte?
Om du gör det så är temperaturen högre än normalt.

gör lite standard felsökning innan du ringer apple.

Coldboota din mac. Starta inga applikationer, och kolla i activity monitorn vilka processer som är igång och om någon av dem tar mycket CPU. Om du har otur så kan indexeringen av Spotlight hänga upp sig och kan bidra till ökad temperatur t.ex.

Min ibook håller 42-44 grader vid websurfande, efter att jag tog bort Dashboard.. annars låg den på runt 52.

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2005-11-05 23:53

Grafikkort och processor behöver man väl inte oroa sig för nämnvärt innan dom når det gradantal som är satt som "skadligt". Hårddisken får väl längre livslängd ju kyligare den är. Min erfarenhet från tidigare datorer och en xbox är att man oroar sig i onödan... Känner ingen som har fått skador på sina prylar från värme så länge fläktarna fungerat. Men på en bärbar kan det ju vara känsligt om chassit blir så varmt att det är störande... Lite off-topic så tycker jag att ibookens tendens att bli varm på vänstersidan helt enkelt är ett exempel på taskig design. Men man vänjer sig och anpassar sig...

Man hinner antagligen sälja eller byta ut sin dator innan processorn svettats ihjäl.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-11-06 00:19

Hårddisken är på vänster sida så därför är det varmare där än på den högra sidan

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-06 01:10

Min iBook låg på stabila 48*C, när jag små surfade lite, lyssnade på musik och pillade med lite bilder. Skrev även mail

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-11-06 11:22

Grejen jag inte förstår varför ingen skriver? Det är ju ganska självklart att processortemperaturen och allt vad det innebär går upp när du har så mycket saker inkopplade till datorn, då måste den ju arbeta mer? Eller har jag fel? iCurve, USB-hubb, Firewirehårddisk och extern skärm låter lite väl mycket för mig.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-11-06 11:30

Har själv ungefär samma saker som han har ikopplad till datorn och värmen stiger inte mycket mer än om jag kopplar bort allt så det är nog inte det som spökar hos han. iCurve är en ställning för att höja datorn och kyla den lite, inte något man kopplar till datorn

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-11-06 12:03

Det vet jag mycket väl att det är, men ni förstår ju ändå? Jag menar, det är ändå en sak som har med datorn att göra som gör att datorn KAN stiga, eller vad vet jag? Ingenting tydligen. Men jag vet mycket väl vad är en iCurve är. Ett tillbehör ja. Gnäll.

Finns det inte ett program som är, man kan kolla vilka program som tar hur mycket % av procesorn och sätta extra mycket kraft på t.ex. photosop om man ska rendera en bild?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-06 12:57
Ursprungligen av dayweed:

Det vet jag mycket väl att det är, men ni förstår ju ändå? Jag menar, det är ändå en sak som har med datorn att göra som gör att datorn KAN stiga, eller vad vet jag? Ingenting tydligen. Men jag vet mycket väl vad är en iCurve är. Ett tillbehör ja. Gnäll.

Jo, USB-hubbar och Firewirediskar är otroligt processorkrävande och gör att processortempen stiger Flera grader! *ironi*

Spelar ingen roll om jag har 1st usb-disk, 1 mus, en ipod mini via firewire, o.s.v. till min ibook, den håller sig ändå runt 40C..

Att tempen skulle stiga en massa för att man kopplar in Externa enheter är bara massa Bull så länge det inte är otroligt processorkrävande saker. Något varken USB-hubb, Firewiredisk eller en Extern skärm kan sägas vara..

Kanske att dom drar lite ström så att nån ful transistor nånstans får jobba lite extra, men det är så försumbart i det stora hela att det ändå inte skulle röra sig om några större förändringar.

Eller du kanske bör berätta dina teorier för min mac mini, som har tangentbord, bluetooth-sticka, mus, skärm, firewire-disk (läs ipod mini), skrivare och ibland mer inkopplat och håller precis samma temperatur (inom felmarginal iallafall) oavsett..

Kör killen med locket stängt så har han väl antagligen problemet där, mycket kylning går genom tangentbordet.
--

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-11-06 14:41

vet inte va som hände...har inte tagit bort eller lagt till något, men det verkar ha fixat sig iallafall.

Senast redigerat 2006-08-15 22:59

Du kanske hade en systemfil som låste sig och skapade väsen, vilket skulle kunna resultera i att processorn belastas till 100%, en omstart brukar kunna läsa det.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 18:01

Samma problem... Temperaturen ligger runt 60° (processor och grafik) då jag har 8-10 program igång i dockan och surfar, kollar lite i dashboard, flyttar lite filer till den externa disken osv. Kan inte komma ihåg att den låg så högt för någon månad sedan. Ansluter man skärmen och kör någon film startar fläkten. Har startat om datorn, kör med suddi i bakkant och undviker att ha i skärmen... Vad har ni för temperaturer? Några bra sätt att analysera varför tempen har ökat på sistone? CPU usage: 40-50% enligt top. Kan man få fram några medelvärde på CPU anv, temp, minne, mm?

G4 1.2/60/768/BT/AP

/Anders

Du har möjligtvis inte stängt av Nap. Om man gör det ökar nämligen temperaturen.
Det gör man i Systeminställningar > Processor om man har det installerat.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-17 08:04
Ursprungligen av Björn Leander:

Du har möjligtvis inte stängt av Nap. Om man gör det ökar nämligen temperaturen.
Det gör man i Systeminställningar > Processor om man har det installerat.

Har inte det installerat...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 14:52

Min temp på iBooken har också den senaste tiden legat högt men jag har det också ganska varmt inne och ingen direkt vädring i min lilla lya. Det kan vara en faktor tror jag. Om rumstemperaturen är hög så kan det påverka datorn mera.

Känner igen mig med zzz. Har också samma temp och liknande med tillbehör och prog igång. Dessutom har jag ganska mycket fart på wifi in och ut som påverkar hårddisken att ständigt arbeta mycket.

Troligen är det inget att oroa sig för. Ibland läger jag något under i framkant så det kommer in gott med luft under.

När jag tänker efter är nog tempen mycket lägre när jag har med mig iBooken och bara skriver eller surfar lite. Det är väl bara naturligt, mindre igång - mindre värme.

Ursäkta, vad är Nap?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-17 16:04

Någon som vet om det finns något sätt att ta reda på cpu-temp på de nya Intel iMacarna?
När jag kör Temperature Monitor hittar den bara hårddisksensorn och gpu-sensorn. Disken ligger på dryga 40 grader och grafikkortet på 95-100 grader. Låter inte det sista väldigt mycket??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 22:10

Jag har också haft samma 'problem' länge nu, min iBook ligger alltid mellan 56-61 grader på prollen, trots att jag i princip bara surfar. Kollat processer, inget skumt där. Kör med nätadapter och full klockfrekvensk på prollen: 1.33GHz. Kör jag batteri så kör jag "Reducerad Processorhastighet" och då är skiten sval minsann.

Jag tror det har att göra med vilken inställning man har i strömspararen. Jag tror att vi som har 'problemet' upplever det för att vi kör med "Högsta Processorhastighet" påslaget hela tiden.

Ni som inte märker av det har den nog inställd på "Automatisk" då jag skulle gissa på att processorn klockar upp och ned sig beroende på vad man gör för något. Ungefär som Intels Speedstep-teknologi.

Bevaka tråden