Lurad!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

!!Obs allt detta är än så länge bara spekulationer, alla misstänkta, ingen dömd!!

Ja sicken blås.. en erfarenhet rikare och tre tusen kronor fattigare. Med minimal risk för att jag tar ut förlusten i förskott eller är särdeles paranoid delar jag med mig av orsaken till den fastnaglade förödmjukelsen. Säkert så skulle 99% av er (särskilt som detta är ett macforum) inte gå på bondfångeri av denna påvra kaliber, men för er andra, och jag själv som gärna tror det bästa om vem som helst nästan när som helst:
Jag har varit tänd på en Ibook ett tag, den har gäckat mina dagdrömmar, mycket på grund av en avhängig grotesk gammal, gammal pc som surrar alldeles för mycket.
Annons på blocket ( bifogar texten ), jättebra pris ( för bra pris ). Jag ringer, killen, vi kan kalla honom eh Björn, han låter inte skum fast jag tänker nog mest på Ibooken.

"Ut och resa snart, till Malaysia, behöver pengar...nja en kille ska komma o kolla på den imorgon...snabb affär?...ok så här: du sätter in hälften av pengarna på mitt konto och lova att sätta in resten så fort du får datorn, lova...dela på frakten också?"...(en klassiker!!)

Det hela gick ganska fort, jag tänkte ungefär tio min...och kom fram till: han e nog schysst...

Misstankar väcktes, om de nog ändå inte funnits där ända från början om än i för liten skala för att kunna besegra mitt habegär-stegrades, när jag ringde tillbaka och han inte verkade speciellt tacksam alls, han liksom gäspade fram..."ja de e bra" när jag bekräftade överföringen.

Shit! Min jävla dumskalle!

Ber en polare ringa till honom och spela intresserad, Björn drar samma historia, vill sälja på samma sätt till min polare. Hmmmmmm. Jag ringer tillbaka för att konfrontera honom, inget svar. Min polare ringer, han bedyrar att han inte försöker lura någon, han har två datorer. Min polare tycker att han är övertygande. En annan möjlighet: han kan säljer ett gäng stulna datorer. Jag ringer igen, han svarar och tycker vi är lustiga ( han blir inte ens sur ) och tycker inte att jag ska oroa mig, datorn kommer i övermorgon ( idag ). Han vill också visa att han har en annan annons uppe, jag hittar ingen, Osby (länk) annonsen säger han sig inte ligga bakom. Han kan inte kolla själv, konstigt eftersom någon tagit bort annonsen jag ringt på. men bedyrar att annonsen finns där. Jaja säger jag. Jag ringer upp lite senare och ber mellan raderna att han inte ska blåsa mig: jag har egentligen inte råd att ta en sådan här risk för jag är fattig osv...Björn tycker att jag ska sova gott och inte oroa mig. Idag är Björns telefon avstängd.

Så nu, jag kan bara vänta och se, idag kom inget men det kan ju dyka upp imorgon: En Ibook på posten - knappast! En stulen Ibook på posten - mindre troligt, varför bemöda sig. En tegelsten på postförskott - mer troligt. En ingenting - säkerligen...

Jag tror att Björn strax knarkar upp mina pengar i Malaysia, fast jag kanske är naiv som tror att han talade sanning om resmålet, och så ber jag om ursäkt till alla knarkare som aldrig skulle göra så här.

Björns mobil var förstås inte listad, men enligt utsago jobbar han ju i säkerhetsbranschen... Hans ovanliga fullständiga namn - innehavaren (?) av det bankkonto i FSB jag fört över pengar till, finns det fyra mobilnummer kopplade till, alla listade på en adress i Malmö. Hans annons på blocket var satt som från Blekinge.
Sedan upptäckte jag en annan annons, som ligger uppe nu, misstänkt lik ( bifogar länk ), de har samma specifikationer och dessutom liknande stavfel om man tittar noga...från Osby.
Den misstänkta annonsen som är uppmärksammad in en tråd nedanför är från Kristianstad....kartbok någon? äsch, amatördetektiv...

Björns annons från 1 nov 15:43:

Pris: 6 000 kr

Säjer nu min ögonsten. Datorn är endast fem månader och i nyskick. Inga repor, döda pixlar, mm.

Info:
iBook G4
CPU: 1,4 GHz
Minne: 10024 MB SDRAM.
Hårddisk: 80 GB, FUJITSU MHT2030AT
CD-RW/DVD-komboenhet. All mjukvara är orginal.

Inbyggd Bluetooth & Airport, 10/100 LAN, modem, Firewire, 2 st USB, mini-DVI. adapter till VGA

Laddare, originalkartong, manualer. mm. Väska medföljer för att förhindra att den repas då man har den i väskan. Det är en lätt och tyst dator.

Säljes vid snabb affär för 6000:-

Kan skickas mot fraktkostnad.

"Osby annonsen" :
http://www.blocket.se/view/6486323.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

// Richard.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-03 15:53
Ursprungligen av Ponnyponk:

Säjer nu min ögonsten. Datorn är endast fem månader och i nyskick. Inga repor, döda pixlar, mm.

Jävligt trist för dig Vänta någon för att vara säker på att han verkligen blåst dig dag och polisanmäl sedan killen för bedrägeri, du har ju hans kontonummer.

Varför skriver alla bedragare att de säljer sin "ögonsten" förresten??

Återigen: betala ALDRIG i förskott om du inte känner personen du köper av.

Det är knepiga frågor. När båda sidor är ärliga funkar det hur man än gör, men när den ena är oärlig så funkar det ju inte, men vem är det som vill lura vem? Vem ska skicka först?

Finns det något sätt att göra PF-betalning säker? Kan man stoppa pengarna om man får en tom kartong?

Och glöm inte att posten tar tid. En snål säljare kan få för sig att skicka varor med B-porto (åtminstone mindre saker) och det tar en evig tid.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-11-03 17:23
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är knepiga frågor. När båda sidor är ärliga funkar det hur man än gör, men när den ena är oärlig så funkar det ju inte, men vem är det som vill lura vem? Vem ska skicka först?

Finns det något sätt att göra PF-betalning säker? Kan man stoppa pengarna om man får en tom kartong?

Och glöm inte att posten tar tid. En snål säljare kan få för sig att skicka varor med B-porto (åtminstone mindre saker) och det tar en evig tid.

Om du hämtar dina paket i samma butik som jag gör, Spar (eller Tempo kanske den heter nu?), så hämtar man ju paketen vid mjölkkylen(!). Då kan man stanna vid ostdisken och kontrollera innehållet innan man betalar i kassan. Gillar man det inte lär det ju bara vara att klistra ihop paketet igen och skicka tillbaka...

Ursprungligen av JvA:

Om du hämtar dina paket i samma butik som jag gör, Spar (eller Tempo kanske den heter nu?), så hämtar man ju paketen vid mjölkkylen(!). Då kan man stanna vid ostdisken och kontrollera innehållet innan man betalar i kassan. Gillar man det inte lär det ju bara vara att klistra ihop paketet igen och skicka tillbaka...

Har vi samma butik? Favör/Vivo/Spar/Tempo, paket vid mjölken, det låter bekant. Sedan går man till kassan och betalar två liter mjölk och en hårddisk.

Men har man generellt rätt att öppna? Borde man inte göra det när expediten är närvarande?

Blocket har väl nån sorts "säker betalning" vet inte hur de fungerar dock..

iBook 1.42 Ghz kom i 26 Juli, du är nog tyvär blåst
Någon på 99Mac som bor i närheten och vill kolla på Osby datorn?

Ingemar: man kan göra en "Öppnas innan betalning" på postförskott.

Den i Osby är fejk, han sa Nypris: 10500:-, det är vad en 12" kostar, och det finns inte 12" i 1.42GHz...

Ännu ett misstag, om han hade 1,42Ghz så skulle han ha en DVD±R/CD-RW brännare, han har ju bara en Combo.

Kom ihåg hans telefon nummer, skriv ner det på en fil på datorn och spara som typ: "FARLIG FÖRSÄLJARE!!"

Senast redigerat 2005-11-03 16:19

Jag har använt mig av Blockets säker betalning och det fungerar alldeles utmärkt.
Jag sätter in pengarna på ett konto som ägs av Blocket eller deras partner.
Detta konto kan sedan säljaren titta på och se att pengarna finns där, när jag sedan får grejjen så godkänner säljaren att han skickat den och jag godkänner att jag fått den, först då får säljaren sina pengar.
Perfekt funkade det för mig så kommer jag alltid att handla via blocket i framtiden.

Ett sätt att undvika att bli lurad: Be att få datorns serienummer, innan du skickar några pengar.

Om de inte vill skicka serienumret, eller inte svarar alls, så är det ju helt säkert en bluff.

Om de skickar ett serienummer - gå in på den här sidan och kolla om det stämmer med datorn som annonseras. Om serienumret inte finns där, eller om serienumret visar en annan datormodell, så är det med största sannolikhet också en bluffannons.

Om serienumret stämmer med rätt datormodell - kontakta Polisen och/eller AppleCare, och kontrollera om den är anmäld som stulen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett sätt att undvika att bli lurad: Be att få datorns serienummer, innan du skickar några pengar.

Så enkelt, jag kan inte fatta att jag bara såg gröna ängar med smäckra, pålitliga Ibooks skuttandes framför mig....

Ehum...
http://www3.blocket.se/cgi-bin/hjalp?cmd=faq_abuse&caller=shl_s&l=&city=0
Använd om din dator inte har kommit på måndag(som den säkert inte har gjort, men man får hoppas)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-03 20:57

Du tar nog ut sorgen i förskott!
Är många saker som kan hända...något kommer ivägen och han skickar någon/några dagar senare, posten segar, han postar på kvällen efter dom har skickat paketen och liknande saker.
Har själv råkat göra samma sak flera gånger när jag har skickat..

"Aja, jag skickar imorn..."

Sedan kilar man iväg bara för att märka att dom har hunnit stänga eller liknande, eller kommer en polare förbi också drar man ut och helt glömmer att skicka. Skulle nog säga att kommer inte efter 3 dagar (+ dagen då det skulle komma) så är det dags att börja oroa sig, men att börja oroa sig för att det inte kom exakt på samma dag är bara dum.
Tänk även på, att det tar, iaf här, en extra dag för avin.
Så även OM paketet tx.e kom fram idag så kommer nästan alltid avin först dagen efter.

• Medlem
  • 2005-11-03 21:28

Kolla in dagens fynd!:
http://www.blocket.se/view/6515760.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0

Stulen eller bara jävligt missnöjd med sitt köp...?

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-03 21:37
Ursprungligen av Måns:

Kolla in dagens fynd!:

Den där datorn är ju värd åtminstone 20.000 kr. Säljer man den billigare har man nog inte rent mjöl i påsen.

Ursprungligen av Måns:

Kolla in dagens fynd!:

Dagens fynd borde väl ändå vara denna här:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=88232

Ursprungligen av Måns:

Kolla in dagens fynd!:

Var tvungen att svara på den... *hehe*

"Hej Leo!
Extremt intresserad är en underdrift.
Jag vill ha den helt enkelt.
Men jag skulle vilja ha serienumret på maskinen.
Var finns du för jag kommer hämta den personligen.

mvh,
Mattias"

Ska bli spännade att se vad han svarar. För detta namn Leo tycker jag mig känns igen.
Lär inte få något svar. Men den som lever får se.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Var tvungen att svara på den... *hehe*

"Hej Leo!
Extremt intresserad är en underdrift.
Jag vill ha den helt enkelt.
Men jag skulle vilja ha serienumret på maskinen.
Var finns du för jag kommer hämta den personligen.

mvh,
Mattias"

Ska bli spännade att se vad han svarar. För detta namn Leo tycker jag mig känns igen.
Lär inte få något svar. Men den som lever får se.

inget svar än?

• Medlem
  • 2005-11-03 21:44

Shit, jag vill ju gärna tro att den skulle kunna bli min för 16K men jag fattar ju att det rör sig om ett "skämt"

När det är FÖR bra för att vara sant brukar det just vara det...

Kom du ihåg hur bilden såg ut på datorn du köpte halv(hittills) Ponnyponk?

Var det smala kanter vid sidorna om tangentbordet eller lite tjockare?

12" http://amd.co.at/pat/stuff/ibook.jpg
14" http://lss.wisc.edu/facilities/labs/laptops/images/ibook.jpg

Ursprungligen av apple4ever:

Kom du ihåg hur bilden såg ut på datorn du köpte halv(hittills) Ponnyponk?

Jaa, jag har den sparad i word...få se nu. Aha, bilden är på en 12" Ibook. Hur lägger jag in den här? Någon kanske känner igen bilden.
Jag är hyfsat säker på att det är en blåsning, men får väl vänta till på måndag innan jag gör något....

...

Vilken chans har man att få tillbaka pengarna i en sån här affär?

• Medlem
  • Lund
  • 2005-11-04 12:24
Ursprungligen av ddworsky:

Noll?

Ursprungligen av what:

Noll?

Jag skulle också tippa på att chansen ligger där omkring, han är nog redan redan slut ekonomiskt...

Inget idag heller, som väntat.

Haha min svåger som är jurist tycker att det låter spännande och skoj, särskilt om han får chansen att inleda en proccess mot någon som förtjänar det....vet inte riktigt hur det känns det där med "läropeng"...han tjänar ju desto mer....eh förlåt, jag kanske ska starta en blogg...

Ursprungligen av ddworsky:

Den kan vara rätt stor om du lyckats få tag i personen och polisanmäla honom, går de till rätten och han döms så kan du då kräva dina pengara av honom har hrn inga pengar så kan man kräva de via kronofogden...

sitter själv uppe nu med ett åtal mot en yngling som lurat mig på 14 000kr, han är fast för bedrägari och skall upp i rätten i januari, efter de så kan jag kräva tillbaka mina pengar och enligt polisen så är de rätt stor chans att jag får tillbaka mina iaf.

"De uppger sina bankkontonummer och räknar med att åka fast. Det rör sig om desperata människor som behöver pengar och som är beredda att ta konsekvenserna, säger Christian Söderström, kriminalinspektör vid Citypolisen i Stockholm."

http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/print.jsp?&a=483926

• Medlem
  • 2005-11-06 13:34

Jag har inte heller fått något svar av "Leo"...

www.internetgirot.se

Blocket samarbetar ju tom med internetgirot.

Skulle själv aldrig betala en vara i förskott.

• Oregistrerad
  • 2005-11-10 10:02

En till blåst

Du ska nog inte räkna med att få tillbaka pengarna, jag blev själv blåst på 20.000:-
De som blåste mig via blocket blev båda åtalade och dömda, men inga av pengarna fanns kvar så det enda svaret vi fick från polis/advokat var att kontakta kronofogden och lägga betalningsanmärkning på dessa två idioter i GBG.

Det är nu exakt ett år sedan detta hände, inga pengar hos mig ännu kan jag lova, så jag kan väl säga att jag har fått förtränga mina 20.000:-.

För att dra en riktig klyscha: Man lär sig av sina misstag.

Jag lider med dig!

1
Bevaka tråden