Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställa in portkoppling i Aiport Administratörsverktyg för Bittorrent

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-02 14:07

Hej!

Vad jag har förstått måste man öppna upp portar för att få Bittorrent att fungera ordentligt och att man gör detta i Airport Administratörsverktyg -> Ställ in -> Portkoppling. Min bittorrent-klient (Azureus) har porten 6881 inställd som inkommande TCP-port. Hur ska jag nu göra? I portkoppling kan jag ställa in allmän port, egen port och egen ip-adress. Ska både allmän och egen port vara 6881? Och hur vet jag min IP-adress?

mvh

Johnnie

De du gör är ju att du ställer in att airporten ska skicka vidare port 6681 till din dator. Sen beroende på hur du har ditt nätverk kopplat så blir de lite olika. Men har du din airport ut mot internet, så ska du kolla på din mac i Nätverksinställningarna vad den fått för ipadress tilldelad av airporten, sen väljer du i airport-admin att skicka de som kommer på port 6681 vidare till de ip din dator har.

Glöm inte att öppna port 6881 i datorns brandvägg också (hittas i Systeminställningar-Fildelning).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-11-02 19:04

Hej och tusen tack för hjälpen.

Jag blir inte riktigt klok på det här (förmodligen för att jag inte vet riktigt vad jag sysslar med). Om jag öppnar Airport administrationsverktyg får jag välja basstation. (Jag har bara en.) Den har IP-adress 10.0.1.1. Öppnar jag däremot nätverk i systeminställningar och väljer Airport -> TCP/IP visar den IP-adressen 10.0.1.2. och router 10.0.1.1. Det verkar som om 10.0.1.2 är den rätta (vilket syns i och med att Azureus fungerar då jag skickar 6881 till den adressen) men det hela förvirrar lite. Varför har jag två ip-adresser och varför visas en helt annan adress när jag går till http://www.myip.nu/?

//Johnnie

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-02 19:23

Jag är inte helt säker, men din riktiga ip-adress torde vara det som myip visar. En basstations (routers) adress brukar vara 10.0.1.1 och sen har de olika datorena tilldelade ip-adresser från typ 10.0.1.2 till 10.0.1.200 utdelade av routern. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 19:26

Johnnie,

Adressen 10.0.1.2 är din dators IP-adress i ditt lokala nätverk (LAN)...

Adressen 10.0.1.1 är din Airport/routers IP-adress i ditt lokala nätverk (LAN)...

Adressen som visas på adressen www.myip.se är den adress som din Airport/router har mot internet (WAN). Denna adress är också den adress som din/dina datorer internet "får" då de ansluter mot servrar på internet.

Denna teknik med att ha interna adresser "innanför" en router och "externa" adresser utanför kallas NAT (Network Address Translation)

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 20:25

Jag har också problem med brandvägg, BitTorrent och port forward.
Min BT-tracker påstår att min port är blockerad av brandvägg.
Man kan testa här: http://btfaq.com/natcheck.pl?

Jag förstår inte hur den kan påstå att min port är blockerad.
I min routers brandvägg har jag ställt in port forwarding så att
trafik till min WAN IP (routerns externa IP) på en viss port (Bittorrent, 12960 kör jag)
ska forwardas till 192.168.0.2 som är min PowerBook där BitTorrent körs.
På PowerBook har jag öppnat port 12960 i Systeminställningar - Fildelning - Brandvägg.
Jag har även stängt av brandväggen i Mac OS X (10.3.9) helt.
Samma sak, det påstås att min port är blockerad. Mycket frustrerande...

Har kört ipfw -flush.
Vad heter den process som är brandväggen?
Trodde den skulle heta typ "ipchain" som jag tror den heter i Linux.

1
Bevaka tråden