Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kommentera nyhetsposter

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-16 00:17

Har kanske inte funderat så värst mycket ännu men tänkte att det är lika bra att slänga ut en notis här och se vad ni har för tips.
Kanske ska nämna vad jag syftar på också

Ungefär som macnytts hemsida så tänkte jag att användarna på sidan jag gör nu skall kunna kommentera nyhetspostningar, som kan bli rätt många.

Jag undrar om man skall använda sig av textfiler eller MySQL(det är alternativen jag tänkt mig iaf).

Om man använder 2 separata MySQL tabeller för nyhetsinlägg och nyhetskommentarer så känns det tungt om den skall söka igenom hela "nyhetskommentarer" varje gång den skall hämta kommentarerna... men det kanske går fort om man väljer att bara hämta posterna med "parent: nyhetsid" (om ni förstod den luddiga förklaringen)

Alla tips är varmt välkomna!

ps. ni får gärna tips om det är smartare att använda endast en tabell eller fler än två...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-16 13:06

MySQL med två tabeller och parent: nyhetsid låter som en utmärkt lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-16 13:12

Allright!
Tror den lösningen ska fungera bra.
Vill helst slippa mecka massor om några veckor när allt strömmar på för fullt...

Din bekräftan räckte för att jag skulle känna mig övertygad

  • Oregistrerad
  • 2003-01-16 23:44

Jag frånsäger mig omedelbums allt ansvar för vad jag säger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-17 00:31

Hehehhehe

har suttit ca 6-7h och skrivit ett "hur många online"-script nu.. riktigt nöjd.
Fast det arbetar med IP just nu, ska ändra till sessions...

för nyhetsdelen ligger allt ansvar hos dig

  • Oregistrerad
  • 2003-01-17 21:34

Med bra index kommer det inte vara ett dugg långsamt att ha det liggande i två tables. Vi hade en table med 2m+ rader och det gick på cirkus 1 sekund att dra fram rader ur den om vi sökte på en indexerat fält.

//Patrick

1
Bevaka tråden