Byta optisk enhet i iMac G3?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-01 12:02

Hej.
Min cd-spelare i min iMac G3 333 mhz har slutat läsa cd-skivor och jag tänkte byta ut den mot en gammal cd-brännare jag har liggande. Går det? Jag vet t ex att det finns en guide till hur man byter den optiska enheten i en eMac. Sitter det en även en standardenhet i iMacen? Är det kanske en för svår operation?
Tacksam för tips.
/Henke

• Oregistrerad
  • 2005-11-01 12:38

Jag har bytt hårddisk och optisk enhet i min iMac G3 233mhz (rev B) och en så vidare svår operation tyckte jag inte att det var... på min pärla var det några skruvar att dra ur höljet (undertill) sen två "spärrar" som man fick trycka på med skruvmejsel. Sen sitter hela innandömet med två skruvar vid ett "handtag" som du bara drar ur all teknik (utom själva skärmen) med, sen får du skruva bort del för del, för allt sitter ihop i en stor klump, och på min så sitter optiska enheten med två "hakar", så jag måste trycka ned, sen bakåt för att få den att släppa, sen är det bara att dra ur sladdarna till den, sätta dit den nya och plocka ihop allt som det var. Skriv ned hur det satt om du blir minsta osäker... Att säga att det är svårt är att ljuga, men att säga att det är lätt är att underdriva

Lycka till!!

• Medlem
  • 2005-11-01 16:01
Ursprungligen av Scumpi:

Jag har bytt hårddisk och optisk enhet i min iMac G3 233mhz (rev B) och en så vidare svår operation tyckte jag inte att det var... på min pärla var det några skruvar att dra ur höljet (undertill) sen två "spärrar" som man fick trycka på med skruvmejsel. Sen sitter hela innandömet med två skruvar vid ett "handtag" som du bara drar ur all teknik (utom själva skärmen) med, sen får du skruva bort del för del, för allt sitter ihop i en stor klump, och på min så sitter optiska enheten med två "hakar", så jag måste trycka ned, sen bakåt för att få den att släppa, sen är det bara att dra ur sladdarna till den, sätta dit den nya och plocka ihop allt som det var. Skriv ned hur det satt om du blir minsta osäker... Att säga att det är svårt är att ljuga, men att säga att det är lätt är att underdriva

Lycka till!!

Hej.
Använde du dig av en optisk enhet som är designad för iMac G3 eller köpte du en vanlig och satte i?

• Medlem
  • 2005-11-01 12:45

Lowendmac påstår att det går hur bra som helst men att man helst bör ha en som är disajnad för iMac eftersom allt annat blir fult och att det kan bli problem att montera en annan enhet om man har otur.

http://www.lowendmac.com/imacs/tray-up.html

Här kan du hitta manualer i pdf-form som bl a visar hur man öppnar och plockar isär en iMac.

http://www.whoopis.com/computer_repair/

1
Bevaka tråden