Stulna ibooks (20051026)

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I förra veckan stals 12 stycken helt nya ibook G4, 1,33 Ghz, 512 MB RAM, Airport + bluetooth, från mitt kontor i Stockholms-området.

Så om någon blir erbjuden att köpa en ibook G4 med ovanstående specifikation, samt något utav serienumren listade här nere, så får ni hemskt gärna skicka ett PM. Misstänkta annonser får ni också gärna tipsa om.

Inbrottstjuvarna fick inte med sig kartonger eller medföljande programvara, endast datorerna och de flesta laddarna (Inte alla)

Serienummer:

4H539F9DSE7
4H539F9TSE7
4H539F8RSE7
4H539F8QSE7
4H539FAASE7
4H539FA7SE7
4H5395AGSE7
4H539F7YSE7
4H539FA3SE7
4H539FA6SE7
4H539F97SE7
4H539F9FSE7

Polisen bemödade sig inte att ens titta på brottsplatsen i brist på tid utan tog endast emot en anmälan. Jag som hade hoppats på att CSI-teamet skulle dyka upp och i alla fall kolla fotavtrycken på min insparkade dörr.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-31 18:13

Skit...
men du, lägg in en annons på Blocket och locka fram dom...

Yes!!

Hoppas att du återfår datorerna och att dom skyldiga får sitt straff.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-31 19:04

fy vad synd.

hoppas du får något upprättelse (och starkare dörr)

Låter ju lite misstänkt att du hade inbrott vid samma tillfälle som du hade 12 helt nya iBooks stående.
Man förstår ju att polisen väljer att lägga sin tid på andra grova brott före stulna datorer men när man själv är drabbad så är det ju jobbigt, jag vet.

Hoppas du får tillbaka datorerna.

• Oregistrerad
  • 2005-10-31 19:41

Beklagar sorgen. Försöker hålla ögonen öppna.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Man förstår ju att polisen väljer att lägga sin tid på andra grova brott före stulna datorer

Å hur vet man att de gör det? De kanske väljer att inte göra nåt alls istället?

Ursprungligen av DaPhox:

Beklagar sorgen. Försöker hålla ögonen öppna.

Å hur vet man att de gör det? De kanske väljer att inte göra nåt alls istället?

Här i mina hemtrakter har två mord klarats upp på en vecka. Den misstänkte är snart häktad. Jag vet inte, men det är väl inte åligt jobbat egentligen.

• Oregistrerad
  • 2005-11-01 18:05
Ursprungligen av Kalliban:

Här i mina hemtrakter har två mord klarats upp på en vecka. Den misstänkte är snart häktad. Jag vet inte, men det är väl inte åligt jobbat egentligen.

"Allt är relativt".

• Oregistrerad
  • 2005-10-31 19:45

Bosse Ringholm vet att polisen är lata och hellre sitter och fikar...

• Oregistrerad
  • 2005-10-31 19:47
Ursprungligen av schmuck:

Han är inte den ende som VET

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-31 19:48
Ursprungligen av schmuck:

Det var enda gången som jag och Bosse R har varit överrens om något

Rigga en webcam när ni får nästa lass iBook's, de kommer kanske tillbaka när det första dussinet sålt slut.

• Oregistrerad
  • 2005-10-31 20:41
Ursprungligen av kitesurf:

Rigga en webcam när ni får nästa lass iBook's, de kommer kanske tillbaka när det första dussinet sålt slut.

Just detta hände på en arbetsplats där jag jobbade tidigare. De snodde en mkt bestyckad Lab-Mac och en vecka senare var de där igen och försökte igen när det stod en ny Mac där.

Samtidgt som vi hade inbrott på jobbet var det någon som rånade en mack med en yxa lite längre bort. Jag hade också åkt till macken.

Usch. Tips: sätt u tköpes annonser på blocket och kanske blå börsen, samt mactorget.
Sen rågar du efter serienummer

Ursprungligen av apple4ever:

Usch. Tips: sätt u tköpes annonser på blocket och kanske blå börsen, samt mactorget.
Sen rågar du efter serienummer

Mactorget är ju ett bra ställe att börja leta på!

Förlorade ni värdefull data?

Jag förstår också att många brott är viktigare och mera akuta än inbrott, men polisen har mycket att tjäna på i förtroende hos allmänheten om "vardagsbrotten" fick mera uppmärksamhet. Blir man drabbad av ett inbrott är det rätt tungt utöver den rena ekonomiska förlusten (som privatperson rent psykiskt, för ett företag kan det vara viktiga data som försvinner), och möts man då av en ointresserad polismakt är det lätt att tappa respekten (om man hade någon) för varför de finns och om de gör ett bra jobb egentligen. Och tappar man respekten för dom är risken stor att man tappar respekten för lagen också, och varför man ska följa den... och i slutändan kanske är en av dom som köper en stulen dator, vilket i sin tur leder till fler inbrott... en ond cirkel alltså.

(Nu har jag aldrig drabbats av inbrott, ta i trä, så jag talar inte av egen erfarenhet, men jag kan ändå föreställa mig det.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-02 09:20
Ursprungligen av Adrian B:

Jag förstår också att många brott är viktigare och mera akuta än inbrott, men polisen har mycket att tjäna på i förtroende hos allmänheten om "vardagsbrotten" fick mera uppmärksamhet. Blir man drabbad av ett inbrott är det rätt tungt utöver den rena ekonomiska förlusten (som privatperson rent psykiskt, för ett företag kan det vara viktiga data som försvinner), och möts man då av en ointresserad polismakt är det lätt att tappa respekten (om man hade någon) för varför de finns och om de gör ett bra jobb egentligen. Och tappar man respekten för dom är risken stor att man tappar respekten för lagen också, och varför man ska följa den... och i slutändan kanske är en av dom som köper en stulen dator, vilket i sin tur leder till fler inbrott... en ond cirkel alltså.

(Nu har jag aldrig drabbats av inbrott, ta i trä, så jag talar inte av egen erfarenhet, men jag kan ändå föreställa mig det.)

Jag var i NY förra veckan och fick en iPod stulen, efter det att jag anmälde det så kom det 2 uniformerade till där jag bodde och tog alla mina uppgifter - även om jag inte tror att dom kommer att hitta det så är deras 0 tolerans väldigt uppskattad då det känns som dom bryr sig
- de sa även att dom såg allvarligt på alla typer av brott, men förklarade samtidigt att det kanske inte var speciellt troligt att dom skulle hitta något. Skillnaden mellan detta och Sverige är att det tog 1 timme i NY att polismän skulle komma till platsen och kolla i Sverige skulle dom inte ens komma ut utan man skulle bli sittande i telefonkö i 1 timme innan man fick prata med en polistjänsteman och medelst pekfingervalsen ta min anmälan.
Efter det skulle det ta tre veckor innan jag fick hem min anmälan i 4 kopior som jag kan skicka till försäkringsbolaget och till mamma... Efter det skulle det ta tre månader innan det kom en skrivelse om att ärendet var nedlagt i brist på bevis.

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Jag var i NY förra veckan och fick en iPod stulen, efter det att jag anmälde det så kom det 2 uniformerade till där jag bodde och tog alla mina uppgifter - även om jag inte tror att dom kommer att hitta det så är deras 0 tolerans väldigt uppskattad då det känns som dom bryr sig

Ja, det är precis det jag menar. Det ger ett positivt intryck att de anstränger sig en del i alla fall (och det är inte så dumt i en tid då inte alla har alltför höga tankar om polisen).

Tråkigt på din iPod, dock.

• Medlem
  • 2005-11-01 18:00

Risken för inbrott är egentligen det enda som talar för att man ska ha en stationär dator på kontoret, plus en bärbar hemma. Jag har en gammal upphottad G4, som jag faktiskt inte tror att någon skulle sno.

Normalt spelar det kanske ingen större roll om en dator försvinner, men tolv stycken är ju rätt mycket pengar faktiskt. Ibland visar det sig att försäkringen som man betalt för inte riktigt gäller heller. Man tappar respekten för polis och försäkringsbolag i samma vända.

Har du ringt till AppleCare och spärrat serienumrena?

0771 - 19 95 19

Ursprungligen av William WM:

Har du ringt till AppleCare och spärrat serienumrena?

0771 - 19 95 19

Absolut har jag gjort det. Inte för att jag tror att det funkar.
Jag testade nämligen det där för c.a 2 år sedan då en annan ibook blev stulen. Jag spärrade den hos Apple-Care och efter 2 månader ringde jag upp och låtsades att jag behövde reparation på just den stulna datorn som jag registrerat 2 månader innan. (bara för att testa om "spärren" funkade).
Jag uppgav fejkat namn och en fejkad adress och precis innan vi skulle lägga på (och hon hade skickat efter en låda från Holland) så förklarade jag bluffen och undrade om det inte någon gång dök upp i deras system att den var rapporterad som stulen. Enligt henne så fanns det inga sådana funktioner i systemet.

Ursprungligen av kesperse:

hur fungerar det där med spärrningen?
Slutar datorn att funka eller vad är det som händer?
och det måste ju gå via internet antar jag?

Nej, det enda som ska hända är att ifall någon försöker få service på en stulen dator så ska det synas i Apple's databas. Det handlar inte om någon spärrfunktion för användadet av dator. (Som t.ex mobiltelefoner)

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Förlorade ni värdefull data?

Nej, datorerna var precis nyinstallerade och hade inte börjat att användas än.

Självklart ska polisen lägga resurserna på att lösa personrån, våldtäkter, etc. Men det är lite surt att de inte kommer och tittar på plats när polisstationen ligger 10 minuter från kontoret. Det enda som kommer att hända är att anmälan hamnar i en hög och så småningom skrivs av i brist på ledtrådar.

Men jag ska hitta datorerna, enbart för principens skull. Man ska inte stjäla prylar från mitt kontor och tro att man ska kunna häla grejerna enkelt.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-11-01 22:32

hur fungerar det där med spärrningen? Jag har en kompis i luleå som fick sin Ibook stulen.
Slutar datorn att funka eller vad är det som händer?
och det måste ju gå via internet antar jag?

Det är ju rätt typiskt att stulna datorer (inte minst knädatorer) saknar originalskivor och förpackning, och ofta även nätadapter. Ju mer som fattas desto troligare är det att den inte är ärligt köpt.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-02 17:31
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Om inte annat väldigt billigt.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Annonsören har signaturen "Nilson", och mobilnumret går till en kvinna i Hässleholm, och hon heter inte "Nilson".

Jag har nu skickat ett mejl till dem, och låtsas vara intresserad av att köpa den, och jag har frågat efter serienumret... Vi får se om de svarar...

Jag har även jag "visat mig intresserad". Vi får se vad svaret blir.

Ring och fråga kvinnan (på hennes hemnummer) om det är hon som säljer datorer. Om svaret blir nej, fråga om hennes mobil blivit stulen nyligen. Om den blivit det så är det ju med största säkerhet tjuven.
Longshot eftersom det är väldigt lätt att bara köpa ett comviqkort var som helst, men värt ett försök kanske.

Bevaka tråden