Köpråd Mac & PC

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 10:26

Hushållets familjedator går definitivt på övertid; iMac DV+ 450. Men den har gjort ett bra jobb under alla år och en heder åt den när den snart går i pension. Så, nån gång under nästa år gör vi "refesh på maskinparken" och behöver lite köpråd.

Jag hade först tänkt att en ny iMac får det bli, men det har rests önskemål från övriga familjemedlemmar att skaffa en PC istället för vissa saker funkar ju faktiskt bättre.

Barnen: många spel finns inte för Mac, så varför köper vi inte en PC istället, pappa?
Min fru: många banktjänster funker inte på Mac, och en mängd andra sajter funkar dåligt med Safari och då får man prova Firefox som kanske inte funkar riktigt som det ska och då provar man gamla IE som kanske funkar. Det blir krångligt. Med en IE på PC funkar ju det mesta.

Förmodligen är det så att det som mina barn gör på datorn (spelar) så är egentligen en PC ett bättre val, samma sak för min fru som mest surfar och mejlar. Men eftersom jag själv gör andra saker med datorn och har andra krav på den , så vill jag fortsätta med Mac. Så jag tänkte helt enkelt att då får det väl bli både och; typ en Mac Mini och en pc-låda och så får dom dela på skärm, tg-bord och mus.

Några erfarenheter eller idéer kring detta?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-10-31 10:40

Låter smart att köpa en av varje i ditt läge tycker jag. Borde funka fint med en KVM-switch för att växla mellan datorerna. Alternativet är att du köper en billig stationär PC-burk till barnen och frun och en iBook till dig själv. Då slipper du vänta på att använda datorn när barnen spelar osv, dessutom är det grymt trevligt med en liten lätt laptop.

Låt inte frun låna iBooken bara, då är risken att du inte kommer få ha den för dig själv sen. Jag vet detta av erfarenhet

• Oregistrerad
  • 2005-10-31 10:43

Jag håller med, köp en bra och billig Dell till familjen och en mac mini till dig själv, se bara till att du har en skärm som fungerar bra till mac mini, det blir dassig bild med mac mini och många skärmar.

Banktjänster (i alla fall SEB's) funkar numera alldeles utmärkt med Safari. De har nyligen gjort om siten och alla problemen är borta!

Vilka typ av spel är det barnen spelar?

ru4real?

• Oregistrerad
  • 2005-10-31 12:11

De spel som blir aktuella är mest av typen lek & lär då actionspelen får skötas av någon spelkonsol hade jag tänkt.
Vad det gäller banktjänster så vet jag SEB funkar bra men man snubblar alltsom oftast över sajter (andra banker, Bank ID , SAS internet bokning m fl) som är kinkiga på Mac. Häromdagen tänkte vi kolla upp SF Anytime men det funkar ju bara på Windows. Det börjar helt enkelt samla ihop till att man har både och för att allt som alla vi köra skall funka. Tyvärr är det ju fortfarande så att en del saker helt enkelt inte funkar på Mac.

Är det Dell man ska sikta på eller? Och KVM switch, vad gäller här?

Ursprungligen av ru4real?:

Banktjänster (i alla fall SEB's) funkar numera alldeles utmärkt med Safari. De har nyligen gjort om siten och alla problemen är borta!

Vilka typ av spel är det barnen spelar?

ru4real?

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-10-31 13:15

HHmmm.....Barn skall uppfostras utan Windows-apparater, eftersom dom sprider virus......kanske även fågeldito.
Lär dina barn att stå på egna ben, och fnysa åt den grå windowsmassan.
Vilket barn mår bra av att starta om datorer, läsa fåniga och menyrutor som säger att du måste stänga Norton för att fortsätta, för att sedan meddela att datorn nu är oskyddad och kan bli kapad av Usama binLaden eller annan ohyra

Om din fru jobbar med bankpyssel som inte funkar på Mac, så bör hon omedelbart byta jobb!!

Banker som strular med Mac skall bojkottas! Likaså andra som inte stöder mac!!

Köp en maffig PM, och rodda lite med familjen istället för med Dell-burkar och KVM-switchar.....jag lovar en mycket harmonisk uppväxt för dina barn, och ett om möjligt ännu lyckligare äktenskap!

Hugh!!

/tc..(idag oerhört seriös)

• Oregistrerad
  • 2005-10-31 13:40

Hade inte tänkt att det skulle bli en "Mac vs PC"-diskussion, tror bestämt det finns ett forum för plattformskrig någonstans. Hade gärna haft en renodlad Macmiljö hemma om det nu inte var så att somligt faktiskt funkar bättre på PC än på Mac. Och tvärtom. Så jag var mer ute efter erfarenheter kring situationen.

Ursprungligen av ThomasC:

HHmmm.....Barn skall uppfostras utan Windows-apparater, eftersom dom sprider virus......kanske även fågeldito.
Lär dina barn att stå på egna ben, och fnysa åt den grå windowsmassan.
Vilket barn mår bra av att starta om datorer, läsa fåniga och menyrutor som säger att du måste stänga Norton för att fortsätta, för att sedan meddela att datorn nu är oskyddad och kan bli kapad av Usama binLaden eller annan ohyra

Om din fru jobbar med bankpyssel som inte funkar på Mac, så bör hon omedelbart byta jobb!!

Banker som strular med Mac skall bojkottas! Likaså andra som inte stöder mac!!

Köp en maffig PM, och rodda lite med familjen istället för med Dell-burkar och KVM-switchar.....jag lovar en mycket harmonisk uppväxt för dina barn, och ett om möjligt ännu lyckligare äktenskap!

Hugh!!

/tc..(idag oerhört seriös)

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-10-31 13:46
Ursprungligen av mala:

Hade inte tänkt att det skulle bli en "Mac vs PC"-diskussion, tror bestämt det finns ett forum för plattformskrig någonstans. Hade gärna haft en renodlad Macmiljö hemma om det nu inte var så att somligt faktiskt funkar bättre på PC än på Mac. Och tvärtom. Så jag var mer ute efter erfarenheter kring situationen.

Sorry...det var ett uselt försök till ironi på VS-diskussion från min sida...Helt felplacerad.

Jag tycker du skall köra på din lösning med en Windowsburk för familjen, och en macmini till dig själv..alternativt en iBook

Lev väl!

Jämför andra kit än Dell, min erfarenhet är att man inte får mest kräm för stålarna där (fast antagligen bekvämast). Bäst blir de om man plockar ihop själv om man nu klarar av detta.

Ett tips är att köpa en begagnad PC till dem andra och köra på mac mini till dig.
Du får ju en PC för runt 2000-3000kr och en mini är ju billig.

Kraven för de flesta lek & lär spel är väldigt låga. Jag tog en dator som skulle skrotas (Pentium II, 200HMz) som barnen får spela på. Då den var gratis gör det inget om de sabbar den.

Jag tycker att det bara är bra om man kan ha lite olika system hemma, då lär sig barnen mest.
Många lek & lär spel är väldigt bra, men tyvärr funkar de endast på PC. Att välja bort dessa för att man i princip inte gillar Windows tycker jag är dumt.

Och under tiden så får jag ha min mac för mig själv

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-31 14:42
Ursprungligen av mala:

Jag hade först tänkt att en ny iMac får det bli, men det har rests önskemål från övriga familjemedlemmar att skaffa en PC istället för vissa saker funkar ju faktiskt bättre.

Tänk på att många saker funkar mycket sämre med en PC.

• Oregistrerad
  • 2005-10-31 14:49

Nu hade jag ju inte tänkt att byta ut Macen mot PC (aldrig i livet!!) utan snarare komplettera med en PC. Men du får gärna utveckla ditt inlägg....

Ursprungligen av rhesus:

Tänk på att många saker funkar mycket sämre med en PC.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-31 15:00
Ursprungligen av mala:

Nu hade jag ju inte tänkt att byta ut Macen mot PC (aldrig i livet!!) utan snarare komplettera med en PC. Men du får gärna utveckla ditt inlägg....

Saker som (enligt mig) fungerar bättre med PC:

* Internetsurfning på svenska myndighetssidor, resebyråer, spelbolag och banker
* Spel
* Tekniska specialprogram.
* Utveckling

Saker som (enligt mig) fungerar sämre med PC:

* Mer underhåll behövs (patchar, uppdateringar, defrag, virusrensning osv)
* Sämre stabilitet
* Risk för virus
* Krångligare installationer av program- och hårdvara
* Trilskande drivrutiner och kringutrustning
* Ofta trista och högljudda burkar
* Burken blir snabbare omodern och måste bytas ut

• Oregistrerad
  • 2005-10-31 15:38

Saker som (enligt mig) fungerar sämre med PC:

Detta kunde möjligen stämma för Windows 95.

* Mer underhåll behövs (patchar, uppdateringar
Windows har inte fler patchar än Apples ständiga smålagningar av X.

, defrag, virusrensning osv)
Moderna hårddiskar behöver mycket sällan defragmenteras och rullar på riktigt bra utan defragmentering. En NTFS-disk behöver inte defragmenteras oftare än en mac-disk (dvs i princip aldrig).

* Sämre stabilitet
XP SP2 är ett mycket stabilt OS, om ett program hänger sig kan man tvångsavsluta det och gå vidare. Jag har inte upplevt en blåskärm sedan Windows 98 och hela systemet kanske hängt sig totalt två gånger på tre år. X på min mini har tvärstannat tre gånger på några månader.

* Risk för virus
Finns på alla system, med ett bra, gratis antivirusprogram avhjälper man det. Finns till både X och XP, till det senare rekommenderar jag AVG free edition.

* Krångligare installationer av program- och hårdvara
Tja, själv tycker jag att en setup.exe är betydligt smidigare än en tarad, zippad DMG som ska packas upp, ploppas på rätt ställe, kastas och matas ut. :rolleyes:

* Trilskande drivrutiner och kringutrustning
Vad är det som skulle trilskas? Om du installerar drivrutinen och sen kopplar in kringutrustningen är det inga problem över huvud taget.

* Ofta trista och högljudda burkar
Jag håller med om att PC-burkar inte ser så roliga ut, men jag _arbetar_ med min dator, jag _tittar_ inte på den. Det finns många tysta PC och man slipper diverse mopedljud och kokheta G5:or som måste kylas med 10 fläktar.

* Burken blir snabbare omodern och måste bytas ut
Eh? Mac-burkarna är ganska omoderna redan nu, om man inte går upp till 30 000-kronorsklassen. PC är just nu främst i utvecklingen, med de snabbaste processorer, nyare teknik och bättre prestanda än Apples utbud. Det kommer säkert att förändras med Intelmacarna - spännande!

Jag byggde min PC (som jag har till formgivning, Photoshop och annat tungt som mac inte riktigt orkar med längre) för ett år sedan för 9 000. Det är en 3Ghz P4 med 1 GB minne och ett 128MB-grafikkort (PCI-Express) och 200GB SATA-hårddisk m.m. Den känns knappast gammal och kommer inte att göra det om ett år heller. Och skulle jag vilja kan jag fräscha upp den snabbt med 1GB minne till och en extra 200GB-disk för sådär 2000:-.
[/QUOTE]

• Medlem
  • 2005-10-31 17:29

Macvarg, kan du vara snäll att tala om det till min PC, för den verkar inte ha förstått något av det du skriver...

• Oregistrerad
  • 2005-10-31 17:37

För mycket porrsurfande!

• Medlem
  • 2005-10-31 18:11
Ursprungligen av Macvarg:

För mycket porrsurfande!

Tja, om PC:n porrsurfar när man inte tittar på, så är det en mycket god anledning till att köpa Mac. Speciellt med barn och fru i huset, lätt hänt med missuppfattningar annars...

• Oregistrerad
  • 2005-10-31 18:17

Haha.

Ja, det ultimata är att ha en PC och en mac, då lever man i den bästa av världar - och så behöver ingen dator känna sig ensam när man inte är hemma.

• Oregistrerad
  • 2005-10-31 20:06

Min uppfattning är att en iMac är det bästa alternativet. Varför...jo om dina barn vill spela spel ska de köpa en för spel avsedd konsoll. Vilken spelar väl ingen större roll men själv är jag svag för Nintendo och PS.

Och mac köper du:
- för att slippa virus.
- för att dagens system är stabilt. Har inte startat om min dator en enda gång sedan jag fick den för snart ett år sedan. Ok, ett och annat program har jag tvingat till avslut men det har inte påverkat systemet.
- om du vill slippa oljud från fläktar. iMac och Macmini är grymt tysta.
- för att dina barn blir äldre och intresset för spel avtar för att ersättas med t ex musik, film eller fotografering...kanske...eller chat med polarna.
- för att Mac har de program som hemanvändaren behöver, jag tänker på iTunes, iPhoto, och iMovie men också Adressbok, iCal och iChat och många fler. Samtliga är program som är lätta att komma igång med och som interagerar med varandra.
Exempel: iCal och MenuCalendarClock, visar din kalender i menyraden, lätt att komma åt.
iTunes, iPhoto, och iMovie fungerar på liknande sätt. iPhoto med möjligheten att beställa fotoalbum direkt över nätet. Innehållet såsom bild och text bestämmer du själv.
- för att de flesta programmen finns också till mac såsom Photoshop, Office mm
- för att mac inte ställer lika höga krav på att system och virusprogram ska vara uptodate för att undvika problem vid t ex nedladdning av musik, film mm
- för att Apple på allvar har ett alternativ till olaglig fildelning tack vare möjligheten att köpa musik och numera film lagligt och billigt via iTunes, ok att lösningen finns till PC men Apple är lite banbrytande vilket ska premieras.
Dessutom är samarbetet med Intel spännande att följa. Jag skulle tro att ditt problem försvinner helt och hållet när det blir verklighet.

Till din fru: Safari fungerar nästan till hundra procent på alla sajter tack vare Debug, vilket får Safarin att tro den är en Mozilla eller något annan webbläsare. Aktivera Debug menyn med Safari Enhancer - http://www.lordofthecows.com/safari_enhancer.php

Vad vi har för datorer? Jo, iBook och iMac för mig själv samt en PC till lillpojken för spel. Storpojken köpte sig en iMac och en PC och för att vara riktigt säker alla konsoller som finns. Det kan tilläggas att han jobbar med spel och webdesign.

• Medlem
  • 2005-10-31 20:24

Många gör misstaget att jämföra en Windows-PC för 10 000 med en Mac för 10 000. Det kan man inte göra. Macar ligger i det övre prisskiktet bland datorer, vilket vissa finner otroligt störande. En modern G5:a är lika snabb, eller snabbare än en modern Windows-PC, men kan kosta betydligt mer. Så är det... sedan får var och en avgöra om de är villiga att betala lite extra.

Jag köpte ett par skor för 4 000, trots att det säkert går att hitta "lika bra" för 500. Grejer har olika prislappar.

• Oregistrerad
  • 2005-11-01 08:51

Tack för alla svar och tips, det lutar nog åt att jag skaffar en hyggligt billig, möjligtvis begagnad, PC för barnens spel och för frun de gånger Safari (Enhancer)/Firefox/IE på Mac inte räcker till. Åsså en Mac till allt annat, kanske en Mini då med en KVM-switch och skulle det bli trångt vid skärmen kan man ju alltid komplettera med ytterligare en skärm och tgbord.
Nån som har erfarenhet av KVM-switchar förresten?

Ursprungligen av stfm:

Jag köpte ett par skor för 4 000, trots att det säkert går att hitta "lika bra" för 500. Grejer har olika prislappar.

Jojo. Men så slipper du också vårtvirus, sulan hänger sig så att hela skon stannar, omknytningar av skosnören, nya patchar varje dag osv. Bara stabilitet är ju värt hur mkt som helst när de gäller skor, i synnerhet om de används i arbetet.

Detta är kanske inte en av dem mest seriösa trådarna. Men jag tycker att du ska göra som du säger eller köpa Xbox , chippa och köra på minin..Lycka till och hoppas att du blir nöjd med ditt beslut.

1
Bevaka tråden